Erityisopettajan ja rehtorin kokemukset heidän välisestä yhteistyöstään

Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien ja rehtoreiden kokemuksia heidän välisestä yhteistyöstään. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat yhteistyön tekemiseen ja sen laatuun. Lisäksi tutkittiin, miten heidän välistä yhteistyötä olisi voitu kehittää, sekä minkälaisia kehittä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paukku, Jukka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67309
Description
Summary:Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien ja rehtoreiden kokemuksia heidän välisestä yhteistyöstään. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat yhteistyön tekemiseen ja sen laatuun. Lisäksi tutkittiin, miten heidän välistä yhteistyötä olisi voitu kehittää, sekä minkälaisia kehittämisehdotuksia erityisopettajat ja rehtorit toivat esille ideaalitilanteen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla erityisopettajia ja rehtoreita keväällä ja syksyllä 2019. Haastattelukertoja oli neljä, joista kaksi toteutettiin parihaastatteluna ja kaksi yksilöhaastatteluna. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin. Lisäksi haastatteluista tehtiin muistiinpanot. Tämän jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä. Tutkimuksen mukaan erityisopettajien ja rehtoreiden välisessä yhteistyössä tärkeimmäksi tekijäksi valikoitui luottamus. Se näyttäytyi yhdistävänä tekijänä kaikissa menestyksekkään yhteistyön edellytyksiin liittyvissä osa-alueissa. Menestyksekkään yhteistyön osa-alueiksi tutkimuksessa nousivat kumppanuus, vuorovaikutus, työn hallinta, toimintakulttuuri ja resurssit. Nämä osa-alueet tulivat esille sekä erityisopettajien että rehtoreiden kokemuksissa. Yhteistyön ideaalitilanteen tuloksissa erityisopettajat kehittäisivät eniten rehtorin työn hallintaa, kun taas rehtorit näkivät eniten kehitettävää yhteistyön resursseissa. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koulujen erityisopetuksen kehittämistyössä sekä yhteistyön muotojen uudelleen pohdinnassa.