Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun

Suomalaisilta lukiolaisilta kysyttäessä yleisin syy lukiokoulutuksen suorittamiselle on sen kyky tarjota jatko-opintojen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja. Nämä mahdollistetaan laadukkaan opetuksen ja opinto-ohjauksen kautta. Moni lukiolainen kuitenkin kokee, ettei tämän hetkinen lukiokoulutu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lammi, Laura
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67024
_version_ 1826225746757025792
author Lammi, Laura
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lammi, Laura Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lammi, Laura Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lammi, Laura
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisilta lukiolaisilta kysyttäessä yleisin syy lukiokoulutuksen suorittamiselle on sen kyky tarjota jatko-opintojen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja. Nämä mahdollistetaan laadukkaan opetuksen ja opinto-ohjauksen kautta. Moni lukiolainen kuitenkin kokee, ettei tämän hetkinen lukiokoulutus tue riittävästi jatko-opintoihin siirtymistä. Jatko-opintoihin siirryttyään osa opiskelijoista yllättyy opintojen haastavuudesta ja rakenteesta. Omaa osaamistasoa ei pidetä korkeakouluopintojen kannalta riittävänä. Heikko osaamistaso hidastaa opinnoissa etenemistä ja pahimmassa tapauksessa johtaa opintojen keskeyttämiseen. Opiskelijat kaipaavat yksityiskohtaisempaa tietoa korkeakoulussa opiskelusta, eri koulutusaloista sekä oppiainevalinnoista, jotka tukevat jatko-opinnoissa opiskelua. Tässä tutkimuksessa selvitettiin millainen vaikutus lukiossa tehdyillä oppiainevalinnoilla ja opintojen aikana saadulla opinto-ohjauksella on siihen, millainen käsitys bio- ja ympäristötieteiden opinnot aloittavalla opiskelijalla on opintojen rakenteesta ja omista opiskeluvalmiuksistaan. Lisäksi tutkimuksessa seurattiin, muuttuiko käsitys omasta opiskeluvalmiudesta ensimmäisen lukuvuoden aikana. Tutkimukseen valikoitui Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2018 bio- ja ympäristötieteiden opinnot aloittaneet pääaineopiskelijat. Osallistuneita oli yhteensä 55. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä. Saatuja tuloksia analysoitiin käyttäen kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Tulokset osoittivat, että bio- ja ympäristötieteiden opintoihin siirtyvät opiskelijat suosivat lukio-opinnoissa oppiaineita, joista heidän mielestään on hyötyä jatko-opinnoissa. Näitä ovat biologia, kemia ja pitkä matematiikka. Kyseisistä oppiaineista suoritettujen kemian kurssien lukumäärällä havaittiin olevan yhteyttä siihen, millaisena opiskelija koki oman opiskeluvalmiuden ja yliopisto-opintoihin siirtymisen. Ne opiskelijat, jotka suorittivat vain kemian pakollisen oppimäärän, kokivat muihin opiskelijoihin verrattuna oman osaamistasonsa riittämättömänä ja ensimmäisen lukuvuoden opinnot haastavana. Kyseiset opiskelijat kaipasivat tarkempaa tietoa koulutusalan rakenteesta sekä opiskelua tukevista oppiaineista. Tämän ja aikaisempien tutkimusten perusteella lukiolaisille tulisi opinto-ohjauksessa tarjota lisää tietoa koulutusalojen tutkintorakenteista ja korostaa millainen merkitys lukion aikana tehdyillä oppiainevalinnoilla on jatko-opintojen kannalta. Täten voidaan tukea entistä paremmin opiskelijan valmiutta jatko-opintoihin. The most common reason for completing high school education is its ability to provide the knowledge and skills needed for postgraduate studies. These are offered through quality teaching and study guidance. However, many high school students currently feel that they do not receive enough support for the transition to postgraduate studies. Students claim that standards are too high and they don’t meet their level of competence. This makes studying challenging, slowing down the progress of their studies and in the worst case leading to termination. Students desire improvement especially in study guidance. More information is required in the structure of different postgraduate studies and high school subjects that support the transitioning. This study investigated if study guidance and studying certain high school subjects had an impact on how students starting their bio- and environmental science studies felt about the study programs structure and their readiness to study. This study was conducted as an electronic questionnaire. The questionnaire was handed out to first year biology and environmental science students at the University of Jyväskylä, during the academic year 2018. The total number of participants was 55. The results were analysed using qualitative and quantitative methods. This study revealed that during high school, biological and environmental science students favour subjects that support their postgraduate studies. These are biology, chemistry and advanced mathematics. The results also showed that especially in chemistry, the number of courses taken during high school have an impact on the student’s readiness to study. The more courses taken, the better was the students transition to university studies. Those students who completed only the compulsory course of chemistry felt that their level of knowledge was inadequate compared to other students. Similar results were not found in the other subjects that students favoured during high school. As in previous studies, students who struggled during their first academic year would have hoped for more detailed information on the structure of the studies and on high school subjects that would have supported their postgraduate studies. This shows the increasing need for improving the quality of study guidance so that the transition from high school to postgraduate studies would be easier.
