Yhteenveto: | Sosiaalisen median palveluiden, kuten LinkedIn, käyttö on kasvanut huomattavaa vauhtia viime vuosien aikana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on vastata tutkimuskysymykseen ”Mitkä tekijät kasvattavat LinkedIn käytön aktiivisuutta?”. Tutkimus toteutettiin riippumattomana satunnaisotantana. Julkaistiin verkkokysely ja kerättiin 106 vastausta, jotka analysoitiin. Tutkimuksen tulokset näyttävät, että utilitaristinen sekä hedoninen arvo, jonka käyttäjät saavat käyttäessään LinkedIniä, on kytköksissä palvelun käytön aktiivisuuteen. Utilitaristinen motivaatio on vahvemmin kytköksissä käytön aktiivisuuteen, kuin hedoninen motivaatio. Käyttäjän LinkedIn verkoston koko korreloi myös käytön aktiivisuuden kanssa, mutta korrelaatio on suhteellisen heikko. Lisää tutkimuksia tarvitaan, jotta pystytään paremmin ymmärtämään käyttäjien motivaatioita LinkedIn käytön takana.
The usage of social networking sites such as LinkedIn has increased rapidly in the past years. The purpose of this study is to answer to the research question “What factors increase LinkedIn usage activity?”. The study was conducted as a quantitative study using the simple random sampling method. An online survey was conducted and 106 responses were gathered and analyzed. The results of the study show that the utilitarian and hedonic value brought to users when utilizing LinkedIn, is connected to the service’s usage activity. The utilitarian motivation is more strongly connected to the usage activity than the hedonic motivation. The size of the user’s LinkedIn network also correlates positively with usage activity, though the correlation is relatively weak. More studies are needed to better understand the reasons providing motivation for LinkedIn usage.
|