Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa case JYP & Valtra.

Sponsorointi on usealle urheiluorganisaatiolle elintärkeä tulonlähde toiminnan rahoittamiseksi ja sponsoroiville yrityksille se on yksi merkittävä markkinoinnin keino. Sponsorointiin sijoitettu rahamäärä on kasvanut viime vuosina tasaiseen tahtiin, mutta samalla sekä kiristynyt taloudellinen tilanne...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haaraniemi, Joni
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67090
_version_ 1826225688945885184
author Haaraniemi, Joni
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haaraniemi, Joni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haaraniemi, Joni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haaraniemi, Joni
datasource_str_mv jyx
description Sponsorointi on usealle urheiluorganisaatiolle elintärkeä tulonlähde toiminnan rahoittamiseksi ja sponsoroiville yrityksille se on yksi merkittävä markkinoinnin keino. Sponsorointiin sijoitettu rahamäärä on kasvanut viime vuosina tasaiseen tahtiin, mutta samalla sekä kiristynyt taloudellinen tilanne että kilpailu ovat lisänneet sponsoreiden kiinnostusta heidän investoimiensa sponsorointirahojen tehokkuuden tarkasteluun. Sponsoroitavat ovat jääneet valitettavan usein huomioitta sponsorointiin liittyvissä tutkimuksissa. Kuitenkin myös sponsoroitavien olisi oltava tietoisia sponsoroinnin vaikutuksista sponsorointisopimuksiin liittyvän mahdollisimman hyvän neuvotteluaseman saavuttamiseksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä urheilusponsoroinnin tehokkuus muodostuu case-yrityksen kohdalla. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat asenteeseen sponsorin brändiä kohtaan ja miten asenne sponsorin brändiä kohtaan vaikuttaa asenteeseen sponsoroitavan brändiä kohtaan. Tehokkuutta tarkasteltiin kuluttajan minäkuvan ja sponsorin brändimielikuvan välisen yhteneväisyyden, sponsorin ja sponsoroitavan välisen yhteneväisyyden, sponsorin brändiin samaistumisen ja sponsorin uskottavuuden kautta. Lisäksi moderaatiovaikutustestissä tutkittiin, kuinka asenne sponsorointia kohtaan vaikuttaa sponsorin brändiin samaistumisen ja sponsorin brändiasenteen sekä sponsorin uskottavuuden ja sponsorin brändiasenteen välisiin suhteisiin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä internetissä toteutettavana kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmänä oli jääkiekkojoukkue JYPin kannattajat. Linkki kyselyyn jaettiin seuran Facebook-sivujen kautta kohderyhmän tavoittamiseksi. Saadut vastaukset (N=318) analysoitiin IBM SPSS Amos-ohjelmistolla. Saatujen vastauksien perusteella kaikki hypoteesit, lukuun ottamatta tutkimuksen moderaatiohypoteeseja, saivat tukea. Tulosten perusteella minäkuvan ja brändimielikuvan välisellä yhteneväisyydellä oli positiivinen vaikutus sponsorin brändiin samaistumiseen ja sponsorin uskottavuuteen. Sponsorin ja sponsoroitavan välisellä yhteneväisyydellä oli positiivinen vaikutus sponsorin uskottavuuteen ja asenteeseen sponsorin brändiä kohtaan, joka taas vaikutti asenteeseen sponsoroitavan brändiä kohtaan.
