Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta

Wilma on kodin ja koulun väliseen sähköiseen viestintään tarkoitettu verkkopalvelu. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla luokanopettajat käyttävät Wilmaa työssään sekä millaisia hyötyjä ja haasteita luokanopettajat kokevat Wilman käyttöön liittyvän kodin ja koulun vä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karppanen, Hilkka-Liisa, Töllinen, Heli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66974
Description
Summary:Wilma on kodin ja koulun väliseen sähköiseen viestintään tarkoitettu verkkopalvelu. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla luokanopettajat käyttävät Wilmaa työssään sekä millaisia hyötyjä ja haasteita luokanopettajat kokevat Wilman käyttöön liittyvän kodin ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa. Tavoitteena on selvittää myös Wilman kehittämistarpeita luokanopettajan näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin kesällä 2019. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineiston analyysissä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksemme keskeiset tulokset olivat, että luokanopettajat käyttävät Wilman eri sisältöjä aktiivisesti ja monipuolisesti työssään. Aktiivisessa käytössä olivat esimerkiksi pikaviestit, tuntimerkinnät ja kokeet sekä arviointi. Erityisesti viestintä korostui sekä Wilman käyttämiseen liittyvissä asioissa että hyötyjä ja haasteita tarkasteltaessa. Wilman käytön haasteiden ja hyötyjen perusteella syntyivät myös Wilman kehitystarpeet luokanopettajan näkökulmasta. Kehitystarvetta näytti olevan tutkimuksemme perusteella etenkin Wilman matkapuhelinsovelluksessa ja ohjelmiston jäykkyydessä. Tämän tutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia teorioita siitä, että kodin ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa viestinnällä on merkittävä osuus. Tuloksista voitiin havaita myös toteutettavissa olevia kehitysehdotuksia, joita kunnat ja koulut voivat ottaa käyttöönsä pohtiessaan Wilma – ohjelmiston sisältöjä ja käyttötapoja. Lisää tutkimusta olisi mielenkiintoista saada siitä, miten oppilaat kokevat Wilman käytön ja, mitä hyötyä siitä heille on.