Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä

Tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen onnistunutta monialaista yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen monialaista yhteistyötä edistäviä tekijöitä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopistossa vuosina 20...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Säilynkangas, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67431
_version_ 1828193087581585408
author Säilynkangas, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Säilynkangas, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Säilynkangas, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Säilynkangas, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen onnistunutta monialaista yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen monialaista yhteistyötä edistäviä tekijöitä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopistossa vuosina 2012 - 2020 toteutettavaa Varhaisvuosien erityiskasvatus – varhaiskasvatuksen erityisopettajan työ ja vanhempien osallisuus- tutkimushanketta (Rantala & Uotinen 2019). Tutkimuksen kohderyhmänä olivat konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Tekstimuotoinen tutkimusaineisto on peräisin vuonna 2015 kaikille Suomen konsultoiville varhaiskasvatuksen erityisopettajille osoitetusta kyselystä. Tutkimusaineisto koostui vastaajien avoimista vastauksista (N = 368). Aineistolähtöisessä tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista sisällönanalyysiä, jonka apukeinona käytettiin myös kvantifiointia. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen monialainen yhteistyö on moniulotteinen kokonaisuus, jossa yhteistyötä edistävät tekijät liittyvät jaetun arvopohjan, yhteistyömyönteisyyden, organisaatiotekijöiden sekä perheen osallisuuden ulottuvuuksiin. Onnistuneessa monialaisessa yhteistyössä edistäviä tekijöitä esiintyy usein useampia rinnakkain ja tekijät voivat vaikuttaa myös toisiinsa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen työkentillä onnistuneen monialaisen yhteistyön edistämiseen. Tutkimuksen perusteella jatkossa tulisi tutkia tarkemmin perheen osallisuutta varhaiskasvatuksen monialaisessa yhteistyössä.
first_indexed 2020-01-21T21:07:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantala, Anja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4ilynkangas, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-21T12:55:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-21T12:55:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67431", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen onnistunutta monialaista yhteisty\u00f6t\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen monialaista\nyhteisty\u00f6t\u00e4 edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa vuosina 2012 - 2020 toteutettavaa Varhaisvuosien erityiskasvatus \u2013 varhaiskasvatuksen erityisopettajan ty\u00f6 ja\nvanhempien osallisuus- tutkimushanketta (Rantala & Uotinen 2019). Tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Tekstimuotoinen tutkimusaineisto on per\u00e4isin vuonna 2015 kaikille Suomen konsultoiville varhaiskasvatuksen erityisopettajille osoitetusta kyselyst\u00e4. Tutkimusaineisto koostui vastaajien avoimista vastauksista (N = 368). Aineistol\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 tutkimuksessa tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jonka apukeinona k\u00e4ytettiin my\u00f6s kvantifiointia. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen monialainen yhteisty\u00f6 on moniulotteinen kokonaisuus, jossa yhteisty\u00f6t\u00e4 edist\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t liittyv\u00e4t jaetun arvopohjan, yhteisty\u00f6my\u00f6nteisyyden, organisaatiotekij\u00f6iden sek\u00e4 perheen osallisuuden ulottuvuuksiin. Onnistuneessa monialaisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 esiintyy usein useampia rinnakkain ja tekij\u00e4t voivat vaikuttaa my\u00f6s toisiinsa. Tutkimustuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen ty\u00f6kentill\u00e4 onnistuneen monialaisen yhteisty\u00f6n edist\u00e4miseen. Tutkimuksen perusteella jatkossa tulisi tutkia tarkemmin perheen osallisuutta varhaiskasvatuksen monialaisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-01-21T12:55:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-21T12:55:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiserityiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monialainen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monialaista yhteisty\u00f6t\u00e4 edist\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001211384", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67431
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:09Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/71fb201f-dd08-418d-8061-277275c00e73\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202001211384.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Säilynkangas, Elina Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä varhaiserityiskasvatus monialainen yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 toimintakulttuuri varhaiskasvatus yhteistyö moniammatillisuus
title Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
title_full Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
title_fullStr Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
title_full_unstemmed Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
title_short Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät
title_sort monialaista yhteistyötä edistävät tekijät konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
title_sub konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
title_txtP Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
topic varhaiserityiskasvatus monialainen yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 toimintakulttuuri varhaiskasvatus yhteistyö moniammatillisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education monialainen yhteistyö moniammatillisuus toimintakulttuuri varhaiserityiskasvatus varhaiskasvatus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67431 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001211384
work_keys_str_mv AT säilynkangaselina monialaistayhteistyötäedistävättekijätkonsultoivienvarhaiskasvatuksenerityisop