Millainen on hyvä opettaja? 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta

Tutkielman tavoitteena oli selvittää 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajasta, koska ilmiötä on tutkittu lasten näkökulmasta vasta vähän. Lasten käsityksiä tarkasteltiin suhteessa asiantuntijoiden käsityksiin, mikä edellytti lapsilähtöisen hyvän opettajuuden mallin muodostamisen. Teoreettisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laukkanen, Annamari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67311
_version_ 1828193087564808192
author Laukkanen, Annamari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laukkanen, Annamari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laukkanen, Annamari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laukkanen, Annamari
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajasta, koska ilmiötä on tutkittu lasten näkökulmasta vasta vähän. Lasten käsityksiä tarkasteltiin suhteessa asiantuntijoiden käsityksiin, mikä edellytti lapsilähtöisen hyvän opettajuuden mallin muodostamisen. Teoreettisena viitekehyksenä toimi moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli (MAP). Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen lähestymistapa sitoutui fenomenografiaan. Aineisto kerättiin kymmeneltä 2.-luokkalaiselta oppilaalta kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksessa painottui aineistolähtöisyys. Haastatteluaineistosta muodostettiin kymmenen käsityskategoriaa ja lopulta kolme kuvauskategoriaa. Tutkielmassa havaittiin, että hyvällä opettajalla on useita ominaisuuksia, kuten kyky asettaa rajat ja olla sopivassa suhteessa tiukka. Tämän lisäksi lapset mainitsivat tärkeinä ominaisuuksina muun muassa kivuuden, kiltteyden ja huumorintajun, positiivisen palautteen antamisen, huolenpidon sekä yhdessä tekemisen. Käsityksistä muodostui hyvän opettajuuden malli, jossa korostuivat kolme ”kärkitaitoa”: kasvatuksellinen, relationaalinen ja pedagoginen taito. Tutkielma osoittaa, että hyvä opettaja on ”lujasti lempeä”: hänen tulee olla kiltti ja asettaa rajoja. Luokanhallinnan taitoja voitaisiinkin korostaa enemmän opettajankoulutuksessa. Kokonaisuudessaan asiantuntijoiden malli oli lasten mallia teoreettisempi: siinä hyvää opettajuutta lähestyttiin ammatillisesta näkökulmasta. Sen sijaan lasten käsitykset linkittyivät opettajan tapaan toimia ja olla lasten kanssa; käsityksissä korostui opettajan kasvatuksellinen taito. Jatkossa hyvää opettajuutta tutkittaessa voitaisiin painottaa lapsilähtöisyyttä, jotta opettajuuden malleihin saataisiin mukaan myös lasten näkökulma.
first_indexed 2024-09-11T08:52:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukkanen, Annamari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-15T07:56:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-15T07:56:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67311", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 2.-luokkalaisten k\u00e4sityksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 opettajasta, koska ilmi\u00f6t\u00e4 on tutkittu lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta vasta v\u00e4h\u00e4n. Lasten k\u00e4sityksi\u00e4 tarkasteltiin suhteessa asiantuntijoiden k\u00e4sityksiin, mik\u00e4 edellytti lapsil\u00e4ht\u00f6isen hyv\u00e4n opettajuuden mallin muodostamisen. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimi moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli (MAP). Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen l\u00e4hestymistapa sitoutui fenomenografiaan. Aineisto ker\u00e4ttiin kymmenelt\u00e4 2.-luokkalaiselta oppilaalta kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksessa painottui aineistol\u00e4ht\u00f6isyys. Haastatteluaineistosta muodostettiin kymmenen k\u00e4sityskategoriaa ja lopulta kolme kuvauskategoriaa. Tutkielmassa havaittiin, ett\u00e4 hyv\u00e4ll\u00e4 opettajalla on useita ominaisuuksia, kuten kyky asettaa rajat ja olla sopivassa suhteessa tiukka. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi lapset mainitsivat t\u00e4rkein\u00e4 ominaisuuksina muun muassa kivuuden, kiltteyden ja huumorintajun, positiivisen palautteen antamisen, huolenpidon sek\u00e4 yhdess\u00e4 tekemisen. K\u00e4sityksist\u00e4 muodostui hyv\u00e4n opettajuuden malli, jossa korostuivat kolme \u201dk\u00e4rkitaitoa\u201d: kasvatuksellinen, relationaalinen ja pedagoginen taito. Tutkielma osoittaa, ett\u00e4 hyv\u00e4 opettaja on \u201dlujasti lempe\u00e4\u201d: h\u00e4nen tulee olla kiltti ja asettaa rajoja. Luokanhallinnan taitoja voitaisiinkin korostaa enemm\u00e4n opettajankoulutuksessa. Kokonaisuudessaan asiantuntijoiden malli oli lasten mallia teoreettisempi: siin\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 opettajuutta l\u00e4hestyttiin ammatillisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sen sijaan lasten k\u00e4sitykset linkittyiv\u00e4t opettajan tapaan toimia ja olla lasten kanssa; k\u00e4sityksiss\u00e4 korostui opettajan kasvatuksellinen taito. Jatkossa hyv\u00e4\u00e4 opettajuutta tutkittaessa voitaisiin painottaa lapsil\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4, jotta opettajuuden malleihin saataisiin mukaan my\u00f6s lasten n\u00e4k\u00f6kulma.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-01-15T07:56:17Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-15T07:56:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyv\u00e4 opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyv\u00e4 opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MAP-malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsin\u00e4k\u00f6kulmainen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millainen on hyv\u00e4 opettaja? : 2.-luokkalaisten k\u00e4sityksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 opettajuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001151260", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67311
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:34Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/02d9f398-af27-45ef-b501-14ef7e9e8029\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202001151260.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukkanen, Annamari Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta hyvä opettaja hyvä opettajuus MAP-malli lapsinäkökulmainen tutkimus fenomenografinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajuus opettajat oppilaat opettaja-oppilassuhde opetus käsitykset
title Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
title_full Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
title_fullStr Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
title_full_unstemmed Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
title_short Millainen on hyvä opettaja?
title_sort millainen on hyvä opettaja 2 luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
title_sub 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
title_txtP Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
topic hyvä opettaja hyvä opettajuus MAP-malli lapsinäkökulmainen tutkimus fenomenografinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajuus opettajat oppilaat opettaja-oppilassuhde opetus käsitykset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus MAP-malli Teacher Education fenomenografinen tutkimus hyvä opettaja hyvä opettajuus käsitykset lapsinäkökulmainen tutkimus opettaja-oppilassuhde opettajat opettajuus opetus oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67311 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001151260
work_keys_str_mv AT laukkanenannamari millainenonhyväopettaja2luokkalaistenkäsityksiähyvästäopettajuudesta