Sisarussuhteet lasten kuvaamina

Sisarussuhde on monelle elämän pisin ihmissuhde lapsuudesta alkaen. Sisarussuhteiden merkitys korostuu lapsuudessa, kun lapset viettävät aikaa toistensa kanssa ja opettelevat sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja. Lasten sisarussuhteilla on todettu olevan merkittäviä vaikutuksia lapsen ja nuoren fyy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehti, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67122
_version_ 1826225771674337280
author Lehti, Laura
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehti, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehti, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehti, Laura
datasource_str_mv jyx
description Sisarussuhde on monelle elämän pisin ihmissuhde lapsuudesta alkaen. Sisarussuhteiden merkitys korostuu lapsuudessa, kun lapset viettävät aikaa toistensa kanssa ja opettelevat sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja. Lasten sisarussuhteilla on todettu olevan merkittäviä vaikutuksia lapsen ja nuoren fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen ja hyvinvointiin. Nämä vaikutukset voivat näkyä aikuisuudessa asti. Riitaisa sisarussuhde, jossa on vihamielisyyttä ja aggressiota, on yhdistetty lapsen ja nuoren psyykkiseen pahoinvointiin ja ongelmakäyttäytymiseen. Lämmin, kiintymystä ja tukea sisältävä sisarussuhde toimii päinvastoin ja voi suojella ongelmien kehittymiseltä. Tutkimusten mukaan sisarussuhteiden laatuun vaikuttavia tekijöitä ovat sisarussuhteen rakenteelliset tekijät kuten sisarusten ikäero, sisarusten yksilölliset tekijät kuten temperamentti, vanhempien parisuhde ja vanhemmuus, lapsi-vanhempi suhde sekä vanhempien erilainen kohtelu sisarusten kesken. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus oli tutkia lasten kokemuksia sisarussuhteistaan. Tutkimusaineistona olivat lasten haastattelut. Aineisto oli kerätty Suomen Akatemian rahoittamassa ja Jyväskylän yliopiston perhetutkimuskeskuksen toteuttamassa EMSE -tutkimusprojektissa. Haastateltavat (N=12) olivat 11–13-vuotiaita. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Sisarusten väliset riidat ja yhteenotot tulivat hyvin yleisesti ja laajalti esiin lasten haastatteluissa. Riitoja syntyi helposti erilaisista asioista. Usein riidellessä huudettiin ja väiteltiin. Lapset kertoivat riitojen tuntuvan ikäviltä, mutta usein ne sovittiin hyvin nopeasti. Yhdessä tekeminen, sisarusten väliset käytännön neuvot ja opit sekä yhteiset sopimukset muodostivat huomattavan ison osan lasten haastatteluissa. Sisarukset myös oppivat toisiltaan ja opettivat toisilleen erilaisia asioita. Kiintymys on myös tärkeä osa lasten sisarussuhteita. Lapset iloitsivat sisaruksistaan ja osoittivat tunteitaan heitä kohtaan. Lapset myös olivat huolissaan sisaruksistaan ja halusivat lohduttaa heitä sekä huolehtia niin pikku- kuin isosisaruksestakin. Monella lapsella oli sisarusten kesken samanlaiset säännöt ja he kokivat perheen aikuisten kohtelevan heitä tasavertaisesti. Aikuiset myös puuttuivat sisarusten väliseen riitelyyn. Lasten sisarussuhteet osoittautuivat monimuotoisiksi. Tulosten perusteella lasten sisarussuhteissa riitely ja yhteenotot eivät poissulje suhteessa esiintyvää lämpöä, huolenpitoa ja yhdessä vietettyjä hetkiä. Ei ole olemassa yksiselitteistä kaavaa, jonka mukaan kaikki sisarussuhteet rakentuisivat. Sisarussuhteet ovat erilaisia ja yksilöllisiä, mutta niiden vaikutukset voivat olla merkittäviä lapsen hyvinvoinnille nykyhetkessä ja myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lasten ja perheiden terveyttä ja hyvinvointia edistävissä ja tukevissa palveluissa, joissa ammattilaisilla on mahdollisuus työssään tukea kohtaamiensa lasten sisarussuhteiden rakentumista. Sibling relationships are one of the longest relationships during one’s life starting often from early childhood. The influence of sibling relationships are emphasized from childhood because it is the period when siblings spend most time together and begin to learn social and emotional skills. It has been noticed that sibling relationships bear significant influences into the physical and mental well-being of youth and children. Effect of these relationships can reach into adulthood as well. Conflicted sibling relationship with hostility and aggression have been linked to physical and mental anguish and problem behaviour. On the other hand a warm attachment and support between siblings can have adverse effect of protecting from such problems ever occurring. Sibling structure variables like age difference, sibling individual characteristics like temperament, the relationship between parents, parenting, parent-child relationship and parent differential treatment all have been found to have an effect on the sibling relationship quality. The aim of this master’s thesis is to study children’s experiences of sibling relationships. The material for the thesis have been gathered from interviews with children attained from EMSE research project financed by Academy of Finland and conducted by Jyväskylä university Family Research Centre. The interviewees (N=12) were 11 to 13 years of age. The data has been analysed via the method of qualitative inductive content analysis. Arguments and conflicts between siblings were a common factor in the interviews. Arguments were formed easily from a variety of different subjects. Often the arguments veered into shouting and arguing. Children felt the arguments were uncomfortable but they often reconciled quickly after the initial bout. Doing things together, practical advice and mutual agreements between children came up often in interviews. Siblings also learnt from each other and taught each other different issues. Attachment played an important part in the sibling relationships. Children enjoyed having siblings and showed emotion towards them. The children also worried about their siblings and wanted to comfort them in time of need as well take care of their sibling regardless of the children being older or younger of the siblings. Many children had similar rules between siblings and felt that the adults in their family treated them as equals. Adults also interfered with the arguing between siblings. According to the results a complex picture of sibling relationships was formed. The results indicate that arguing and conflicts in sibling relationships do not exclude the warmth, care and time spent together. There is no definitive formula according to which all the sibling relationships are formed. Sibling relationships are different and unique but can have lasting effects on the well-being of a child. The results of the study can be utilized in the services that promote and support the health and well-being of children and families, where professionals have the opportunity to support the development of sibling relationships with the children they encounter.
