Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media

Sisäinen viestintä on noussut teknologisen kehityksen myötä yhdeksi merkittävimmistä tekijöistä organisaatioiden menestymiselle ja kasvulle. Useissa tutkimuksissa on todettu toimivan viestinnän parantavan suoraan työntekijöiden sitoutumista, kuulumisen tunnetta ja työtehoa. Sisäinen viestintä itsess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vettanen, Niklas
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67200
_version_ 1826225815310827520
author Vettanen, Niklas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vettanen, Niklas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vettanen, Niklas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vettanen, Niklas
datasource_str_mv jyx
description Sisäinen viestintä on noussut teknologisen kehityksen myötä yhdeksi merkittävimmistä tekijöistä organisaatioiden menestymiselle ja kasvulle. Useissa tutkimuksissa on todettu toimivan viestinnän parantavan suoraan työntekijöiden sitoutumista, kuulumisen tunnetta ja työtehoa. Sisäinen viestintä itsessään on kuitenkin suurten haasteiden edessä informaation määrän kasvaessa ja eri viestintäkanavien kehittyessä. Työnkuva ja työntekijöiden tarpeet määrittävät uudet vaatimukset sisäiselle viestinnälle, kun organisaatiot ovat jatkuvan muutoksen alla ja työntekijät vaativat yksilöllisempää huomiointia. Tässä tutkimuksessa perehdytään yrityksen sisäisenviestinnän toimintaan ja tehostamiseen johdon työkaluna kirjallisuuskatsauksen avulla. Tavoitteena hakea vastausta kahteen kysymykseen. (1) Ensimmäisenä tavoitteena on selventää lukijalle, mikä on sisäisen viestinnän strateginen merkitys organisaation toiminnalle? (2) Toinen tutkimuskysymys on vertailla, miten sosiaalisen median palvelut parantavat tai haastavat sisäisen viestinnän toimivuutta organisaatiossa? Tuloksissa nähtiin sisäisen viestinnän olevan muuttumassa kohti symmetristä kahdensuuntaista sisäistä viestintää, aiemmasta enemmän yhdensuuntaisesta ja epäsymmetrisestä viestinnästä. Työntekijöiden arvostuksen on nähty kasvaneen tämän seurauksena ja sisäisen viestinnän strateginen merkitys on noussut organisaatioissa. Suurimpina haasteina on nähty suuri tiedonmäärä, sen tehokas kohdistaminen työntekijöiden tarpeiden mukaan ja sopivien viestintäkanavien löytäminen. Organisaation sosiaalinen media on noussut teknologisen kehityksen myötä ratkaisuksi näihin ongelmiin, kuitenkin sen käyttöönottaminen tuottaa vielä haasteita. Esimerkiksi henkilöstö ei näe sen tuomaa arvoa omaan työskentelyyn ja johdon tuki on jäänyt vähäiseksi järjestelmien käyttöönotossa. Internal communication has risen to be one the most important factors in organisations growth and performance due to technological development. Multiple studies have shown how internal communication has a direct impact on employee engagement, performance and feeling of belonging. At the same time internal communication itself is under drastic changes due to massive increase of information and development of communication channels. Digital transformation has changed methods and requirements of work and employee’s needs. These set new guidelines for internal communication as organisations are under constant change and employees require more individual service. This study focuses on the development and evaluation of internal communication as a management tool through a scientific literature study. The goal of this study is to answer to two research questions: (1) What is the strategic meaning of internal communication to and organisation and (2) how does the utilization of enterprise social media improve or challenge internal communication? The results indicate that internal communication is moving towards more symmetrical two-way communication from previous one-way asymmetrical communication. Employees are seen more valuable assets in organisational performance and growth leading towards higher focus on effective internal communication. The biggest challenges identified where how to handle with the increased amount of information, how to target the right information to the right employees and how to choose the right communication channels. Enterprise social media has been seen as the answer to these problems. However, it raises some challenges of its own like the missing of management support in implementation of the new platforms and how employees lack the understanding how it affects their work.
