Summary: | Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on tutkia, millaisia representaatioita Yhdysvalloista vaihtokohdemaana rakennetaan lukioikäisille vaihto-oppilaille. Aikaisempi tutkimus on keskittynyt tutkimaan diskursseja vaihto-opiskelun promootiossa yliopistotasolla, joten tämä tutkimus keskittyy selvittämään, miten vaihto-opiskelua kuvataan lukioikäisille.
Aineistona tässä tutkielmassa oli neljä nettisivua eri vaihto-opiskeluorganisaatioilta.
Analysointiin valittiin ne osat nettisivuista, jotka esittelivät Yhdysvaltoja vaihtokohdemaana. Tutkimuksessa käytettiin diskurssianalyysin keinoja ja aineistosta pyrittiin selvittämään, millaisilla sanavalinnoilla, ilmauksilla ja teemoilla Yhdysvaltoja vaihtokohdemaana kuvattiin.
Tutkimuksessa nousi esille neljä representaatiota Yhdysvalloista. Ensimmäinen
representaatio oli, että Yhdysvallat on monimuotoinen vaihtokohdemaa, joka tarjoaa jokaiselle uniikkeja kokemuksia. Toinen representaatio oli, että Yhdysvallat on maa, josta löytyy tunnettuja nähtävyyksiä, kaupunkeja ja brändejä, ja täten se toimii myös turistikohteena. Kolmannen representaation mukaan Yhdysvalloissa ihmiset osallistuvat laajalti erilaisiin aktiviteetteihin ja neljännen representaation mukaan Yhdysvallat on maa, josta löytyy suuria arvoja.
Tutkielman tulokset kertovat siitä, minkä ajatellaan houkuttelevan lukio-opiskelijoita lähtemään vaihtoon juuri Yhdysvaltoihin. Tutkielman tuloksia voisi verrata vaihtoon lähteneiden ajatuksiin siitä, mikä heidät sai valitsemaan Yhdysvallat kohdemaakseen ja selvittämään, vastaako tutkielmassa löydetyt representaatiot vaihto-oppilaiden näkemyksiä. Tutkielman aineisto oli suppea, joten vastaavan tutkimuksen voisi tehdä suuremmalla aineistomäärällä.
|