Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence a comparative study

Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän henkilökohtaista- kuin sosiaalistakin identiteettiä. Ääntämisen merkitys painottuu u...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Roosa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66971
Kuvaus
Yhteenveto:Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän henkilökohtaista- kuin sosiaalistakin identiteettiä. Ääntämisen merkitys painottuu usein vieraissa kielissä, ja sen onkin ehdotettu olevan yhteydessä itsevarmuuteen vierasta kieltä puhuttaessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä heidän englannin kielen ääntämisestään sekä niiden mahdollisia vaikutuksia heidän itsevarmuudelleen englantia puhuttaessa. Tutkimus toteutettiin vertailuna suomalaisten ja espanjalaisten opiskelijoiden välillä, ja sen kiinnostuksen kohteina olivat erityisesti osallistujien koettu ääntämisen sujuvuus ja tyytyväisyys omaa ääntämistä kohtaan sekä heidän valmiutensa ja halukkuutensa kommunikoida englanniksi. Tutkimus osoitti, että molemmissa osallistujaryhmissä parhaiten ääntämistään arvioineet osallistujat arvioivat myös puhevarmuuttaan parhaiten, kun taas koettu puhevarmuus oli alhaisinta heikoimmin ääntämistään arvioineiden keskuudessa. Erot itsevarmuudessa olivat selkeämpiä suomalaisessa osallistujaryhmässä, jossa parhaiten ääntämistään arvioineet osoittivat tuntevansa itsensä varmemmiksi jokapäiväisissä ja yllättävissä englanninkielisissä tilanteissa heikommin ääntämistään arvioineisiin verrattuna. Lisäksi molemmissa osallistujaryhmissä suurempi osa heikoimmin ääntämistään arvioineista osoitti hermostuvansa ja pelkäävänsä virheitä englantia puhuessaan. Tutkimus osoitti myös, että suomalainen osallistujaryhmä kokonaisuudessaan arvioi englannin ääntämistään paremmaksi kuin espanjalainen osallistujaryhmä. Merkittävimmät ryhmien välillä ilmenneet erot liittyivät arvioihin oman ääntämisen sujuvuudesta sekä englannin ääntämisen vaikeudesta.