Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen

Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen poikittaistutkimus, jonka aineistona käyte...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Keskikuru, Juulia, Santala, Kalle
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67484
_version_ 1826225700789551104
author Keskikuru, Juulia Santala, Kalle
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keskikuru, Juulia Santala, Kalle Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keskikuru, Juulia Santala, Kalle Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keskikuru, Juulia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen poikittaistutkimus, jonka aineistona käytettiin ProKoulu-tutkimuksen aineistoa. Tutkittavat olivat 5.–6.-luokkalaisia (N = 2367). Tutkittavista käytösoireisten ja oireettomien sekä tyttöjen ja poikien emotionaalisen kiinnittymisen eroja vertailtiin erikseen t-testein, ja käyttäytymisen tuen keinojen yhteyttä eri tavoin käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kiinnittymiseen tarkasteltiin varianssianalyyseilla. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että käytösoireisten lasten sekä poikien emotionaalinen kiinnittyminen oli heikompaa verrattuna oireettomiin sekä tyttöihin. Niin myönteisen palautteen määrä kuin käyttäytymisodotusten selkeys olivat yhteydessä voimakkaampaan emotionaaliseen kiinnittymiseen sekä käytösoireisilla että oireettomilla lapsilla. Kuitenkin käytösoireisten lasten emotionaalinen kiinnittyminen oli merkitsevää vasta, kun palautetta saatiin paljon. Tulosten perusteella käyttäytymisen tuen keinoilla on yhteys lasten emotionaaliseen kiinnittymiseen. Käytösoireisten lasten saaman myönteisen palautteen määrään tulee kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota. Täten on mahdollista voimistaa emotionaalista kiinnittymistä ja ehkäistä näiden lasten riskiä koulupudokkuuteen ja syrjäytymiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keskikuru, Juulia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Santala, Kalle", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-22T13:13:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-22T13:13:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67484", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin k\u00e4yt\u00f6soireiden esiintymisen, sukupuolen sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuen keinoista my\u00f6nteisen palautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten selkeyden yhteytt\u00e4 oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen poikittaistutkimus, jonka aineistona k\u00e4ytettiin ProKoulu-tutkimuksen aineistoa. Tutkittavat olivat 5.\u20136.-luokkalaisia (N = 2367). Tutkittavista k\u00e4yt\u00f6soireisten ja oireettomien sek\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien emotionaalisen kiinnittymisen eroja vertailtiin erikseen t-testein, ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuen keinojen yhteytt\u00e4 eri tavoin k\u00e4ytt\u00e4ytyvien lasten emotionaaliseen kiinnittymiseen tarkasteltiin varianssianalyyseilla. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ett\u00e4 k\u00e4yt\u00f6soireisten lasten sek\u00e4 poikien emotionaalinen kiinnittyminen oli heikompaa verrattuna oireettomiin sek\u00e4 tytt\u00f6ihin. Niin my\u00f6nteisen palautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4 kuin k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten selkeys olivat yhteydess\u00e4 voimakkaampaan emotionaaliseen kiinnittymiseen sek\u00e4 k\u00e4yt\u00f6soireisilla ett\u00e4 oireettomilla lapsilla. Kuitenkin k\u00e4yt\u00f6soireisten lasten emotionaalinen kiinnittyminen oli merkitsev\u00e4\u00e4 vasta, kun palautetta saatiin paljon. Tulosten perusteella k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuen keinoilla on yhteys lasten emotionaaliseen kiinnittymiseen. K\u00e4yt\u00f6soireisten lasten saaman my\u00f6nteisen palautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n tulee kuitenkin kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota. T\u00e4ten on mahdollista voimistaa emotionaalista kiinnittymist\u00e4 ja ehk\u00e4ist\u00e4 n\u00e4iden lasten riski\u00e4 koulupudokkuuteen ja syrj\u00e4ytymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-01-22T13:13:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-22T13:13:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuen keinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "my\u00f6nteinen palaute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selke\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti k\u00e4ytt\u00e4ytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001221428", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67484
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/49d35584-a40c-40fe-9aa7-ae886c5bb782\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202001221428.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keskikuru, Juulia Santala, Kalle Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen haastava käyttäytyminen emotionaalinen kouluun kiinnittyminen käyttäytymisen tuen keinot myönteinen palaute selkeät käyttäytymisodotukset Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset (ikäryhmät) käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt
title Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
title_full Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
title_fullStr Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
title_full_unstemmed Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
title_short Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
title_sort käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
title_txtP Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
topic haastava käyttäytyminen emotionaalinen kouluun kiinnittyminen käyttäytymisen tuen keinot myönteinen palaute selkeät käyttäytymisodotukset Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset (ikäryhmät) käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education emotionaalinen kouluun kiinnittyminen haastava käyttäytyminen käyttäytyminen käyttäytymisen tuen keinot käyttäytymishäiriöt lapset (ikäryhmät) myönteinen palaute selkeät käyttäytymisodotukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67484 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001221428
work_keys_str_mv AT keskikurujuulia käyttäytymisentuenkeinojenyhteyshaastavastikäyttäytyvienlastenemotionaaliseenkou