first_indexed 2020-01-07T21:11:59Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haaraniemi, Joni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-07T06:39:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-07T06:39:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67090", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sponsorointi on usealle urheiluorganisaatiolle elint\u00e4rke\u00e4 tulonl\u00e4hde toiminnan rahoittamiseksi ja sponsoroiville yrityksille se on yksi merkitt\u00e4v\u00e4 markkinoinnin keino. Sponsorointiin sijoitettu raham\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut viime vuosina tasaiseen tahtiin, mutta samalla sek\u00e4 kiristynyt taloudellinen tilanne ett\u00e4 kilpailu ovat lis\u00e4nneet sponsoreiden kiinnostusta heid\u00e4n investoimiensa sponsorointirahojen tehokkuuden tarkasteluun. Sponsoroitavat ovat j\u00e4\u00e4neet valitettavan usein huomioitta sponsorointiin liittyviss\u00e4 tutkimuksissa. Kuitenkin my\u00f6s sponsoroitavien olisi oltava tietoisia sponsoroinnin vaikutuksista sponsorointisopimuksiin liittyv\u00e4n mahdollisimman hyv\u00e4n neuvotteluaseman saavuttamiseksi.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 urheilusponsoroinnin tehokkuus muodostuu case-yrityksen kohdalla. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat asenteeseen sponsorin br\u00e4ndi\u00e4 kohtaan ja miten asenne sponsorin br\u00e4ndi\u00e4 kohtaan vaikuttaa asenteeseen sponsoroitavan br\u00e4ndi\u00e4 kohtaan. Tehokkuutta tarkasteltiin kuluttajan min\u00e4kuvan ja sponsorin br\u00e4ndimielikuvan v\u00e4lisen yhtenev\u00e4isyyden, sponsorin ja sponsoroitavan v\u00e4lisen yhtenev\u00e4isyyden, sponsorin br\u00e4ndiin samaistumisen ja sponsorin uskottavuuden kautta. Lis\u00e4ksi moderaatiovaikutustestiss\u00e4 tutkittiin, kuinka asenne sponsorointia kohtaan vaikuttaa sponsorin br\u00e4ndiin samaistumisen ja sponsorin br\u00e4ndiasenteen sek\u00e4 sponsorin uskottavuuden ja sponsorin br\u00e4ndiasenteen v\u00e4lisiin suhteisiin. Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 internetiss\u00e4 toteutettavana kyselytutkimuksena, jonka kohderyhm\u00e4n\u00e4 oli j\u00e4\u00e4kiekkojoukkue JYPin kannattajat. Linkki kyselyyn jaettiin seuran Facebook-sivujen kautta kohderyhm\u00e4n tavoittamiseksi. Saadut vastaukset (N=318) analysoitiin IBM SPSS Amos-ohjelmistolla.\nSaatujen vastauksien perusteella kaikki hypoteesit, lukuun ottamatta tutkimuksen moderaatiohypoteeseja, saivat tukea. Tulosten perusteella min\u00e4kuvan ja br\u00e4ndimielikuvan v\u00e4lisell\u00e4 yhtenev\u00e4isyydell\u00e4 oli positiivinen vaikutus sponsorin br\u00e4ndiin samaistumiseen ja sponsorin uskottavuuteen. Sponsorin ja sponsoroitavan v\u00e4lisell\u00e4 yhtenev\u00e4isyydell\u00e4 oli positiivinen vaikutus sponsorin uskottavuuteen ja asenteeseen sponsorin br\u00e4ndi\u00e4 kohtaan, joka taas vaikutti asenteeseen sponsoroitavan br\u00e4ndi\u00e4 kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-01-07T06:39:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-07T06:39:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilumarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilusponsorointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhtenev\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekij\u00e4t urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001071031", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samaistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sponsorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskottavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67090
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haaraniemi, Joni Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra. urheilumarkkinointi urheilusponsorointi yhteneväisyys Markkinointi Marketing 20423 asenteet samaistuminen urheilu sponsorointi uskottavuus
title Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra.
title_full Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra.
title_fullStr Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra. Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra.
title_full_unstemmed Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra. Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra.
title_short Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa
title_sort sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa case jyp valtra
title_sub case JYP & Valtra.
title_txtP Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra.
topic urheilumarkkinointi urheilusponsorointi yhteneväisyys Markkinointi Marketing 20423 asenteet samaistuminen urheilu sponsorointi uskottavuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asenteet samaistuminen sponsorointi urheilu urheilumarkkinointi urheilusponsorointi uskottavuus yhteneväisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67090 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001071031
work_keys_str_mv AT haaraniemijoni sponsoroinnintehokkuuteenvaikuttavattekijäturheilusponsoroinninkontekstissacasejy