Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta

Wilma on kodin ja koulun väliseen sähköiseen viestintään tarkoitettu verkkopalvelu. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla luokanopettajat käyttävät Wilmaa työssään sekä millaisia hyötyjä ja haasteita luokanopettajat kokevat Wilman käyttöön liittyvän kodin ja koulun vä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karppanen, Hilkka-Liisa, Töllinen, Heli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66974
_version_ 1826225709960396800
author Karppanen, Hilkka-Liisa Töllinen, Heli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karppanen, Hilkka-Liisa Töllinen, Heli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karppanen, Hilkka-Liisa Töllinen, Heli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karppanen, Hilkka-Liisa
datasource_str_mv jyx
description Wilma on kodin ja koulun väliseen sähköiseen viestintään tarkoitettu verkkopalvelu. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla luokanopettajat käyttävät Wilmaa työssään sekä millaisia hyötyjä ja haasteita luokanopettajat kokevat Wilman käyttöön liittyvän kodin ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa. Tavoitteena on selvittää myös Wilman kehittämistarpeita luokanopettajan näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin kesällä 2019. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineiston analyysissä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksemme keskeiset tulokset olivat, että luokanopettajat käyttävät Wilman eri sisältöjä aktiivisesti ja monipuolisesti työssään. Aktiivisessa käytössä olivat esimerkiksi pikaviestit, tuntimerkinnät ja kokeet sekä arviointi. Erityisesti viestintä korostui sekä Wilman käyttämiseen liittyvissä asioissa että hyötyjä ja haasteita tarkasteltaessa. Wilman käytön haasteiden ja hyötyjen perusteella syntyivät myös Wilman kehitystarpeet luokanopettajan näkökulmasta. Kehitystarvetta näytti olevan tutkimuksemme perusteella etenkin Wilman matkapuhelinsovelluksessa ja ohjelmiston jäykkyydessä. Tämän tutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia teorioita siitä, että kodin ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa viestinnällä on merkittävä osuus. Tuloksista voitiin havaita myös toteutettavissa olevia kehitysehdotuksia, joita kunnat ja koulut voivat ottaa käyttöönsä pohtiessaan Wilma – ohjelmiston sisältöjä ja käyttötapoja. Lisää tutkimusta olisi mielenkiintoista saada siitä, miten oppilaat kokevat Wilman käytön ja, mitä hyötyä siitä heille on.
first_indexed 2024-09-11T08:50:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppanen, Hilkka-Liisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6llinen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-19T13:02:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-19T13:02:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Wilma on kodin ja koulun v\u00e4liseen s\u00e4hk\u00f6iseen viestint\u00e4\u00e4n tarkoitettu verkkopalvelu. T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavalla luokanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t Wilmaa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 millaisia hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita luokanopettajat kokevat Wilman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4n kodin ja koulun v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s Wilman kehitt\u00e4mistarpeita luokanopettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimus on laadullinen ja aineisto ker\u00e4ttiin kes\u00e4ll\u00e4 2019. Haastattelumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua ja aineiston analyysiss\u00e4 teoriaohjaavaa\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimuksemme keskeiset tulokset olivat, ett\u00e4 luokanopettajat\nk\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t Wilman eri sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 aktiivisesti ja monipuolisesti ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Aktiivisessa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olivat esimerkiksi pikaviestit, tuntimerkinn\u00e4t ja kokeet sek\u00e4 arviointi. Erityisesti viestint\u00e4 korostui sek\u00e4 Wilman k\u00e4ytt\u00e4miseen liittyviss\u00e4 asioissa\nett\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita tarkasteltaessa. Wilman k\u00e4yt\u00f6n haasteiden ja hy\u00f6tyjen\nperusteella syntyiv\u00e4t my\u00f6s Wilman kehitystarpeet luokanopettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kehitystarvetta n\u00e4ytti olevan tutkimuksemme perusteella etenkin Wilman matkapuhelinsovelluksessa ja ohjelmiston j\u00e4ykkyydess\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia teorioita siit\u00e4, ett\u00e4 kodin\nja koulun v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa viestinn\u00e4ll\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 osuus. Tuloksista voitiin havaita my\u00f6s toteutettavissa olevia kehitysehdotuksia, joita kunnat\nja koulut voivat ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4 pohtiessaan Wilma \u2013 ohjelmiston sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja\nk\u00e4ytt\u00f6tapoja. Lis\u00e4\u00e4 tutkimusta olisi mielenkiintoista saada siit\u00e4, miten oppilaat\nkokevat Wilman k\u00e4yt\u00f6n ja, mit\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 siit\u00e4 heille on.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-19T13:02:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-19T13:02:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Wilma luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 ja osana kodin ja koulun v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912195449", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Wilma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66974
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d50ded2f-49e4-4b3a-b82e-9fb9329cfd7a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912195449.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karppanen, Hilkka-Liisa Töllinen, Heli Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Wilma luokanopettajat viestintä vuorovaikutus
title Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta
title_full Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta
title_fullStr Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta
title_full_unstemmed Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta
title_short Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta
title_sort wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta
title_txtP Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Wilma luokanopettajat viestintä vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education Wilma luokanopettajat viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66974 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912195449
work_keys_str_mv AT karppanenhilkkaliisa wilmaluokanopettajantyössäjaosanakodinjakoulunvälistävuorovaikutusta