Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan"

Tutkielmassani tarkastelen suomalaisten nuorten syrjäytymistä aikalaiskriittisellä tutkimusotteella. Analysoin suomalaista syrjäytymiskeskustelua ja problematisoin ilmiön nimeltä ”syrjäytymisongelma”. Suomalaisen syrjäytymistutkimuksen mukaan syrjäytymisellä ei ole yksiselitteistä määritelmää eikä s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ojamies, Anna Laine
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66836
_version_ 1826225769946284032
author Ojamies, Anna Laine
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ojamies, Anna Laine Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ojamies, Anna Laine Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ojamies, Anna Laine
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani tarkastelen suomalaisten nuorten syrjäytymistä aikalaiskriittisellä tutkimusotteella. Analysoin suomalaista syrjäytymiskeskustelua ja problematisoin ilmiön nimeltä ”syrjäytymisongelma”. Suomalaisen syrjäytymistutkimuksen mukaan syrjäytymisellä ei ole yksiselitteistä määritelmää eikä syrjäytyneiden tarkkaa määrää tai syitä sen takana tarkkaan tunneta. Suomessa syrjäytyneistä käytetään yleisimmin määritelmää ”NEET” (Not in Education, Employment, or Training). Tutkimukset osoittavat NEET-määritelmän olevan silti liian kapea ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä leimaava. Se ei myöskään vastaa nuorten kokemuksia syrjäytymisestä. ”Syrjäytymisongelma” heijasteleekin yhteiskuntamme arvoja eli sitä, mitä pidämme tärkeänä ja mitä odotamme kansalaisilta. Osoitan, että syrjäytymisen tarkastelu Erich Frommin vieraantumisen käsitteen kautta auttaa ymmärtämään ”syrjäytymisongelman” moniulotteisuutta antaen historiallisen perspektiivin ongelmaan. Vieraantuminen ilmenee eri aikoina eri tavoin ja on voimakasta kapitalistisissa yhteiskunnissa: Osoitan, että ”syrjäytymisongelma” on osoitus vieraantumisesta tänä päivänä. Esittelen syrjäytymisen ja marginalisoitumisen eroa ja pohdin, saako nuori marginalisoitua. Puhuttaessa NEET-nuorista on aina ensin kysyttävä: Kenelle NEET on ongelma – nuorelle vai yhteiskunnalle? Frommin mukaan tehokas yhteiskuntakone tarvitsee toimiakseen sopivan passiivisia työntekijäkansalaisia, mutta tällainen vieraantunut työnteko ei ole hyväksi ihmiselle. Koska ihminen on yhteiskunnan erottamaton osa, hän heijastelee sitä yhteiskuntaluonteen kautta, eli vieraantuneessa yhteiskunnassa elää vieraantuneita ihmisiä. Pohdin, heijastelevatko syrjäytyneet nuoret vain ”syrjäytynyttä yhteiskuntaa”? On kulttuurinen arvokysymys, miten määrittelemme käsitteet kuten syrjäytyminen, syrjintä ja syrjäyttäminen. Tuon esiin, että suomalaisten nuorten on vaikea integroitua työelämään, he havaitsevat paljon syrjintää ja kokevat yhteisöllisyyden puutetta. Osoitan, että tämä on oireilua vieraantuneesta yhteiskunnasta. Esitän, että pääosin koulutuksen ja työn alueelle rajatut ratkaisut eivät riitä ratkaisemaan syrjäytymistä inhimillisenä ongelmana. Vieraantumisen teorian näkökulmasta yhteiskunnallisten muutosten onnistumiseksi tarvitaankin rakenteellisten uudistusten lisäksi uudenlaisia ajattelu- ja toimintatapoja. Käsittelen kriittisen pedagogiikan hengessä syrjäytymistä aktiivisen kansalaisuuden näkökulmasta: Onko koulujen kansalaiskasvatuksesta vieraantumisen haastajaksi? Vieraantumisen voittamiseksi on panostettava kriittiseen ajatteluun, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen. Frommin teesi on, että yhteiskunnan tulee pohjata inhimillisille arvoille. Mikäli taloudellis-teknologiset intressit laitetaan ihmisen edelle, jää ihminen toiseksi – välineeksi. Vieraantumisen näkökulmasta ”syrjäytymisongelma” on osoitus siitä, että yhteiskunnan intressit ovat ristiriidassa yksilöllisten tarpeiden kanssa.
