Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa

Organisaatioiden omat sisäiset yrityksen sosiaalisen median järjestelmät ja palvelut kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta. Niiden käyttö kasvaa, mutta samalla organisaatiot törmäävät ongelmiin, kuinka saada käyttäjät sitoutettua sen käyttöön. Tämän pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tunnistaa tek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Aleksi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67023
_version_ 1826225750408167424
author Mäkinen, Aleksi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Organisaatioiden omat sisäiset yrityksen sosiaalisen median järjestelmät ja palvelut kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta. Niiden käyttö kasvaa, mutta samalla organisaatiot törmäävät ongelmiin, kuinka saada käyttäjät sitoutettua sen käyttöön. Tämän pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tunnistaa tekijöitä, mitkä sitouttavat käyttäjiä yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakennettiin innovaation diffuusioteorian ja teknologian omaksumismallin TAM pohjalta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta innovaation diffuusioteorian mukaisia innovaation ominaisuuksia täydennettiin TAM-mallista tunnistettujen teknologian omaksumiseen vaikuttavilla tekijöillä. Tutkielman empiirisessä tutkimusosuudessa suoritettiin Jyväskylän Yliopiston tietojärjestelmätieteen ensimmäisen vuoden kandiopiskelijoille strukturoitu kyselytutkimus syksyllä 2018. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin analysoitavaksi 85 kappaletta. Tutkittavien muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin SPSS-ohjelman avulla toteutetulla lineaarisella regressioanalyysilla. Regressioanalyysissa vertailtiin saatujen summamuuttujien suhdetta käyttäjien sitouttamiseen. Empiirisen osion tulokset selittävät vain 37,4% käyttäjien sitouttamisen tekijöistä järjestelmän käyttöönotossa. Tulosten perusteella käyttäjän positiivinen asenne ja motivaatio ovat eniten käyttäjiä sitouttavia tekijöitä. Lisäksi käytön välttämättömyydellä on negatiivinen vaikutus sitouttamiseen järjestelmän käyttöönotossa. Epävarmuus käytöstä ja järjestelmän käyttö jäivät merkityksettömiksi tutkimuksessa. Organizations own internal enterprise social media platforms increase their popularity year after year. Despite the usage of those systems is growing, the organizations are facing problems how to engage users. This thesis was aimed to identify the factors that engage the users in enterprise social media implementation. Theoretical framework of this thesis was built based on innovation diffusion theory and TAM-model. Based on the literature review attributes of innovation from innovation diffusion theory were complemented with contributing factors identified from Technology acceptance model. In the empirical part of the thesis a structured survey for freshmen’s of JYU’s information system science faculty was conducted in autumn 2018. A total of 85 accepted answers were accepted for analysis. The relationships between the variables were analyzed by linear regression analysis with SPSS. In the regression analysis the relationship between the variables compared for user engagement. As the result of the empirical research the proposed model explains only 37,4% of factors influencing to user engagement in IS implementation. The results of the study indicate that user’s positive attitude and motivation are significant indicators for user engagement. In addition, necessity of use has negative effect on user engagement in IS implementation. Uncertainty about use and system usage remained insignificant in the research.
first_indexed 2019-12-30T21:06:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-30T08:05:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-30T08:05:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Organisaatioiden omat sis\u00e4iset yrityksen sosiaalisen median j\u00e4rjestelm\u00e4t ja palvelut kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta. Niiden k\u00e4ytt\u00f6 kasvaa, mutta samalla organisaatiot t\u00f6rm\u00e4\u00e4v\u00e4t ongelmiin, kuinka saada k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t sitoutettua sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4n pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tunnistaa tekij\u00f6it\u00e4, mitk\u00e4 sitouttavat k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 yrityksen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa.\nTutkielman teoreettinen viitekehys rakennettiin innovaation diffuusioteorian ja teknologian omaksumismallin TAM pohjalta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta innovaation diffuusioteorian mukaisia innovaation ominaisuuksia t\u00e4ydennettiin TAM-mallista tunnistettujen teknologian omaksumiseen vaikuttavilla tekij\u00f6ill\u00e4.\nTutkielman empiirisess\u00e4 tutkimusosuudessa suoritettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen ensimm\u00e4isen vuoden kandiopiskelijoille strukturoitu kyselytutkimus syksyll\u00e4 2018. Hyv\u00e4ksyttyj\u00e4 vastauksia saatiin analysoitavaksi 85 kappaletta. Tutkittavien muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 tarkasteltiin SPSS-ohjelman avulla toteutetulla lineaarisella regressioanalyysilla. Regressioanalyysissa vertailtiin saatujen summamuuttujien suhdetta k\u00e4ytt\u00e4jien sitouttamiseen.\nEmpiirisen osion tulokset selitt\u00e4v\u00e4t vain 37,4% k\u00e4ytt\u00e4jien sitouttamisen tekij\u00f6ist\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa. Tulosten perusteella k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n positiivinen asenne ja motivaatio ovat eniten k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 sitouttavia tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi k\u00e4yt\u00f6n v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myydell\u00e4 on negatiivinen vaikutus sitouttamiseen j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa. Ep\u00e4varmuus k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6 j\u00e4iv\u00e4t merkityksett\u00f6miksi tutkimuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Organizations own internal enterprise social media platforms increase their popularity year after year. Despite the usage of those systems is growing, the organizations are facing problems how to engage users. This thesis was aimed to identify the factors that engage the users in enterprise social media implementation.\nTheoretical framework of this thesis was built based on innovation diffusion theory and TAM-model. Based on the literature review attributes of innovation from innovation diffusion theory were complemented with contributing factors identified from Technology acceptance model.\nIn the empirical part of the thesis a structured survey for freshmen\u2019s of JYU\u2019s information system science faculty was conducted in autumn 2018. A total of 85 accepted answers were accepted for analysis. The relationships between the variables were analyzed by linear regression analysis with SPSS. In the regression analysis the relationship between the variables compared for user engagement.\nAs the result of the empirical research the proposed model explains only 37,4% of factors influencing to user engagement in IS implementation. The results of the study indicate that user\u2019s positive attitude and motivation are significant indicators for user engagement. In addition, necessity of use has negative effect on user engagement in IS implementation. Uncertainty about use and system usage remained insignificant in the research.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-30T08:05:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-30T08:05:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4jien sitouttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sitoutuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yrityksen sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovaation diffuusioteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4jien sitouttamisen t\u00e4rkeys yrityksen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912305500", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitouttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67023
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b7bcf36e-597a-4006-b999-4f8be63a226f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912305500.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Aleksi Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa käyttäjien sitouttaminen sitoutuneisuus yrityksen sosiaalinen media järjestelmän käyttöönotto innovaation diffuusioteoria Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sosiaalinen media sitouttaminen käyttöönotto järjestelmät innovaatiot
title Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_full Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_fullStr Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_full_unstemmed Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_short Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_sort käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
title_txtP Käyttäjien sitouttamisen tärkeys yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
topic käyttäjien sitouttaminen sitoutuneisuus yrityksen sosiaalinen media järjestelmän käyttöönotto innovaation diffuusioteoria Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sosiaalinen media sitouttaminen käyttöönotto järjestelmät innovaatiot
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede innovaation diffuusioteoria innovaatiot järjestelmän käyttöönotto järjestelmät käyttäjien sitouttaminen käyttöönotto sitouttaminen sitoutuneisuus sosiaalinen media yrityksen sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67023 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912305500
work_keys_str_mv AT mäkinenaleksi käyttäjiensitouttamisentärkeysyrityksensosiaalisenmediankäyttöönotossa