“If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English

Kielentäminen (translanguaging) on käsite, joka on viime vuosikymmenenä noussut kielenvaihtelun (code-switching) käsitteen rinnalle antamaan monipuolisemman kuvan siitä, miten postmodernissa maailmassa hyödynnetään omaa kielirepertuaaria yksilöllisten kommunikatiivisten tavoitteiden mukaisesti (esim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Marttila, Heidi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66965
_version_ 1826225813705457664
author Marttila, Heidi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Marttila, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Marttila, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Marttila, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Kielentäminen (translanguaging) on käsite, joka on viime vuosikymmenenä noussut kielenvaihtelun (code-switching) käsitteen rinnalle antamaan monipuolisemman kuvan siitä, miten postmodernissa maailmassa hyödynnetään omaa kielirepertuaaria yksilöllisten kommunikatiivisten tavoitteiden mukaisesti (esimerkiksi García ja Wei 2013). Tätä tapahtuu myös opetuksellisissa konteksteissa, mikä onkin ilmiö, johon on ohjattu huomiota tutkimuksessa. Kuitenkin, aiheeseen liittyvä tutkimus korkeakoulujen kontekstissa on jäänyt melko vähäiseksi, etenkin oppituntien ulkopuolella. Pyrin tämän tutkielman kautta osallistumaan tähän tutkimukseen. Tutkielmassani pyrin selvittämään, millaisia kielivalintoja suomea puhuvat englannin yliopisto-opiskelijat tekevät suomea puhuvien englannin luennoitsijoidensa kanssa luentojen ulkopuolisissa tilanteissa. Lisäksi tutkin sitä, ovatko nämä valinnat tietoisia, minkä perusteella niitä tehdään ja millaisia tunteita niihin liittyy. Sain selville, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista englannin opiskelijoista miettii kielivalintojaan tietoisesti. Lisäksi, osallistujat käyttävät enemmän suomea kuin englantia suullisissa keskusteluissa, kun taas sähköposteissa englanti on yleisempi kieli. Osallistujat antoivat monipuolisesti syitä kielivalinnoilleen, mutta luennoitsijan käyttämä kieli oli selkeästi yleisin peruste tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden kielivalinnoille. Keskustelen saamistani tuloksista kielentämisen viitekehyksestä, ottaen kantaa siihen, miten kielentämisen käytänteet näkyivät tutkimuksen tuloksissa. Liitän keskusteluun myös identiteetin sekä muodollisuuden aspektit, sillä syyt kielivalinnoille voitiin usein liittää joko opiskelijoihin itseensä, tai siihen, minkä kielen he kokivat tilanteissa soveliaaksi ulkoisten tekijöiden vuoksi. Argumentoin kuitenkin, että koska sekä identiteetti että kieli voidaan nähdä sosiaalisesti rakentuneina, kielivalintoihin liittyviä syitä ei voi erotella ulkoisiksi ja sisäisiksi. Lisäksi nostan esiin keskustelun siitä, olisiko aiemmankin tutkimuksen valossa hedelmällistä kannustaa opiskelijoita hyödyntämään kielellistä repertuaariaan yksilöllisesti, erinäisten kommunikatiivisten tarpeiden toteuttamiseksi.
