Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä

Tutkielman aiheena on helsinkiläisen taidemuseo Amos Rexin immersiivinen Masslessavajaisnäyttely (30.8.2018 - 6.1.2019). Amos Rex avautui elokuussa 2018 Lasipalatsin yhteyteen. Taidekasvattajana minua kiinnostaa Amos Rex kokonaisuutena; arkkitehtuuri, yleisötyö ja digitaalinen näyttelysisältö. Muse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kanttikoski, Tanja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67367
_version_ 1828193087575293952
author Kanttikoski, Tanja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kanttikoski, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kanttikoski, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kanttikoski, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman aiheena on helsinkiläisen taidemuseo Amos Rexin immersiivinen Masslessavajaisnäyttely (30.8.2018 - 6.1.2019). Amos Rex avautui elokuussa 2018 Lasipalatsin yhteyteen. Taidekasvattajana minua kiinnostaa Amos Rex kokonaisuutena; arkkitehtuuri, yleisötyö ja digitaalinen näyttelysisältö. Museo sai paljon medianäkyvyyttä jo ennen avautumistaan, osittain digitaalisen näyttelysisällön vuoksi sekä siksi, että näyttelytilat on sijoitettu kokonaan maan alle. Tutkielman tavoitteena on saada selville, miten Massless-näyttelyssä käyneet kokivat immersiivisyyden ja millaisia ajatuksia virtuaalinen näyttely herätti kävijöissä. Immersiivisyyden ohella minua kiinnostaa, mitkä motiivit tuovat ihmisiä näyttelyihin ja mitä kävijät odottavat museokäynniltä. Tarkastelen aihetta eri näkökulmista, jotta saan mahdollisimman monipuolisen kokonaiskuvan aiheesta. Perehdyn yleisötyön merkitykseen omien havaintojeni pohjalta sekä museon näkökulmasta. Hyödynnän alan kirjallisuutta ja mediajulkaisuja. Yhtenä aineistona käytän Amos Rexin yleisöpalvelupäällikön teemahaastattelua. Amos Rex ja Massless-näyttely herättivät keskustelua median ohella myös sosiaalisessa mediassa. Osittain medianäkyvyyden ansiosta näyttelystä tuli äärimmäisen suosittu ja museoon jonotettiin tunteja. Tästä johtuen pohdin tutkielmassa myös median vaikutusta kävijöihin. Koska halusin erilaisia näkökulmia museokävijöiltä näyttelystä ja immersiivisyyden kokemisesta, laadin kaksi kävijäkyselyä sosiaaliseen mediaan. Tutkimusaineiston analysointi johti tuloksiin, joiden mukaan museokävijät odottavat uusia elämyksiä ja ovat enimmäkseen uteliaan ennakkoluulottomia uusia taidemuotoja kohtaan. Kävijäkokemukset eivät olleet ikä- tai sukupuolisidonnaisia. Kävijät suhtautuvat vaihtelevasti immersiivisyyteen ja digitaaliseen taiteeseen. Vaikka immersiivisyys ei puhuttele kaikkia kävijöitä, osallistuminen kulttuuri-ilmiöön tai uuden museoarkkitehtuurin kokeminen saattaa silti tehdä käynnistä positiivisen.
