L’enseignement du français parlé dans la série Escalier pour les finnophones

Tutkimus käsittelee ranskan puhekielen opetusta lukiolaisille suunnatussa suomalaisessa Sanomapro:n oppikirjasar-jassa Escalier. Tavoitteenamme oli selvittää, löytyykö kirjasarjan oppikirjoista puhekieltä, onko siihen liittyviä tehtäviä, sanastoa tai kielioppia sekä miten puhekieli on esitetty oppik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peltola, Silja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fra
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67120
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimus käsittelee ranskan puhekielen opetusta lukiolaisille suunnatussa suomalaisessa Sanomapro:n oppikirjasar-jassa Escalier. Tavoitteenamme oli selvittää, löytyykö kirjasarjan oppikirjoista puhekieltä, onko siihen liittyviä tehtäviä, sanastoa tai kielioppia sekä miten puhekieli on esitetty oppikirjoissa. Lisäksi halusimme tutkia mitä puhekielen piirteitä ei löydy sarjan oppikirjoista. Analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla oppikirjoissa esiintynyt puhekieli jaettiin sanastoon, kielioppiin ja tehtäviin. Jäsensimme sisällönanalyysin tulokset myös erikseen oppikirjoittain, jotta pystyisimme näkemään puhekielen eri oppikirjoissa sarjan edetessä. Vertasimme sisällönanalyysin tuloksia tutkimuksessa esiteltyihin vieraiden kielten didaktiikan sekä puhekielen teorioihin ja piirteisiin. Analyysissä pyrimme ottamaan huomioon oppikirjojen kohdeyleisön ja heidän taitotasonsa, joka vaikuttaa puhekielen opettamiseen. Tutkimuksessa selvisi, että puhekielen määrä verrattuna kirjakieleen on pieni, mutta puhekielen määrä lisääntyy jokaisessa oppikirjassa oppilaan taitotason edetessä. Aineistossa tulee esille yleisimpiä ranskan puhekielen kielioppirakenteita ja sanoja. Puhekielen sanastoa voitaisiin kuitenkin esitellä laajemmin aineistossa tai niissä voisi olla vähemmän samojen puhekielen ilmaisujen toistoa.