Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena

Maisterintutkielmassani selvitän perusteita plagiointisyytöksille musiikkianalyyttisesta näkökulmasta. Oikeuden päätökset tekijänoikeuskiistoissa kappaleiden plagiointiin liittyen ovat perustuneet yleensä aiempiin tapauksiin, jonka lisäksi on käytetty asiantuntijalausuntoja ja ennalta asetettua kuul...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virtanen, Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66907
_version_ 1826225730354151424
author Virtanen, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Virtanen, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Virtanen, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Virtanen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmassani selvitän perusteita plagiointisyytöksille musiikkianalyyttisesta näkökulmasta. Oikeuden päätökset tekijänoikeuskiistoissa kappaleiden plagiointiin liittyen ovat perustuneet yleensä aiempiin tapauksiin, jonka lisäksi on käytetty asiantuntijalausuntoja ja ennalta asetettua kuulijaryhmää. Ei ole siis olemassa tiettyä kaavaa siihen, mikä on plagiaatti ja mikä ei. Asiantuntijat esittävät oman näkemyksensä kappaleiden samankaltaisuuksista esimerkiksi prosenttiluvuilla esittäen. Ennalta asetettua kuulijaryhmää käytetään ”tavallisten” kuulijoiden havaintojen keräämiseen. Yhdysvalloissa on syntynyt käytäntö, että syyttävän osapuolen tulee todistaa kappaleen omistajuus, saatavuus ja samankaltaisuudet syytetyn kappaleen kanssa sekä kappaleensa luvaton käyttäminen (Der Manuelian 1988, 137). Tutkimuksessa olen ottanut uudenlaisen näkökulman kappaleiden samankaltaisuuksien vertailuun verrattuna aiempiin tutkimuksiin aiheesta, ja samalla myös tarkentamaan plagiaatin määritelmää. Tutkimuksen aineisto koostuu oikeuden käsittelemistä plagiointitapauksista, joista toinen on saanut kielteisen ja toinen myönteisen päätöksen. Analysoinnissa käytin apuna neutraalin tason musiikkianalyyttisiä menetelmiä, jotka olivat Schenkerin ja Meyerin teorioihin vahvasti perustuva reduktio ja eri motiivikäsityksiä soveltava motiivianalyysi. Tutkimuksessa selvitin, millainen merkitys on musiikillisten elementtien hierarkisuudella kappaleiden samankaltaisuuksia vertaillessa ja minkä hierarkiatason analyysi on relevanttia plagiointitapausten käsittelyssä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että musiikillisten rakenteiden hierarkisuudella on merkitystä kappaleiden samankaltaisuuksia vertaillessa. Mitä syvemmän tason analyysiin mennään, sitä enemmän kaikki kappaleet muistuttavat toisiaan. Oikeuden plagiaatiksi tuomittujen tapausten päätökset perustuvat useimmin pintatason elementtien samankaltaisuuksiin ja tämän tutkimuksen tulos tukee väitettä. Tämän tutkimuksen perusteella plagiaattitapauksia tutkiessa pintatasolta löytyvien elementtien samankaltaisuudet ovat merkittävämpiä kuin syvätason analyysista löytyvät samankaltaisuudet.
first_indexed 2019-12-18T21:09:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-18T07:40:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-18T07:40:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66907", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmassani selvit\u00e4n perusteita plagiointisyyt\u00f6ksille musiikkianalyyttisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Oikeuden p\u00e4\u00e4t\u00f6kset tekij\u00e4noikeuskiistoissa kappaleiden plagiointiin liittyen ovat perustuneet yleens\u00e4 aiempiin tapauksiin, jonka lis\u00e4ksi on k\u00e4ytetty asiantuntijalausuntoja ja ennalta asetettua kuulijaryhm\u00e4\u00e4. Ei ole siis olemassa tietty\u00e4 kaavaa siihen, mik\u00e4 on plagiaatti ja mik\u00e4 ei. Asiantuntijat esitt\u00e4v\u00e4t oman n\u00e4kemyksens\u00e4 kappaleiden samankaltaisuuksista esimerkiksi prosenttiluvuilla esitt\u00e4en. Ennalta asetettua kuulijaryhm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n \u201dtavallisten\u201d kuulijoiden havaintojen ker\u00e4\u00e4miseen. Yhdysvalloissa on syntynyt k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6, ett\u00e4 syytt\u00e4v\u00e4n osapuolen tulee todistaa kappaleen omistajuus, saatavuus ja samankaltaisuudet syytetyn kappaleen kanssa sek\u00e4 kappaleensa luvaton k\u00e4ytt\u00e4minen (Der Manuelian 1988, 137). Tutkimuksessa olen ottanut uudenlaisen n\u00e4k\u00f6kulman kappaleiden samankaltaisuuksien vertailuun verrattuna aiempiin tutkimuksiin aiheesta, ja samalla my\u00f6s tarkentamaan plagiaatin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4.\n\nTutkimuksen aineisto koostuu oikeuden k\u00e4sittelemist\u00e4 plagiointitapauksista, joista toinen on saanut kielteisen ja toinen my\u00f6nteisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen. Analysoinnissa k\u00e4ytin apuna neutraalin tason musiikkianalyyttisi\u00e4 menetelmi\u00e4, jotka olivat Schenkerin ja Meyerin teorioihin vahvasti perustuva reduktio ja eri motiivik\u00e4sityksi\u00e4 soveltava motiivianalyysi. Tutkimuksessa selvitin, millainen merkitys on musiikillisten elementtien hierarkisuudella kappaleiden samankaltaisuuksia vertaillessa ja mink\u00e4 hierarkiatason analyysi on relevanttia plagiointitapausten k\u00e4sittelyss\u00e4.\n\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 musiikillisten rakenteiden hierarkisuudella on merkityst\u00e4 kappaleiden samankaltaisuuksia vertaillessa. Mit\u00e4 syvemm\u00e4n tason analyysiin menn\u00e4\u00e4n, sit\u00e4 enemm\u00e4n kaikki kappaleet muistuttavat toisiaan. Oikeuden plagiaatiksi tuomittujen tapausten p\u00e4\u00e4t\u00f6kset perustuvat useimmin pintatason elementtien samankaltaisuuksiin ja t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulos tukee v\u00e4itett\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella plagiaattitapauksia tutkiessa pintatasolta l\u00f6ytyvien elementtien samankaltaisuudet ovat merkitt\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 kuin syv\u00e4tason analyysista l\u00f6ytyv\u00e4t samankaltaisuudet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-18T07:40:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-18T07:40:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "plagiarismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samankaltaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reduktio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912185382", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "plagiaatit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motiivianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "plagiointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66907
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/839e9abd-1a15-4f9f-855d-0e5de7bcf29c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912185382.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virtanen, Kaisa Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena plagiarismi samankaltaisuus reduktio Musiikkitiede Musicology 3051 musiikki plagiaatit motiivianalyysi plagiointi musiikkianalyysi
title Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena
title_full Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena
title_fullStr Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena
title_full_unstemmed Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena
title_short Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena
title_sort musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena
title_txtP Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena
topic plagiarismi samankaltaisuus reduktio Musiikkitiede Musicology 3051 musiikki plagiaatit motiivianalyysi plagiointi musiikkianalyysi
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede motiivianalyysi musiikki musiikkianalyysi plagiaatit plagiarismi plagiointi reduktio samankaltaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66907 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912185382
work_keys_str_mv AT virtanenkaisa musiikillistenelementtienhierarkisuudenmerkitysplagiointitapaustenperusteena