Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä

Itseohjautuvuus liitetään usein aikuisopiskeluun ja työelämään. Nykyään käsite on noussut vahvasti mukaan myös perusopetuksen kulttuuriin. Koulurakentamisessa suositaan fyysisesti avoimia ja joustavia oppimisympäristöjä. Tutkimusta itseohjautuvuudesta on tehty kansainvälisestikin suhteellisen paljon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alakoski, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67184
_version_ 1826225686679912448
author Alakoski, Sari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Alakoski, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Alakoski, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Alakoski, Sari
datasource_str_mv jyx
description Itseohjautuvuus liitetään usein aikuisopiskeluun ja työelämään. Nykyään käsite on noussut vahvasti mukaan myös perusopetuksen kulttuuriin. Koulurakentamisessa suositaan fyysisesti avoimia ja joustavia oppimisympäristöjä. Tutkimusta itseohjautuvuudesta on tehty kansainvälisestikin suhteellisen paljon. Fyysisen oppimisympäristön merkitys itseohjautuvuuden tarkastelussa on jäänyt kuitenkin vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen aiheena oli luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä. Teoreettisena viitekehyksenä toimi oppimisympäristöajattelu nykyisen koulurakentamisen valossa. Lisäksi perehdyttiin itseohjautuvuuden käsitteeseen Ryan ja Decin (2012) itseohjautuvuusteorian (SDT) kautta. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla esiintyy fyysisesti avoimista ja joustavista oppimisympäristöistä ja oppilaiden itseohjautuvuudesta kyseisissä oppimisympäristöissä. Tutkimusaineistona oli seitsemän luokanopettajan haastattelua neljästä eri alakoulusta eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin kevään 2019 aikana. Tutkimusmenetelmänä oli fenomenologis - hermeneuttinen kokemuksen tutkimus ja analyysitapana fenomenologinen merkitysanalyysi -kokemusten merkitysten teemoittaminen. Tutkimuksen tulokset osoittivat luokanopettajien kokevan oppilaiden itseohjautumisen taidot erityisen merkityksellisiksi kasvamisessa kokonaisvaltaiseksi koululaiseksi. Itseohjautuvuuden tukeminen fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä oli opettajien kokemusten mukaan mahdollista, mutta siinä esiintyi myös haasteita. Itseohjautuvuuden tukeminen vaati sekä opettajalta, että oppilailta uusia oppimisen taitoja. Tulokset osoittivat opettajien kokevan oppilaan itseohjautumisen pitkäaikaiseksi prosessiksi, joka kehittyi vähitellen luottamuksen syntyessä oppilaan ja opettajan välille. Myös sisäinen motivaatio oli tärkeässä osassa itseohjautuvuuden tarkastelussa. Luokanopettajat kuvailivat myös työtapoja, opetusmenetelmiä ja omia opetuksen tavoitteitaan, joilla mahdollistettiin itseohjautuvuuden tukeminen fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä. Tuloksista on hyötyä opettajille, jotka suunnittelevat opetustaan uusissa oppimisympäristöissä ja haluavat tukea oppilaan itseohjautuvuutta.
first_indexed 2020-01-10T21:07:24Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leivo, Marjaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alakoski, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-10T06:41:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-10T06:41:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67184", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Itseohjautuvuus liitet\u00e4\u00e4n usein aikuisopiskeluun ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Nyky\u00e4\u00e4n k\u00e4site on noussut vahvasti mukaan my\u00f6s perusopetuksen kulttuuriin. Koulurakentamisessa suositaan fyysisesti avoimia ja joustavia oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4. Tutkimusta itseohjautuvuudesta on tehty kansainv\u00e4lisestikin suhteellisen paljon. Fyysisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n merkitys itseohjautuvuuden tarkastelussa on j\u00e4\u00e4nyt kuitenkin v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle.\nTutkimuksen aiheena oli luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimi oppimisymp\u00e4rist\u00f6ajattelu nykyisen koulurakentamisen valossa. Lis\u00e4ksi perehdyttiin itseohjautuvuuden k\u00e4sitteeseen Ryan ja Decin (2012) itseohjautuvuusteorian (SDT) kautta.\nTutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia luokanopettajilla esiintyy fyysisesti avoimista ja joustavista oppimisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4 ja oppilaiden itseohjautuvuudesta kyseisiss\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Tutkimusaineistona oli seitsem\u00e4n luokanopettajan haastattelua nelj\u00e4st\u00e4 eri alakoulusta eri puolilta Suomea. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4n 2019 aikana.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 oli fenomenologis - hermeneuttinen kokemuksen tutkimus ja analyysitapana fenomenologinen merkitysanalyysi -kokemusten merkitysten teemoittaminen.\nTutkimuksen tulokset osoittivat luokanopettajien kokevan oppilaiden itseohjautumisen taidot erityisen merkityksellisiksi kasvamisessa kokonaisvaltaiseksi koululaiseksi. Itseohjautuvuuden tukeminen fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 oli opettajien kokemusten mukaan mahdollista, mutta siin\u00e4 esiintyi my\u00f6s haasteita. Itseohjautuvuuden tukeminen vaati sek\u00e4 opettajalta, ett\u00e4 oppilailta uusia oppimisen taitoja. Tulokset osoittivat opettajien kokevan oppilaan itseohjautumisen pitk\u00e4aikaiseksi prosessiksi, joka kehittyi v\u00e4hitellen luottamuksen syntyess\u00e4 oppilaan ja opettajan v\u00e4lille. My\u00f6s sis\u00e4inen motivaatio oli t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 osassa itseohjautuvuuden tarkastelussa. Luokanopettajat kuvailivat my\u00f6s ty\u00f6tapoja, opetusmenetelmi\u00e4 ja omia opetuksen tavoitteitaan, joilla mahdollistettiin itseohjautuvuuden tukeminen fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Tuloksista on hy\u00f6ty\u00e4 opettajille, jotka suunnittelevat opetustaan uusissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ja haluavat tukea oppilaan itseohjautuvuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-01-10T06:41:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-10T06:41:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "117", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001101116", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67184
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alakoski, Sari Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset oppimisympäristö itseohjautuvuus opettajat
title Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä
title_full Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä
title_short Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä
title_sort luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset oppimisympäristö itseohjautuvuus opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education itseohjautuvuus kokemukset opettajat oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67184 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001101116
work_keys_str_mv AT alakoskisari luokanopettajienkokemuksiaoppilaidenitseohjautuvuudestafyysisestiavoimissajajoustav