first_indexed 2020-01-07T21:11:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poskiparta, Marita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehti, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-07T10:26:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-07T10:26:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67122", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sisarussuhde on monelle el\u00e4m\u00e4n pisin ihmissuhde lapsuudesta alkaen. Sisarussuhteiden merkitys\nkorostuu lapsuudessa, kun lapset viett\u00e4v\u00e4t aikaa toistensa kanssa ja opettelevat sosiaalisia ja\nemotionaalisia taitoja. Lasten sisarussuhteilla on todettu olevan merkitt\u00e4vi\u00e4 vaikutuksia lapsen ja nuoren\nfyysiseen ja psyykkiseen terveyteen ja hyvinvointiin. N\u00e4m\u00e4 vaikutukset voivat n\u00e4ky\u00e4 aikuisuudessa asti.\nRiitaisa sisarussuhde, jossa on vihamielisyytt\u00e4 ja aggressiota, on yhdistetty lapsen ja nuoren psyykkiseen\npahoinvointiin ja ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. L\u00e4mmin, kiintymyst\u00e4 ja tukea sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4 sisarussuhde toimii\np\u00e4invastoin ja voi suojella ongelmien kehittymiselt\u00e4. Tutkimusten mukaan sisarussuhteiden laatuun\nvaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 ovat sisarussuhteen rakenteelliset tekij\u00e4t kuten sisarusten ik\u00e4ero, sisarusten\nyksil\u00f6lliset tekij\u00e4t kuten temperamentti, vanhempien parisuhde ja vanhemmuus, lapsi-vanhempi suhde\nsek\u00e4 vanhempien erilainen kohtelu sisarusten kesken.\nT\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkielman tarkoitus oli tutkia lasten kokemuksia sisarussuhteistaan.\nTutkimusaineistona olivat lasten haastattelut. Aineisto oli ker\u00e4tty Suomen Akatemian rahoittamassa ja\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston perhetutkimuskeskuksen toteuttamassa EMSE -tutkimusprojektissa.\nHaastateltavat (N=12) olivat 11\u201313-vuotiaita. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nSisarusten v\u00e4liset riidat ja yhteenotot tulivat hyvin yleisesti ja laajalti esiin lasten haastatteluissa. Riitoja\nsyntyi helposti erilaisista asioista. Usein riidelless\u00e4 huudettiin ja v\u00e4iteltiin. Lapset kertoivat riitojen\ntuntuvan ik\u00e4vilt\u00e4, mutta usein ne sovittiin hyvin nopeasti. Yhdess\u00e4 tekeminen, sisarusten v\u00e4liset\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n neuvot ja opit sek\u00e4 yhteiset sopimukset muodostivat huomattavan ison osan lasten\nhaastatteluissa. Sisarukset my\u00f6s oppivat toisiltaan ja opettivat toisilleen erilaisia asioita. Kiintymys on\nmy\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 osa lasten sisarussuhteita. Lapset iloitsivat sisaruksistaan ja osoittivat tunteitaan heit\u00e4\nkohtaan. Lapset my\u00f6s olivat huolissaan sisaruksistaan ja halusivat lohduttaa heit\u00e4 sek\u00e4 huolehtia niin\npikku- kuin isosisaruksestakin. Monella lapsella oli sisarusten kesken samanlaiset s\u00e4\u00e4nn\u00f6t ja he kokivat\nperheen aikuisten kohtelevan heit\u00e4 tasavertaisesti. Aikuiset my\u00f6s puuttuivat sisarusten v\u00e4liseen\nriitelyyn.\nLasten sisarussuhteet osoittautuivat monimuotoisiksi. Tulosten perusteella lasten sisarussuhteissa riitely\nja yhteenotot eiv\u00e4t poissulje suhteessa esiintyv\u00e4\u00e4 l\u00e4mp\u00f6\u00e4, huolenpitoa ja yhdess\u00e4 vietettyj\u00e4 hetki\u00e4. Ei\nole olemassa yksiselitteist\u00e4 kaavaa, jonka mukaan kaikki sisarussuhteet rakentuisivat. Sisarussuhteet\novat erilaisia ja yksil\u00f6llisi\u00e4, mutta niiden vaikutukset voivat olla merkitt\u00e4vi\u00e4 lapsen hyvinvoinnille\nnykyhetkess\u00e4 ja my\u00f6s tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 lasten ja perheiden\nterveytt\u00e4 ja hyvinvointia edist\u00e4viss\u00e4 ja tukevissa palveluissa, joissa ammattilaisilla on mahdollisuus\nty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tukea kohtaamiensa lasten sisarussuhteiden rakentumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sibling relationships are one of the longest relationships during one\u2019s life starting often from early\nchildhood. The influence of sibling relationships are emphasized from childhood because it is the period\nwhen siblings spend most time together and begin to learn social and emotional skills. It has been noticed\nthat sibling relationships bear significant influences into the physical and mental well-being of youth\nand children. Effect of these relationships can reach into adulthood as well. Conflicted sibling\nrelationship with hostility and aggression have been linked to physical and mental anguish and problem\nbehaviour. On the other hand a warm attachment and support between siblings can have adverse effect\nof protecting from such problems ever occurring. Sibling structure variables like age difference, sibling\nindividual characteristics like temperament, the relationship between parents, parenting, parent-child\nrelationship and parent differential treatment all have been found to have an effect on the sibling\nrelationship quality.