Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin- ja saksanopettajat käyttävät sosiaalisia medioita ja avoimia oppimateriaaleja opetuksessaan. Tarkemmat tutkimuskysymykset muodostuivat siitä, miten kieltenopettajat kokevat sosiaalisten medioiden ja avointen oppimateriaalin käytön ja minkä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskela, Pilvi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66954
_version_ 1826225727571230720
author Koskela, Pilvi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskela, Pilvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskela, Pilvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskela, Pilvi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin- ja saksanopettajat käyttävät sosiaalisia medioita ja avoimia oppimateriaaleja opetuksessaan. Tarkemmat tutkimuskysymykset muodostuivat siitä, miten kieltenopettajat kokevat sosiaalisten medioiden ja avointen oppimateriaalin käytön ja minkälaisia mahdollisuuksia ja haasteita he näkevät näiden käytössä olevan. Lisäksi kysyttiin kieltenopettajien mielipiteitä siitä, miten heidän mielestään sosiaalisten medioiden ja avointen oppimateriaalien käyttöä voisi kehittää, ja ovatko he itse tuottaneet ja jakaneet avointa digitaalista oppimateriaalia internetiin. Aineisto tutkimukseen kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2015, joka lähetettiin kieltenopettajille Suomen Ruotsinopettajat ry:n sekä Suomen Saksanopettajat ry:n sähköpostilistojen kautta. Kyselyn vastaukset analysoitiin pääasiassa kvalitatiivisesti teemoittelemalla avointen kysymysten vastaukset. Lisäksi hyödynnettiin kvantitatiivista analyysiä. Tutkimus osoitti, että suurin osa kieltenopettajista käyttää sosiaalisia medioita ja avoimia oppimateriaaleja viikoittain. Opettajilla oli enimmäkseen positiivisia kokemuksia molemmista: mahdollisuuksina koettiin mm. oppilaiden motivoiminen, opetuksen varioiminen sekä materiaalin helppo saatavuus ja autenttisuus. Haasteita tuottivat oppilaiden pitäminen aiheessa, ajanpuute, tekniset ongelmat, riittämättömät teknologiset taidot sekä vaikeus löytää laadukasta ja sopivaa materiaalia. Opettajat halusivat kehittää näiden käyttöä keksimällä uusia tapoja aktivoida oppilaita digitaalisten välineiden avulla, parantamalla omaa osaamistaan täydennyskoulutuksella sekä yhteistyössä muiden opettajien kanssa sekä luomalla yhteisen alustan avointen oppimateriaalien jakamista varten. Vähän yli neljännes oli tuottanut ja jakanut omaa opetusmateriaalia vastavuoroisuuden ja yhteistyön nimissä. Ne, jotka eivät olleet käyttäneet tai tuottaneet materiaalia, eivät olleet tehneet sitä kiinnostuksen tai ajanpuutteen takia tai eivät olleet kokeneet olevansa tarpeeksi päteviä materiaalin tuottajia.
first_indexed 2019-12-19T21:07:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskela, Pilvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-19T05:40:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-19T05:40:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66954", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten ruotsin- ja saksanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t\nsosiaalisia medioita ja avoimia oppimateriaaleja opetuksessaan. Tarkemmat\ntutkimuskysymykset muodostuivat siit\u00e4, miten kieltenopettajat kokevat sosiaalisten medioiden ja avointen oppimateriaalin k\u00e4yt\u00f6n ja mink\u00e4laisia mahdollisuuksia ja haasteita he n\u00e4kev\u00e4t n\u00e4iden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan. Lis\u00e4ksi kysyttiin kieltenopettajien mielipiteit\u00e4 siit\u00e4, miten heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n sosiaalisten medioiden ja avointen oppimateriaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 voisi kehitt\u00e4\u00e4, ja ovatko he itse tuottaneet ja jakaneet avointa digitaalista oppimateriaalia internetiin.\nAineisto tutkimukseen ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015, joka\nl\u00e4hetettiin kieltenopettajille Suomen Ruotsinopettajat ry:n sek\u00e4 Suomen Saksanopettajat ry:n s\u00e4hk\u00f6postilistojen kautta. Kyselyn vastaukset analysoitiin p\u00e4\u00e4asiassa kvalitatiivisesti\nteemoittelemalla avointen kysymysten vastaukset. Lis\u00e4ksi hy\u00f6dynnettiin kvantitatiivista\nanalyysi\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 suurin osa kieltenopettajista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sosiaalisia medioita ja avoimia\noppimateriaaleja viikoittain. Opettajilla oli enimm\u00e4kseen positiivisia kokemuksia molemmista: mahdollisuuksina koettiin mm. oppilaiden motivoiminen, opetuksen varioiminen sek\u00e4 materiaalin helppo saatavuus ja autenttisuus. Haasteita tuottivat oppilaiden pit\u00e4minen aiheessa, ajanpuute, tekniset ongelmat, riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t teknologiset taidot sek\u00e4 vaikeus l\u00f6yt\u00e4\u00e4 laadukasta ja sopivaa materiaalia. Opettajat halusivat kehitt\u00e4\u00e4 n\u00e4iden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 keksim\u00e4ll\u00e4 uusia tapoja aktivoida oppilaita digitaalisten v\u00e4lineiden avulla, parantamalla omaa osaamistaan t\u00e4ydennyskoulutuksella sek\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 muiden opettajien kanssa sek\u00e4 luomalla yhteisen alustan avointen oppimateriaalien jakamista varten. V\u00e4h\u00e4n yli nelj\u00e4nnes oli tuottanut ja jakanut omaa opetusmateriaalia vastavuoroisuuden ja yhteisty\u00f6n nimiss\u00e4. Ne, jotka eiv\u00e4t olleet k\u00e4ytt\u00e4neet tai tuottaneet materiaalia, eiv\u00e4t olleet tehneet sit\u00e4 kiinnostuksen tai ajanpuutteen takia tai eiv\u00e4t olleet kokeneet olevansa tarpeeksi p\u00e4tevi\u00e4 materiaalin tuottajia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-19T05:40:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-19T05:40:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital undervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kl\u00e4rare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Anv\u00e4ndning av sociala medier och \u00f6ppna digitala l\u00e4rresurser i spr\u00e5kundervisningen ur l\u00e4rarnas synpunkt", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912195429", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "avoimet oppimateriaalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66954
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc840555-6322-4456-87f5-472a24223cf3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912195429.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskela, Pilvi Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt språkundervisning digital undervisning språklärare Ruotsin kieli Swedish 306 kieltenopettajat kieltenopetus sosiaalinen media avoimet oppimateriaalit opetus kokemukset
title Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt
title_full Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt
title_fullStr Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt
title_full_unstemmed Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt
title_short Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt
title_sort användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt
title_txtP Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt
topic språkundervisning digital undervisning språklärare Ruotsin kieli Swedish 306 kieltenopettajat kieltenopetus sosiaalinen media avoimet oppimateriaalit opetus kokemukset
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish avoimet oppimateriaalit digital undervisning kieltenopettajat kieltenopetus kokemukset opetus sosiaalinen media språklärare språkundervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66954 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912195429
work_keys_str_mv AT koskelapilvi användningavsocialamedierochöppnadigitalalärresurserispråkundervisningenurlärarnass