9.-luokkalaisten kokemuksia luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan asiantuntijuudesta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9.-luokkalaisten kokemuksia luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan asiantuntijuudesta. Tutkimme, millaisia taitoja ja ominaisuuksia nuoret kokevat luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan omaavan. Tutkimme lisäksi, mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia taido...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fagerström, Tuure, Pyhäranta, Jere
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67452
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9.-luokkalaisten kokemuksia luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan asiantuntijuudesta. Tutkimme, millaisia taitoja ja ominaisuuksia nuoret kokevat luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan omaavan. Tutkimme lisäksi, mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia taidoissa ja ominaisuuksissa löytyy luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan välillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kesällä 2019 sähköisesti toteutetulla kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistuneet 14 nuorta jyväskyläläistä jalkapalloilijapoikaa vastasivat kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Keskeisten tutkimustulosten mukaan luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan välillä löytyy paljon samankaltaisia taitoja ja ominaisuuksia, joita nuoret kokivat tärkeiksi. Merkittävintä tietoa tutkimuksen kannalta tuotti luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan välillä havaitut yhtäläisyydet. Eroavaisuutena ilmeni, kuinka yksityiskohtaisemmin ja monipuolisemmin nuoret kuvailivat erityisesti valmentajan ammatillisia piirteitä. Aikaisempaa tutkimustietoa löytyy sekä luokanopettajan että jalkapallovalmentajan asiantuntijuudesta. Samankaltaisia nuorten esille nostamia taitoja ja ominaisuuksia ilmenee tutkimuksista, mutta vertailua ammattien asiantuntijuuden välisistä yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista on tutkittu vähemmän.