Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajan toimintaa esiopetuksen osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisista tekijöistä erityisopettajien työnkuvat muodostuvat, ja millaisia yhteisopettajuuden toimintamalleja erityisopettajat käyttävät esiopetuksen osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Tavoitteena oli myös tarkastella inkluusion periaatteiden toteutumista esiopetuksessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa erityisopettajaa, joiden työnkuvaan syyslukukaudella 2019 kuului esiopetuksen osa-aikainen erityisopetus. Haastattelu oli puolistrukturoitu. Aineiston analyysissa käytin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset tuovat esiin sen, millainen erityisopettajien työnkuva on esiopetuksen osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Tuloksista voidaan havaita, että yhteisopettajuuden toimintamallit ovat vähäisessä käytössä esiopetuksen osa-aikaisessa erityisopetuksessa, mihin yhtenä selityksenä on opettajien mukaan esiopetuksen vähäinen erityisopetusresurssi. Inkluusion periaatteiden toteutuminen tuodaan esiin ehdollisena ensisijaisesti resursseihin vedoten.
Inkluusion periaatteiden toteutuminen edellyttää koko koulutusorganisaation kriittistä tarkastelua kaikkien yhteisenä kouluna. Yhteisopettajuuteen liittyvän kokemusperäisen tiedon rinnalle tulisi saada tutkimustietoa, ja yh-teisopettajuuden toimintamalleihin tulisi saada ohjausta opettajankoulutuksessa.
|