first_indexed 2019-12-19T21:07:31Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Marttila, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-19T09:45:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-19T09:45:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66965", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielent\u00e4minen (translanguaging) on k\u00e4site, joka on viime vuosikymmenen\u00e4 noussut kielenvaihtelun (code-switching) k\u00e4sitteen rinnalle antamaan monipuolisemman kuvan siit\u00e4, miten postmodernissa maailmassa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n omaa kielirepertuaaria yksil\u00f6llisten kommunikatiivisten tavoitteiden mukaisesti (esimerkiksi Garc\u00eda ja Wei 2013). T\u00e4t\u00e4 tapahtuu my\u00f6s opetuksellisissa konteksteissa, mik\u00e4 onkin ilmi\u00f6, johon on ohjattu huomiota tutkimuksessa. Kuitenkin, aiheeseen liittyv\u00e4 tutkimus korkeakoulujen kontekstissa on j\u00e4\u00e4nyt melko v\u00e4h\u00e4iseksi, etenkin oppituntien ulkopuolella. Pyrin t\u00e4m\u00e4n tutkielman kautta osallistumaan t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen.\n\nTutkielmassani pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia kielivalintoja suomea puhuvat englannin yliopisto-opiskelijat tekev\u00e4t suomea puhuvien englannin luennoitsijoidensa kanssa luentojen ulkopuolisissa tilanteissa. Lis\u00e4ksi tutkin sit\u00e4, ovatko n\u00e4m\u00e4 valinnat tietoisia, mink\u00e4 perusteella niit\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n ja millaisia tunteita niihin liittyy. Sain selville, ett\u00e4 suurin osa tutkimukseen osallistuneista englannin opiskelijoista miettii kielivalintojaan tietoisesti. Lis\u00e4ksi, osallistujat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t enemm\u00e4n suomea kuin englantia suullisissa keskusteluissa, kun taas s\u00e4hk\u00f6posteissa englanti on yleisempi kieli. Osallistujat antoivat monipuolisesti syit\u00e4 kielivalinnoilleen, mutta luennoitsijan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 kieli oli selke\u00e4sti yleisin peruste tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden kielivalinnoille.\n\nKeskustelen saamistani tuloksista kielent\u00e4misen viitekehyksest\u00e4, ottaen kantaa siihen, miten kielent\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nteet n\u00e4kyiv\u00e4t tutkimuksen tuloksissa. Liit\u00e4n keskusteluun my\u00f6s identiteetin sek\u00e4 muodollisuuden aspektit, sill\u00e4 syyt kielivalinnoille voitiin usein liitt\u00e4\u00e4 joko opiskelijoihin itseens\u00e4, tai siihen, mink\u00e4 kielen he kokivat tilanteissa soveliaaksi ulkoisten tekij\u00f6iden vuoksi. Argumentoin kuitenkin, ett\u00e4 koska sek\u00e4 identiteetti ett\u00e4 kieli voidaan n\u00e4hd\u00e4 sosiaalisesti rakentuneina, kielivalintoihin liittyvi\u00e4 syit\u00e4 ei voi erotella ulkoisiksi ja sis\u00e4isiksi. Lis\u00e4ksi nostan esiin keskustelun siit\u00e4, olisiko aiemmankin tutkimuksen valossa hedelm\u00e4llist\u00e4 kannustaa opiskelijoita hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielellist\u00e4 repertuaariaan yksil\u00f6llisesti, erin\u00e4isten kommunikatiivisten tarpeiden toteuttamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-19T09:45:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-19T09:45:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "translanguaging", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language choice", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cIf I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again\u201d : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912195440", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielivalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "studies in an institution of higher education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Finnish language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "choice of languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66965
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dfcab54b-b968-46a3-80ba-c99cc011f16e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912195440.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marttila, Heidi “If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English translanguaging language choice Englannin kieli English 301 opiskelijat korkeakouluopiskelu englannin kieli suomen kieli kieli kielivalinnat students studies in an institution of higher education English language Finnish language language choice of languages
title “If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English
title_full “If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English
title_fullStr “If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English “If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English
title_full_unstemmed “If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English “If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English
title_short “If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again”
title_sort if i begin in finnish and receive an answer in english i will not be using finnish again language choice and translanguaging between finnish speaking students and lecturers of english
title_sub language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English
title_txtP “If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English
topic translanguaging language choice Englannin kieli English 301 opiskelijat korkeakouluopiskelu englannin kieli suomen kieli kieli kielivalinnat students studies in an institution of higher education English language Finnish language language choice of languages
topic_facet 301 Englannin kieli English English language Finnish language choice of languages englannin kieli kieli kielivalinnat korkeakouluopiskelu language language choice opiskelijat students studies in an institution of higher education suomen kieli translanguaging
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66965 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912195440
work_keys_str_mv AT marttilaheidi ifibegininfinnishandreceiveananswerinenglishiwillnotbeusingfinnishagainlanguagecho