\nThe aim of this master\u2019s thesis is to study children\u2019s experiences of sibling relationships. The material\nfor the thesis have been gathered from interviews with children attained from EMSE research project\nfinanced by Academy of Finland and conducted by Jyv\u00e4skyl\u00e4 university Family Research Centre. The\ninterviewees (N=12) were 11 to 13 years of age. The data has been analysed via the method of qualitative\ninductive content analysis.\nArguments and conflicts between siblings were a common factor in the interviews. Arguments were\nformed easily from a variety of different subjects. Often the arguments veered into shouting and arguing.\nChildren felt the arguments were uncomfortable but they often reconciled quickly after the initial bout.\nDoing things together, practical advice and mutual agreements between children came up often in\ninterviews. Siblings also learnt from each other and taught each other different issues. Attachment\nplayed an important part in the sibling relationships. Children enjoyed having siblings and showed\nemotion towards them. The children also worried about their siblings and wanted to comfort them in\ntime of need as well take care of their sibling regardless of the children being older or younger of the\nsiblings. Many children had similar rules between siblings and felt that the adults in their family treated\nthem as equals. Adults also interfered with the arguing between siblings.\nAccording to the results a complex picture of sibling relationships was formed. The results indicate that\narguing and conflicts in sibling relationships do not exclude the warmth, care and time spent together.\nThere is no definitive formula according to which all the sibling relationships are formed. Sibling\nrelationships are different and unique but can have lasting effects on the well-being of a child. The\nresults of the study can be utilized in the services that promote and support the health and well-being of\nchildren and families, where professionals have the opportunity to support the development of sibling\nrelationships with the children they encounter.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-01-07T10:26:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-07T10:26:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sisarussuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sisarussuhteet lasten kuvaamina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001071067", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sisarukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sisaruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lasten kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67122
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6434ffca-d486-4325-a17b-c9f34f3d8dcb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202001071067.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehti, Laura Sisarussuhteet lasten kuvaamina sisarussuhde Terveyskasvatus Health Education 50411 perheet hyvinvointi sisarukset sisaruus vanhemmat lapsuus tunnetaidot nuoret lasten kehitys
title Sisarussuhteet lasten kuvaamina
title_full Sisarussuhteet lasten kuvaamina
title_fullStr Sisarussuhteet lasten kuvaamina Sisarussuhteet lasten kuvaamina
title_full_unstemmed Sisarussuhteet lasten kuvaamina Sisarussuhteet lasten kuvaamina
title_short Sisarussuhteet lasten kuvaamina
title_sort sisarussuhteet lasten kuvaamina
title_txtP Sisarussuhteet lasten kuvaamina
topic sisarussuhde Terveyskasvatus Health Education 50411 perheet hyvinvointi sisarukset sisaruus vanhemmat lapsuus tunnetaidot nuoret lasten kehitys
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus hyvinvointi lapsuus lasten kehitys nuoret perheet sisarukset sisarussuhde sisaruus tunnetaidot vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67122 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001071067
work_keys_str_mv AT lehtilaura sisarussuhteetlastenkuvaamina