first_indexed 2024-09-11T08:50:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lammi, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-30T08:08:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-30T08:08:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67024", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisilta lukiolaisilta kysytt\u00e4ess\u00e4 yleisin syy lukiokoulutuksen suorittamiselle on sen kyky tarjota jatko-opintojen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja. N\u00e4m\u00e4 mahdollistetaan laadukkaan opetuksen ja opinto-ohjauksen kautta. Moni lukiolainen kuitenkin kokee, ettei t\u00e4m\u00e4n hetkinen lukiokoulutus tue riitt\u00e4v\u00e4sti jatko-opintoihin siirtymist\u00e4. Jatko-opintoihin siirrytty\u00e4\u00e4n osa opiskelijoista yll\u00e4ttyy opintojen haastavuudesta ja rakenteesta. Omaa osaamistasoa ei pidet\u00e4 korkeakouluopintojen\nkannalta riitt\u00e4v\u00e4n\u00e4. Heikko osaamistaso hidastaa opinnoissa etenemist\u00e4 ja pahimmassa tapauksessa johtaa opintojen keskeytt\u00e4miseen. Opiskelijat kaipaavat yksityiskohtaisempaa tietoa korkeakoulussa opiskelusta, eri koulutusaloista sek\u00e4 oppiainevalinnoista, jotka tukevat jatko-opinnoissa opiskelua. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin millainen vaikutus lukiossa tehdyill\u00e4 oppiainevalinnoilla ja opintojen aikana saadulla opinto-ohjauksella on siihen, millainen k\u00e4sitys bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden opinnot aloittavalla opiskelijalla on opintojen rakenteesta ja omista opiskeluvalmiuksistaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa seurattiin, muuttuiko k\u00e4sitys omasta opiskeluvalmiudesta ensimm\u00e4isen lukuvuoden aikana. Tutkimukseen valikoitui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa lukuvuonna 2018 bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden opinnot aloittaneet p\u00e4\u00e4aineopiskelijat. Osallistuneita oli yhteens\u00e4 55. Tutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselyn\u00e4. Saatuja tuloksia analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmi\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden opintoihin siirtyv\u00e4t\nopiskelijat suosivat lukio-opinnoissa oppiaineita, joista heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n on hy\u00f6ty\u00e4 jatko-opinnoissa. N\u00e4it\u00e4 ovat biologia, kemia ja pitk\u00e4 matematiikka. Kyseisist\u00e4 oppiaineista suoritettujen kemian kurssien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 havaittiin olevan yhteytt\u00e4 siihen, millaisena opiskelija koki oman opiskeluvalmiuden ja yliopisto-opintoihin siirtymisen. Ne opiskelijat, jotka suorittivat vain kemian pakollisen oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n, kokivat muihin opiskelijoihin verrattuna oman osaamistasonsa riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4 ja\nensimm\u00e4isen lukuvuoden opinnot haastavana. Kyseiset opiskelijat kaipasivat tarkempaa tietoa koulutusalan rakenteesta sek\u00e4 opiskelua tukevista oppiaineista. T\u00e4m\u00e4n ja aikaisempien tutkimusten perusteella lukiolaisille tulisi opinto-ohjauksessa tarjota lis\u00e4\u00e4 tietoa koulutusalojen tutkintorakenteista ja korostaa millainen merkitys lukion aikana tehdyill\u00e4 oppiainevalinnoilla on jatko-opintojen kannalta. T\u00e4ten voidaan tukea entist\u00e4 paremmin opiskelijan valmiutta jatko-opintoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The most common reason for completing high school education is its ability to provide the knowledge and skills needed for postgraduate studies. These are offered through quality teaching and study guidance. However, many high school students currently feel that they do not receive enough support for the transition to postgraduate studies. Students claim that standards are too high and they don\u2019t meet their level of competence. This makes studying challenging, slowing down the\nprogress of their studies and in the worst case leading to termination. Students desire improvement especially in study guidance. More information is required in the structure of different postgraduate studies and high school subjects that support the transitioning. This study investigated if study guidance and studying certain high school subjects had an impact on how students starting their bio- and environmental science studies felt about the study programs structure and their\nreadiness to study. This study was conducted as an electronic questionnaire. The questionnaire was handed out to first year biology and environmental science students at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, during the academic year 2018. The total number of participants was 55. The results were analysed using qualitative and quantitative methods. This study revealed that during high school, biological and environmental science students favour subjects that support their postgraduate\nstudies. These are biology, chemistry and advanced mathematics. The results also showed that especially in chemistry, the number of courses taken during high school have an impact on the student\u2019s readiness to study. The more courses taken, the better was the students transition to university studies. Those students who completed only the compulsory course of chemistry felt that their level of knowledge was inadequate compared to other students. Similar results were not found in the other subjects that students favoured during high school. As in previous studies, students who struggled during their first academic year would\nhave hoped for more detailed information on the structure of the studies and on high school subjects that would have supported their postgraduate studies. This shows the increasing need for improving the quality of study guidance so that the transition from high school to postgraduate studies would be easier.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-30T08:08:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-30T08:08:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatko-opinnot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "LUMA- oppiaineet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden opiskeluun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912305501", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biotieteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6tieteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67024
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b5eafcb-a9ae-495e-ae43-2ed93fb18489\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912305501.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lammi, Laura Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun jatko-opinnot LUMA- oppiaineet Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 biotieteet ympäristötieteet lukio opinto-ohjaus opiskelijat opinnot biologia oppiaineet opiskelu
title Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun
title_full Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun
title_fullStr Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun
title_full_unstemmed Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun
title_short Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun
title_sort lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto ohjauksen yhteys bio ja ympäristötieteiden opiskeluun
title_txtP Lukioaikaisten oppiainevalintojen ja opinto-ohjauksen yhteys bio- ja ympäristötieteiden opiskeluun
topic jatko-opinnot LUMA- oppiaineet Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 biotieteet ympäristötieteet lukio opinto-ohjaus opiskelijat opinnot biologia oppiaineet opiskelu
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus LUMA- oppiaineet Teacher education programme in Biology biologia biotieteet jatko-opinnot lukio opinnot opinto-ohjaus opiskelijat opiskelu oppiaineet ympäristötieteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67024 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912305501
work_keys_str_mv AT lammilaura lukioaikaistenoppiainevalintojenjaopintoohjauksenyhteysbiojaympäristötieteidenopiskel