first_indexed 2020-01-20T21:01:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "von Bonsdorff, Pauline", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kanttikoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-20T05:43:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-20T05:43:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67367", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman aiheena on helsinkil\u00e4isen taidemuseo Amos Rexin immersiivinen Masslessavajaisn\u00e4yttely (30.8.2018 - 6.1.2019). Amos Rex avautui elokuussa 2018 Lasipalatsin yhteyteen. Taidekasvattajana minua kiinnostaa Amos Rex kokonaisuutena; arkkitehtuuri, yleis\u00f6ty\u00f6 ja digitaalinen n\u00e4yttelysis\u00e4lt\u00f6. Museo sai paljon median\u00e4kyvyytt\u00e4 jo ennen avautumistaan, osittain digitaalisen n\u00e4yttelysis\u00e4ll\u00f6n vuoksi sek\u00e4 siksi, ett\u00e4 n\u00e4yttelytilat on sijoitettu kokonaan maan alle. Tutkielman tavoitteena on saada selville, miten Massless-n\u00e4yttelyss\u00e4 k\u00e4yneet kokivat immersiivisyyden ja millaisia ajatuksia virtuaalinen n\u00e4yttely her\u00e4tti k\u00e4vij\u00f6iss\u00e4. Immersiivisyyden ohella minua kiinnostaa, mitk\u00e4 motiivit tuovat ihmisi\u00e4 n\u00e4yttelyihin ja mit\u00e4 k\u00e4vij\u00e4t odottavat museok\u00e4ynnilt\u00e4. Tarkastelen aihetta eri n\u00e4k\u00f6kulmista, jotta saan mahdollisimman monipuolisen kokonaiskuvan aiheesta. Perehdyn yleis\u00f6ty\u00f6n merkitykseen omien havaintojeni pohjalta sek\u00e4 museon n\u00e4k\u00f6kulmasta. Hy\u00f6dynn\u00e4n alan kirjallisuutta ja mediajulkaisuja. Yhten\u00e4 aineistona k\u00e4yt\u00e4n Amos Rexin yleis\u00f6palvelup\u00e4\u00e4llik\u00f6n teemahaastattelua. Amos Rex ja Massless-n\u00e4yttely her\u00e4ttiv\u00e4t keskustelua median ohella my\u00f6s sosiaalisessa mediassa. Osittain median\u00e4kyvyyden ansiosta n\u00e4yttelyst\u00e4 tuli \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen suosittu ja museoon jonotettiin tunteja. T\u00e4st\u00e4 johtuen pohdin tutkielmassa my\u00f6s median vaikutusta k\u00e4vij\u00f6ihin. Koska halusin erilaisia n\u00e4k\u00f6kulmia museok\u00e4vij\u00f6ilt\u00e4 n\u00e4yttelyst\u00e4 ja \nimmersiivisyyden kokemisesta, laadin kaksi k\u00e4vij\u00e4kysely\u00e4 sosiaaliseen mediaan. Tutkimusaineiston analysointi johti tuloksiin, joiden mukaan museok\u00e4vij\u00e4t odottavat uusia el\u00e4myksi\u00e4 ja ovat enimm\u00e4kseen uteliaan ennakkoluulottomia uusia taidemuotoja kohtaan. K\u00e4vij\u00e4kokemukset eiv\u00e4t olleet ik\u00e4- tai sukupuolisidonnaisia. K\u00e4vij\u00e4t suhtautuvat vaihtelevasti immersiivisyyteen ja digitaaliseen taiteeseen. Vaikka immersiivisyys ei puhuttele kaikkia k\u00e4vij\u00f6it\u00e4, osallistuminen kulttuuri-ilmi\u00f6\u00f6n tai uuden museoarkkitehtuurin kokeminen saattaa silti tehd\u00e4 k\u00e4ynnist\u00e4 positiivisen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-01-20T05:43:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-20T05:43:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Amos Rex", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersiivisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisn\u00e4yttelyss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001201302", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemuksellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleis\u00f6ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Helsinki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidemuseot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiden\u00e4yttelyt", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4vij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67367
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29b718c4-14b9-4763-b401-b9683c99e9d8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202001201302.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kanttikoski, Tanja Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä Amos Rex immersiivisyys Taidekasvatus Art Education 311 kokemuksellisuus yleisötyö digitaalinen taide Helsinki taidemuseot taidenäyttelyt sosiaalinen media kävijät
title Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä
title_full Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä
title_fullStr Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä
title_full_unstemmed Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä
title_short Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä
title_sort immersiivisyys amos rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä
title_txtP Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä
topic Amos Rex immersiivisyys Taidekasvatus Art Education 311 kokemuksellisuus yleisötyö digitaalinen taide Helsinki taidemuseot taidenäyttelyt sosiaalinen media kävijät
topic_facet 311 Amos Rex Art Education Helsinki Taidekasvatus digitaalinen taide immersiivisyys kokemuksellisuus kävijät sosiaalinen media taidemuseot taidenäyttelyt yleisötyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67367 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001201302
work_keys_str_mv AT kanttikoskitanja immersiivisyysamosrexindigitaalisessaavajaisnäyttelyssä