first_indexed 2020-01-13T21:07:31Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vettanen, Niklas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-13T08:04:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-13T08:04:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67200", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sis\u00e4inen viestint\u00e4 on noussut teknologisen kehityksen my\u00f6t\u00e4 yhdeksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 organisaatioiden menestymiselle ja kasvulle. Useissa tutkimuksissa on todettu toimivan viestinn\u00e4n parantavan suoraan ty\u00f6ntekij\u00f6iden sitoutumista, kuulumisen tunnetta ja ty\u00f6tehoa. Sis\u00e4inen viestint\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n on kuitenkin suurten haasteiden edess\u00e4 informaation m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvaessa ja eri viestint\u00e4kanavien kehittyess\u00e4. Ty\u00f6nkuva ja ty\u00f6ntekij\u00f6iden tarpeet m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t uudet vaatimukset sis\u00e4iselle viestinn\u00e4lle, kun organisaatiot ovat jatkuvan muutoksen alla ja ty\u00f6ntekij\u00e4t vaativat yksil\u00f6llisemp\u00e4\u00e4 huomiointia. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n yrityksen sis\u00e4isenviestinn\u00e4n toimintaan ja tehostamiseen johdon ty\u00f6kaluna kirjallisuuskatsauksen avulla. Tavoitteena hakea vastausta kahteen kysymykseen. (1) Ensimm\u00e4isen\u00e4 tavoitteena on selvent\u00e4\u00e4 lukijalle, mik\u00e4 on sis\u00e4isen viestinn\u00e4n strateginen merkitys organisaation toiminnalle? (2) Toinen tutkimuskysymys on vertailla, miten sosiaalisen median palvelut parantavat tai haastavat sis\u00e4isen viestinn\u00e4n toimivuutta organisaatiossa? Tuloksissa n\u00e4htiin sis\u00e4isen viestinn\u00e4n olevan muuttumassa kohti symmetrist\u00e4 kahdensuuntaista sis\u00e4ist\u00e4 viestint\u00e4\u00e4, aiemmasta enemm\u00e4n yhdensuuntaisesta ja ep\u00e4symmetrisest\u00e4 viestinn\u00e4st\u00e4. Ty\u00f6ntekij\u00f6iden arvostuksen on n\u00e4hty kasvaneen t\u00e4m\u00e4n seurauksena ja sis\u00e4isen viestinn\u00e4n strateginen merkitys on noussut organisaatioissa. Suurimpina haasteina on n\u00e4hty suuri tiedonm\u00e4\u00e4r\u00e4, sen tehokas kohdistaminen ty\u00f6ntekij\u00f6iden tarpeiden mukaan ja sopivien viestint\u00e4kanavien l\u00f6yt\u00e4minen. Organisaation sosiaalinen media on noussut teknologisen kehityksen my\u00f6t\u00e4 ratkaisuksi n\u00e4ihin ongelmiin, kuitenkin sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottaminen tuottaa viel\u00e4 haasteita. Esimerkiksi henkil\u00f6st\u00f6 ei n\u00e4e sen tuomaa arvoa omaan ty\u00f6skentelyyn ja johdon tuki on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4h\u00e4iseksi j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internal communication has risen to be one the most important factors in organisations growth and performance due to technological development. Multiple studies have shown how internal communication has a direct impact on employee engagement, performance and feeling of belonging. At the same time internal communication itself is under drastic changes due to massive increase of information and development of communication channels. Digital transformation has changed methods and requirements of work and employee\u2019s needs. These set new guidelines for internal communication as organisations are under constant change and employees require more individual service. This study focuses on the development and evaluation of internal communication as a management tool through a scientific literature study. The goal of this study is to answer to two research questions: (1) What is the strategic meaning of internal communication to and organisation and (2) how does the utilization of enterprise social media improve or challenge internal communication? The results indicate that internal communication is moving towards more symmetrical two-way communication from previous one-way asymmetrical communication. Employees are seen more valuable assets in organisational performance and growth leading towards higher focus on effective internal communication. The biggest challenges identified where how to handle with the increased amount of information, how to target the right information to the right employees and how to choose the right communication channels. Enterprise social media has been seen as the answer to these problems. However, it raises some challenges of its own like the missing of management support in implementation of the new platforms and how employees lack the understanding how it affects their work.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-01-13T08:04:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-13T08:04:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedon johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sis\u00e4inen viestint\u00e4 ja organisaation sosiaalinen media", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001131138", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4inen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatioviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67200
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d4d55d7-c0c7-4af5-9e2c-52ce9eb621b9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202001131138.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vettanen, Niklas Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media digitaalinen muutos tiedon johtaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sisäinen viestintä sosiaalinen media organisaatioviestintä
title Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media
title_full Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media
title_fullStr Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media
title_full_unstemmed Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media
title_short Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media
title_sort sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media
title_txtP Sisäinen viestintä ja organisaation sosiaalinen media
topic digitaalinen muutos tiedon johtaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sisäinen viestintä sosiaalinen media organisaatioviestintä
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitaalinen muutos organisaatioviestintä sisäinen viestintä sosiaalinen media tiedon johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67200 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001131138
work_keys_str_mv AT vettanenniklas sisäinenviestintäjaorganisaationsosiaalinenmedia