Korvat käyttöön opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa

Kuulonvarainen musiikinoppiminen on merkittävä ja ensimmäinen musiikin oppimisen muoto. Kuulonvaraisesti tapahtuva oppiminen tapahtuu ilman kirjallista ohjetta tai dokumenttia, kuten nuottia tai tabulatuuria. Oman korvan käyttö on tärkein lähtökohta kuulonvaraiselle oppimiselle. Musiikkia op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pitkänen, Emma
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67026
_version_ 1826225712050208768
author Pitkänen, Emma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkänen, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkänen, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkänen, Emma
datasource_str_mv jyx
description Kuulonvarainen musiikinoppiminen on merkittävä ja ensimmäinen musiikin oppimisen muoto. Kuulonvaraisesti tapahtuva oppiminen tapahtuu ilman kirjallista ohjetta tai dokumenttia, kuten nuottia tai tabulatuuria. Oman korvan käyttö on tärkein lähtökohta kuulonvaraiselle oppimiselle. Musiikkia opitaan korvakuulolta monissa yhteyksissä ja monin tavoin myös tänä päivänä. Maisterintutkielmassani tutkin kuulonvaraisen musiikinoppimisen ja korvakuulolta soiton mahdollisuuksia musiikinopetuksessa. Selvitän musiikkia opettavien henkilöiden kokemuksia kuulonvaraisten menetelmien käytöstä koulujen musiikinopetuksessa. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla neljää opettajaa, jotka käyttävät kuulonvaraisen oppimisen menetelmiä omassa opetuksessaan. Opettajat kuvailevat käyttämiään kuulonvaraisia menetelmiä, niihin liittyviä kokemuksia sekä erilaisia näkökulmia musiikinopetuksen tavoitteista. Tutkimus pohjautuu konstruktivistiseen käsitykseen oppimisesta, jonka mukaan oppiminen on aktiivista tiedon rakentamista. Tutkimus ilmentää, kuinka kuulonvaraisuutta voidaan hyödyntää musiikinopetuksen kaikissa vaiheissa. Kuulonvaraisten taitojen oppiminen ilmeni myös itsenäisen tavoitteen lisäksi muuhun opetukseen liittyvänä, ikään kuin piilossa mutta kuitenkin läsnä olevana elementtinä. Kuulonvaraisen musiikinoppimisen menetelmät voidaan jakaa kuulonvaraisen poimimisen ja tuottamisen tyyppeihin. Kuulonvaraiset taidot voidaan kuvata myös jatkumona vaikeusasteen mukaan. Erityistä aiheessa onkin kuulonvaraisen laulamisen ja soittamisen kokeminen sekä helpoksi lähestymistavaksi että kehittyneimmäksi musisoinnin muodoksi. Kuulonvaraiset menetelmät liitettiin musiikin kasvatuksellisten päämäärien tavoitteluun sekä positiivisen musiikkisuhteen syntyyn.
first_indexed 2019-12-30T21:06:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-30T08:13:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-30T08:13:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuulonvarainen musiikinoppiminen on merkitta\u0308va\u0308 ja ensimma\u0308inen musiikin oppimisen muoto. Kuulonvaraisesti tapahtuva oppiminen tapahtuu ilman kirjallista ohjetta tai dokumenttia, kuten nuottia tai tabulatuuria. Oman korvan ka\u0308ytto\u0308 on ta\u0308rkein la\u0308hto\u0308kohta kuulonvaraiselle oppimiselle. Musiikkia opitaan korvakuulolta monissa yhteyksissa\u0308 ja monin tavoin myo\u0308s ta\u0308na\u0308 pa\u0308iva\u0308na\u0308.\nMaisterintutkielmassani tutkin kuulonvaraisen musiikinoppimisen ja korvakuulolta soiton mahdollisuuksia musiikinopetuksessa. Selvita\u0308n musiikkia opettavien henkilo\u0308iden kokemuksia kuulonvaraisten menetelmien ka\u0308yto\u0308sta\u0308 koulujen musiikinopetuksessa. Tutkimusaineisto on kera\u0308tty haastattelemalla nelja\u0308a\u0308 opettajaa, jotka ka\u0308ytta\u0308va\u0308t kuulonvaraisen oppimisen menetelmia\u0308 omassa opetuksessaan. Opettajat kuvailevat ka\u0308ytta\u0308mia\u0308a\u0308n kuulonvaraisia menetelmia\u0308, niihin liittyvia\u0308 kokemuksia seka\u0308 erilaisia na\u0308ko\u0308kulmia musiikinopetuksen tavoitteista. Tutkimus pohjautuu konstruktivistiseen ka\u0308sitykseen oppimisesta, jonka mukaan oppiminen on aktiivista tiedon rakentamista.\nTutkimus ilmenta\u0308a\u0308, kuinka kuulonvaraisuutta voidaan hyo\u0308dynta\u0308a\u0308 musiikinopetuksen kaikissa vaiheissa. Kuulonvaraisten taitojen oppiminen ilmeni myo\u0308s itsena\u0308isen tavoitteen lisa\u0308ksi muuhun opetukseen liittyva\u0308na\u0308, ika\u0308a\u0308n kuin piilossa mutta kuitenkin la\u0308sna\u0308 olevana elementtina\u0308. Kuulonvaraisen musiikinoppimisen menetelma\u0308t voidaan jakaa kuulonvaraisen poimimisen ja tuottamisen tyyppeihin. Kuulonvaraiset taidot voidaan kuvata myo\u0308s jatkumona vaikeusasteen mukaan. Erityista\u0308 aiheessa onkin kuulonvaraisen laulamisen ja soittamisen kokeminen seka\u0308 helpoksi la\u0308hestymistavaksi etta\u0308 kehittyneimma\u0308ksi musisoinnin muodoksi. Kuulonvaraiset menetelma\u0308t liitettiin musiikin kasvatuksellisten pa\u0308a\u0308ma\u0308a\u0308rien tavoitteluun seka\u0308 positiivisen musiikkisuhteen syntyyn.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-30T08:13:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-30T08:13:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulonvaraisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korvakuulolta soittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Korvat k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912305503", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67026
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c4b8a5b8-4029-4313-acb9-4fbe53d65407\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912305503.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Emma Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa kuulonvaraisuus korvakuulolta soittaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki soittaminen oppiminen musiikinopettajat musiikkikasvatus
title Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
title_full Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
title_fullStr Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
title_short Korvat käyttöön
title_sort korvat käyttöön opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
title_sub opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
title_txtP Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
topic kuulonvaraisuus korvakuulolta soittaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki soittaminen oppiminen musiikinopettajat musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus korvakuulolta soittaminen kuulonvaraisuus musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus oppiminen soittaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67026 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912305503
work_keys_str_mv AT pitkänenemma korvatkäyttöönopettajienkokemuksiakuulonvaraisenoppimisenmahdollisuuksistamusiikino