Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla

Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kehittämämme cloze-testi mittaa luetun ymmärtämistä 3.- 4. -luokkalaisilla. Tutkimus on osa Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hanketta, jossa tutkitaan lukuteatterin vaikuttavuutta lukuharjoittelun muotona. Kaikki 114 osallistujaa tulivat samasta Jyväskylän alakoulu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Mäenpää, Miki, Radwan, Rami
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66926
_version_ 1833407664958210048
author Mäenpää, Miki Radwan, Rami
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäenpää, Miki Radwan, Rami Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäenpää, Miki Radwan, Rami Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäenpää, Miki
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kehittämämme cloze-testi mittaa luetun ymmärtämistä 3.- 4. -luokkalaisilla. Tutkimus on osa Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hanketta, jossa tutkitaan lukuteatterin vaikuttavuutta lukuharjoittelun muotona. Kaikki 114 osallistujaa tulivat samasta Jyväskylän alakoulusta, josta kerättiin aineisto kevätlukukauden 2019 aikana. Vertailtavaksi testiksi otettiin Suomessa yleisessä käytössä oleva Ala-asteen lukutesti eli ALLU. Testejä vertailemalla arvioitiin clozen validiteettia luetun ymmärtämisen testinä. Lisäksi osallistujilta mitattiin kognitiivisia taustatekijöitä luetun ymmärtämisen teorioita integroivaan malliin (eng. Integrated Model of Reading Comprehensio, IMREC) pohjautuen. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä kognitiiviset prosessit ovat aktiivisina luetun ymmärtämisen aikana ja tarkastella niiden yhteyttä cloze-testiin. Mitattaviksi kognitiivisiksi taustatekijöiksi valittiin lukusujuvuus, sanaston laajuus, näönvarainen päättelykyky, kielellinen päättelykyky, lyhytkestoinen muisti ja työmuisti. Testien välisiä yhteyksiä sekä kognitiivisten taustatekijöiden yhteyttä luetun ymmärtämisen testeihin tarkasteltiin korrelaatiomatriisin ja regressiomallien avulla. Testien välinen vahva korrelaatio ja kummankin testin pääosin samankaltaiset korrelaatiot kognitiivisiin taustatekijöihin antavat viitteitä siitä, että testit mittaavat samaa taitoa. Tulokset viittaavat siihen, että cloze-testillä voi mitata validisti luetun ymmärtämistä 3.-4. - luokkalaisilla, kun sen tuloksia verrattiin Ala-asteen lukutestin tuloksiin. Kognitiivisista taustatekijöistä päättelykyky korostui cloze-testissä enemmän kuin ALLUssa. Päättelykyky vaikuttaa olevan keskeinen komponentti luetun ymmärtämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hautala, Jarkko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4enp\u00e4\u00e4, Miki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Radwan, Rami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-18T11:09:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-18T11:09:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66926", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kehitt\u00e4m\u00e4mme cloze-testi mittaa luetun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 3.-\n4. -luokkalaisilla. Tutkimus on osa Niilo M\u00e4ki Instituutin ReadDrama-hanketta, jossa\ntutkitaan lukuteatterin vaikuttavuutta lukuharjoittelun muotona. Kaikki 114 osallistujaa tulivat\nsamasta Jyv\u00e4skyl\u00e4n alakoulusta, josta ker\u00e4ttiin aineisto kev\u00e4tlukukauden 2019 aikana.\nVertailtavaksi testiksi otettiin Suomessa yleisess\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oleva Ala-asteen lukutesti eli\nALLU. Testej\u00e4 vertailemalla arvioitiin clozen validiteettia luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen testin\u00e4.\nLis\u00e4ksi osallistujilta mitattiin kognitiivisia taustatekij\u00f6it\u00e4 luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen teorioita\nintegroivaan malliin (eng. Integrated Model of Reading Comprehensio, IMREC) pohjautuen.\nTarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 kognitiiviset prosessit ovat aktiivisina luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen\naikana ja tarkastella niiden yhteytt\u00e4 cloze-testiin. Mitattaviksi kognitiivisiksi taustatekij\u00f6iksi\nvalittiin lukusujuvuus, sanaston laajuus, n\u00e4\u00f6nvarainen p\u00e4\u00e4ttelykyky, kielellinen p\u00e4\u00e4ttelykyky,\nlyhytkestoinen muisti ja ty\u00f6muisti. Testien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 sek\u00e4 kognitiivisten\ntaustatekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen testeihin tarkasteltiin korrelaatiomatriisin ja\nregressiomallien avulla.\nTestien v\u00e4linen vahva korrelaatio ja kummankin testin p\u00e4\u00e4osin samankaltaiset korrelaatiot\nkognitiivisiin taustatekij\u00f6ihin antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 testit mittaavat samaa taitoa. Tulokset\nviittaavat siihen, ett\u00e4 cloze-testill\u00e4 voi mitata validisti luetun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 3.-4. -\nluokkalaisilla, kun sen tuloksia verrattiin Ala-asteen lukutestin tuloksiin. Kognitiivisista\ntaustatekij\u00f6ist\u00e4 p\u00e4\u00e4ttelykyky korostui cloze-testiss\u00e4 enemm\u00e4n kuin ALLUssa. P\u00e4\u00e4ttelykyky\nvaikuttaa olevan keskeinen komponentti luetun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-18T11:09:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-18T11:09:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cloze-testi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiiviset taustatekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ala-asteen lukutesti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4ttelykyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aukot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johdonmukaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Cloze-testi luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912185398", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidoksisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "testit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstinymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset prosessit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosessilukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66926
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:53Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/999f7aa6-0e74-42f3-98e8-e24f40713385\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912185398.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäenpää, Miki Radwan, Rami Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla cloze-testi kognitiiviset taustatekijät ala-asteen lukutesti lukemisen arviointi päättelykyky aukot johdonmukaisuus Psykologia Psychology 202 sidoksisuus alakoulu luetun ymmärtäminen testit työmuisti tekstinymmärtäminen kognitiiviset prosessit oppilaat tekstit lukutaito prosessilukeminen
title Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla
title_full Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla
title_fullStr Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla
title_full_unstemmed Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla
title_short Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla
title_sort cloze testi luetun ymmärtämisen mittarina 3 ja 4 luokkalaisilla
title_txtP Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla
topic cloze-testi kognitiiviset taustatekijät ala-asteen lukutesti lukemisen arviointi päättelykyky aukot johdonmukaisuus Psykologia Psychology 202 sidoksisuus alakoulu luetun ymmärtäminen testit työmuisti tekstinymmärtäminen kognitiiviset prosessit oppilaat tekstit lukutaito prosessilukeminen
topic_facet 202 Psychology Psykologia ala-asteen lukutesti alakoulu aukot cloze-testi johdonmukaisuus kognitiiviset prosessit kognitiiviset taustatekijät luetun ymmärtäminen lukemisen arviointi lukutaito oppilaat prosessilukeminen päättelykyky sidoksisuus tekstinymmärtäminen tekstit testit työmuisti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66926 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912185398
work_keys_str_mv AT mäenpäämiki clozetestiluetunymmärtämisenmittarina3ja4luokkalaisilla