The cool guy’s guide to swap to non-dairy the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter

Sosiaalinen media on muuttanut sitä, kuinka viestimme, mutta myös tapaamme suhtautua kieleen sekä koko meitä ympäröivään maailmaan. Näiden muutosten lomassa myös markkinointi on muuttanut muotoaan ja on nyt lähempänä kuluttajaa kuin koskaan aiemmin. Tutkimalla brändejä sosiaalisen median kontekstiss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtikangas, Netta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67005
_version_ 1826225754308870144
author Lehtikangas, Netta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtikangas, Netta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtikangas, Netta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtikangas, Netta
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen media on muuttanut sitä, kuinka viestimme, mutta myös tapaamme suhtautua kieleen sekä koko meitä ympäröivään maailmaan. Näiden muutosten lomassa myös markkinointi on muuttanut muotoaan ja on nyt lähempänä kuluttajaa kuin koskaan aiemmin. Tutkimalla brändejä sosiaalisen median kontekstissa saamme lisää tietoa siitä, kuinka brändit rakentavat identiteettejään diskursiivisesti ja monimodaalisesti ja kuinka sosiaalinen media vaikuttaa sekä identiteettien rakentamiseen että niiden edelleen viestimiseen. Lisäksi voimme tarkastella miten käyttämämme diskurssit vaikuttavat siihen, millaisina identiteettimme muille näyttäytyvät sekä kuinka suhtautua kriittisesti sosiaalisessa mediassa esitettyihin identiteetteihin. Tässä tutkielmassa tutkin ruotsalaisen kauratuoteyrityksen Oatlyn joulukuussa 2018 julkaisemia twiittejä, jotka koostuivat niin kirjoitetusta kielestä, kuvista kuin videoista. Tarkoituksenani oli selvittää, millaisia diskursseja Oatlyn twiiteissä on sekä kuinka Oatly sosiaalisessa mediassa markkinoidessaan rakentaa brändi-identiteettiään ja millaisena se näyttäytyy. Lisäksi olin kiinnostunut siitä, kuinka entekstualisaatio ja resemiotisaatio ilmenevät Oatlyn twiiteissä, jotta näkisin käytännöllisellä tasolla, kuinka identeettityötä sosiaalisessa mediassa tehdään. Analysoin Oatlyn twiittejä monimodaalisen diskurssianalyysin keinoin ja löysin aineistosta kuusi erilaista diskurssikategoriaa: kasvisruokamyönteinen, me vastaan muut-, ympäristöystävällinen, kansallinen ja kulttuurillinen, siisti tyyppi- sekä fanidiskurssi. Näistä kasvisruokamyönteinen ja ympäristöystävällinen diskurssi erottuivat joukosta muita selkeämpinä, ja niitä painotettiin eniten. Nämä kaksi aatteellisesti toisiaan lähellä olevaa diskurssia osoittautuivat myös Oatlyn brändi-identiteetin rakentamisessa merkittäviksi. Osoitin twiiteistä myös useita esimerkkejä entekstualisaatiosta eli siitä, kuinka kielellistä aineistoa oli irrotettu asiayhteydestään tekstinä ja edelleen siirretty toiseen asiayhteyteen. Lisäksi nostin aineistosta esiin esimerkkejä resemiotisaatiosta eli siitä, kuinka semioottiset resurssit voivat muuttaa muotoaan, kun niitä käytetään eri diskursseissa. Vaikka brändit, kuten tässä tapauksessa Oatly, toimivat sosiaalisessa mediassa pohjimmiltaan kaupallisista syistä, niiden tapa viestiä ei ole aina pelkästään kaupallisuuteen perustuvaa. Yksilöiden tavoin brändit rakentavat ja viestivät identiteettejään sosiaalisessa mediassa ja samalla välittävät aatteita ja jopa kulttuureja seuraajilleen.
