Pelillistämisen vaikutus motivaatioon

Pelillistämisen implementointia erilaisiin sovelluksiin ja aktiviteetteihin on viimevuosina alettu hyödyntämään lisääntyvissä määrin. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan mitä pelillistäminen terminä tarkoittaa, analysoidaan pelien psykologisesti vaikuttavia tekijöitä sekä tarkastellaan, kuinka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niskakoski, Panu
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67117
Description
Summary:Pelillistämisen implementointia erilaisiin sovelluksiin ja aktiviteetteihin on viimevuosina alettu hyödyntämään lisääntyvissä määrin. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan mitä pelillistäminen terminä tarkoittaa, analysoidaan pelien psykologisesti vaikuttavia tekijöitä sekä tarkastellaan, kuinka pelillistämisellä voidaan vaikuttaa ihmisten motivaatioon. Lopuksi tutkitaan, millä tavalla pelillistämistä sovelletaan nykypäivänä ja mitä tulisi ottaa huomioon tulevia tutkimuksia tehdessä. The implementation of gamification into different types of applications and activities has been popularized in recent years. This study will clarify what gamification means as a term, analyze psychological factors that are linked to games and inspect how gamification affects people’s motivation. Finally, the study examines how gamification is applied today and what kind of issues should be considered in future studies.