Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen

Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen poikittaistutkimus, jonka aineistona käyte...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Keskikuru, Juulia, Santala, Kalle
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67484
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen poikittaistutkimus, jonka aineistona käytettiin ProKoulu-tutkimuksen aineistoa. Tutkittavat olivat 5.–6.-luokkalaisia (N = 2367). Tutkittavista käytösoireisten ja oireettomien sekä tyttöjen ja poikien emotionaalisen kiinnittymisen eroja vertailtiin erikseen t-testein, ja käyttäytymisen tuen keinojen yhteyttä eri tavoin käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kiinnittymiseen tarkasteltiin varianssianalyyseilla. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että käytösoireisten lasten sekä poikien emotionaalinen kiinnittyminen oli heikompaa verrattuna oireettomiin sekä tyttöihin. Niin myönteisen palautteen määrä kuin käyttäytymisodotusten selkeys olivat yhteydessä voimakkaampaan emotionaaliseen kiinnittymiseen sekä käytösoireisilla että oireettomilla lapsilla. Kuitenkin käytösoireisten lasten emotionaalinen kiinnittyminen oli merkitsevää vasta, kun palautetta saatiin paljon. Tulosten perusteella käyttäytymisen tuen keinoilla on yhteys lasten emotionaaliseen kiinnittymiseen. Käytösoireisten lasten saaman myönteisen palautteen määrään tulee kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota. Täten on mahdollista voimistaa emotionaalista kiinnittymistä ja ehkäistä näiden lasten riskiä koulupudokkuuteen ja syrjäytymiseen.