first_indexed 2019-12-20T21:07:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtikangas, Netta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-20T12:28:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-20T12:28:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67005", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen media on muuttanut sit\u00e4, kuinka viestimme, mutta my\u00f6s tapaamme suhtautua kieleen sek\u00e4\nkoko meit\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4\u00e4n maailmaan. N\u00e4iden muutosten lomassa my\u00f6s markkinointi on muuttanut\nmuotoaan ja on nyt l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 kuluttajaa kuin koskaan aiemmin. Tutkimalla br\u00e4ndej\u00e4 sosiaalisen median\nkontekstissa saamme lis\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, kuinka br\u00e4ndit rakentavat identiteettej\u00e4\u00e4n diskursiivisesti ja\nmonimodaalisesti ja kuinka sosiaalinen media vaikuttaa sek\u00e4 identiteettien rakentamiseen ett\u00e4 niiden\nedelleen viestimiseen. Lis\u00e4ksi voimme tarkastella miten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4mme diskurssit vaikuttavat siihen,\nmillaisina identiteettimme muille n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t sek\u00e4 kuinka suhtautua kriittisesti sosiaalisessa mediassa\nesitettyihin identiteetteihin.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkin ruotsalaisen kauratuoteyrityksen Oatlyn joulukuussa 2018 julkaisemia twiittej\u00e4,\njotka koostuivat niin kirjoitetusta kielest\u00e4, kuvista kuin videoista. Tarkoituksenani oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia\ndiskursseja Oatlyn twiiteiss\u00e4 on sek\u00e4 kuinka Oatly sosiaalisessa mediassa markkinoidessaan rakentaa\nbr\u00e4ndi-identiteetti\u00e4\u00e4n ja millaisena se n\u00e4ytt\u00e4ytyy. Lis\u00e4ksi olin kiinnostunut siit\u00e4, kuinka entekstualisaatio\nja resemiotisaatio ilmenev\u00e4t Oatlyn twiiteiss\u00e4, jotta n\u00e4kisin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisell\u00e4 tasolla, kuinka identeettity\u00f6t\u00e4\nsosiaalisessa mediassa tehd\u00e4\u00e4n.\n\nAnalysoin Oatlyn twiittej\u00e4 monimodaalisen diskurssianalyysin keinoin ja l\u00f6ysin aineistosta kuusi erilaista\ndiskurssikategoriaa: kasvisruokamy\u00f6nteinen, me vastaan muut-, ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llinen, kansallinen ja\nkulttuurillinen, siisti tyyppi- sek\u00e4 fanidiskurssi. N\u00e4ist\u00e4 kasvisruokamy\u00f6nteinen ja ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llinen\ndiskurssi erottuivat joukosta muita selke\u00e4mpin\u00e4, ja niit\u00e4 painotettiin eniten. N\u00e4m\u00e4 kaksi aatteellisesti\ntoisiaan l\u00e4hell\u00e4 olevaa diskurssia osoittautuivat my\u00f6s Oatlyn br\u00e4ndi-identiteetin rakentamisessa\nmerkitt\u00e4viksi. Osoitin twiiteist\u00e4 my\u00f6s useita esimerkkej\u00e4 entekstualisaatiosta eli siit\u00e4, kuinka kielellist\u00e4\naineistoa oli irrotettu asiayhteydest\u00e4\u00e4n tekstin\u00e4 ja edelleen siirretty toiseen asiayhteyteen. Lis\u00e4ksi nostin\naineistosta esiin esimerkkej\u00e4 resemiotisaatiosta eli siit\u00e4, kuinka semioottiset resurssit voivat muuttaa\nmuotoaan, kun niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eri diskursseissa. Vaikka br\u00e4ndit, kuten t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa Oatly, toimivat\nsosiaalisessa mediassa pohjimmiltaan kaupallisista syist\u00e4, niiden tapa viesti\u00e4 ei ole aina pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n\nkaupallisuuteen perustuvaa. Yksil\u00f6iden tavoin br\u00e4ndit rakentavat ja viestiv\u00e4t identiteettej\u00e4\u00e4n sosiaalisessa\nmediassa ja samalla v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t aatteita ja jopa kulttuureja seuraajilleen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-20T12:28:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-20T12:28:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodal discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media marketing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "brand identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "entextualisation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "resemiotisation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The cool guy\u2019s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly\u2019s brand identity representation on Twitter", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912205479", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "brands", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67005
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3794cde8-302c-46c7-98c0-2487e9182ad6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912205479.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtikangas, Netta The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter multimodal discourse analysis social media marketing brand identity entextualisation resemiotisation Englannin kieli English 301 brändit sosiaalinen media diskurssi brands social media discourse
title The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter
title_full The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter
title_fullStr The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter
title_full_unstemmed The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter
title_short The cool guy’s guide to swap to non-dairy
title_sort cool guy s guide to swap to non dairy the swedish oat product company oatly s brand identity representation on twitter
title_sub the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter
title_txtP The cool guy’s guide to swap to non-dairy : the Swedish oat product company Oatly’s brand identity representation on Twitter
topic multimodal discourse analysis social media marketing brand identity entextualisation resemiotisation Englannin kieli English 301 brändit sosiaalinen media diskurssi brands social media discourse
topic_facet 301 Englannin kieli English brand identity brands brändit discourse diskurssi entextualisation multimodal discourse analysis resemiotisation social media social media marketing sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67005 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912205479
work_keys_str_mv AT lehtikangasnetta coolguysguidetoswaptonondairytheswedishoatproductcompanyoatlysbrandidentityrepr AT lehtikangasnetta thecoolguysguidetoswaptonondairytheswedishoatproductcompanyoatlysbrandidentityr