Summary: | Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset ja kokemukset huoltajien osallisuudesta päiväkodin ja kodin välisessä kasvatusyhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajan osallisuuden haasteita ja vahvistamismahdollisuuksia päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja sen haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotka työskentelivät tutkimushetkellä varhaiskasvatuksen opettaja tai lastenhoitaja -nimikkeellä yksityisessä päiväkodissa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tulosten perusteella merkittäviä haasteita huoltajan osallisuuden mahdollistamiselle aiheuttivat huoltajien kiireinen elämäntyyli, tietämättömyys osallisuuden merkityksestä ja mahdollisuuksista sekä tiedonkulku niin päiväkodin sisällä kuin päiväkodin ja huoltajien välilläkin. Jotta huoltajan mahdollisuutta osallisuuteen voidaan vahvistaa, varhaiskasvatuksen ammattilaisen tulee ylläpitää kasvatusyhteistyötä oma-aloitteisesti ja aktiivisesti. Tuloksista voi päätellä, että työyhteisön sisäisen tiedonsiirron haasteet heijastuvat huoltajalle siirrettyyn tiedon laatuun. Huoltajan osallisuuden kannalta olisikin hyödyllistä tulevaisuudessa pohtia, miten päiväkodin sisäistä tiedonkulkua voitaisiin parantaa. Tärkeää olisi lisätä huoltajien tietoisuutta osallisuuden merkityksestä ja osoittaa selkeästi, millä tavoin he voivat osallistua varhaiskasvatukseen. Huoltajan osallisuuden mahdollistamisessa merkittävässä asemassa ovat myös henkilökunnan yhteisesti sovitut työtavat. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilla tulisikin olla yhtenäiset työkäytännöt, jotta kasvatusyhteistyötä vaarantavia väärinkäsityksiä ei pääsisi syntymään.
|