first_indexed 2019-12-16T21:07:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moisio, Olli-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojamies, Anna Laine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-16T12:37:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-16T12:37:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tarkastelen suomalaisten nuorten syrj\u00e4ytymist\u00e4 aikalaiskriittisell\u00e4 tutkimusotteella. Analysoin suomalaista syrj\u00e4ytymiskeskustelua ja problematisoin ilmi\u00f6n nimelt\u00e4 \u201dsyrj\u00e4ytymisongelma\u201d. Suomalaisen syrj\u00e4ytymistutkimuksen mukaan syrj\u00e4ytymisell\u00e4 ei ole yksiselitteist\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 eik\u00e4 syrj\u00e4ytyneiden tarkkaa m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 tai syit\u00e4 sen takana tarkkaan tunneta. Suomessa syrj\u00e4ytyneist\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisimmin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 \u201dNEET\u201d (Not in Education, Employment, or Training). Tutkimukset osoittavat NEET-m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n olevan silti liian kapea ja erilaisissa el\u00e4m\u00e4ntilanteissa olevia ihmisi\u00e4 leimaava. Se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n vastaa nuorten kokemuksia syrj\u00e4ytymisest\u00e4. \u201dSyrj\u00e4ytymisongelma\u201d heijasteleekin yhteiskuntamme arvoja eli sit\u00e4, mit\u00e4 pid\u00e4mme t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja mit\u00e4 odotamme kansalaisilta. \n\nOsoitan, ett\u00e4 syrj\u00e4ytymisen tarkastelu Erich Frommin vieraantumisen k\u00e4sitteen kautta auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n \u201dsyrj\u00e4ytymisongelman\u201d moniulotteisuutta antaen historiallisen perspektiivin ongelmaan. Vieraantuminen ilmenee eri aikoina eri tavoin ja on voimakasta kapitalistisissa yhteiskunnissa: Osoitan, ett\u00e4 \u201dsyrj\u00e4ytymisongelma\u201d on osoitus vieraantumisesta t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4. Esittelen syrj\u00e4ytymisen ja marginalisoitumisen eroa ja pohdin, saako nuori marginalisoitua. Puhuttaessa NEET-nuorista on aina ensin kysytt\u00e4v\u00e4: Kenelle NEET on ongelma \u2013 nuorelle vai yhteiskunnalle? Frommin mukaan tehokas yhteiskuntakone tarvitsee toimiakseen sopivan passiivisia ty\u00f6ntekij\u00e4kansalaisia, mutta t\u00e4llainen vieraantunut ty\u00f6nteko ei ole hyv\u00e4ksi ihmiselle. Koska ihminen on yhteiskunnan erottamaton osa, h\u00e4n heijastelee sit\u00e4 yhteiskuntaluonteen kautta, eli vieraantuneessa yhteiskunnassa el\u00e4\u00e4 vieraantuneita ihmisi\u00e4. Pohdin, heijastelevatko syrj\u00e4ytyneet nuoret vain \u201dsyrj\u00e4ytynytt\u00e4 yhteiskuntaa\u201d?\n\nOn kulttuurinen arvokysymys, miten m\u00e4\u00e4rittelemme k\u00e4sitteet kuten syrj\u00e4ytyminen, syrjint\u00e4 ja syrj\u00e4ytt\u00e4minen. Tuon esiin, ett\u00e4 suomalaisten nuorten on vaikea integroitua ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n, he havaitsevat paljon syrjint\u00e4\u00e4 ja kokevat yhteis\u00f6llisyyden puutetta. Osoitan, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 on oireilua vieraantuneesta yhteiskunnasta. Esit\u00e4n, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4osin koulutuksen ja ty\u00f6n alueelle rajatut ratkaisut eiv\u00e4t riit\u00e4 ratkaisemaan syrj\u00e4ytymist\u00e4 inhimillisen\u00e4 ongelmana. Vieraantumisen teorian n\u00e4k\u00f6kulmasta yhteiskunnallisten muutosten onnistumiseksi tarvitaankin rakenteellisten uudistusten lis\u00e4ksi uudenlaisia ajattelu- ja toimintatapoja. K\u00e4sittelen kriittisen pedagogiikan hengess\u00e4 syrj\u00e4ytymist\u00e4 aktiivisen kansalaisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta: Onko koulujen kansalaiskasvatuksesta vieraantumisen haastajaksi? Vieraantumisen voittamiseksi on panostettava kriittiseen ajatteluun, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja yhteis\u00f6llisyyteen. Frommin teesi on, ett\u00e4 yhteiskunnan tulee pohjata inhimillisille arvoille. Mik\u00e4li taloudellis-teknologiset intressit laitetaan ihmisen edelle, j\u00e4\u00e4 ihminen toiseksi \u2013 v\u00e4lineeksi. Vieraantumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta \u201dsyrj\u00e4ytymisongelma\u201d on osoitus siit\u00e4, ett\u00e4 yhteiskunnan intressit ovat ristiriidassa yksil\u00f6llisten tarpeiden kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-16T12:37:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-16T12:37:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "139", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Erich Fromm", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aktiivinen kansalaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vieraantumisesta yhteis\u00f6llisyyteen : aikalaiskriittinen n\u00e4k\u00f6kulma suomalaisten nuorten \"syrj\u00e4ytymisongelmaan\"", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912165328", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraantuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ihminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66836
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/de3e9950-85d6-4aac-ae7b-6b94c4468868\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912165328.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojamies, Anna Laine Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen : aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan" Erich Fromm aktiivinen kansalaisuus Filosofia Philosophy 201 kokemukset syrjäytyminen vieraantuminen syrjäytyneet nuoret kriittinen pedagogiikka yhteiskunta ihminen pedagogiikka
title Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen : aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan"
title_full Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen : aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan"
title_fullStr Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen : aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan" Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen : aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan"
title_full_unstemmed Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen : aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan" Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen : aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan"
title_short Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen
title_sort vieraantumisesta yhteisöllisyyteen aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten syrjäytymisongelmaan
title_sub aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan"
title_txtP Vieraantumisesta yhteisöllisyyteen : aikalaiskriittinen näkökulma suomalaisten nuorten "syrjäytymisongelmaan"
topic Erich Fromm aktiivinen kansalaisuus Filosofia Philosophy 201 kokemukset syrjäytyminen vieraantuminen syrjäytyneet nuoret kriittinen pedagogiikka yhteiskunta ihminen pedagogiikka
topic_facet 201 Erich Fromm Filosofia Philosophy aktiivinen kansalaisuus ihminen kokemukset kriittinen pedagogiikka nuoret pedagogiikka syrjäytyminen syrjäytyneet vieraantuminen yhteiskunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66836 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912165328
work_keys_str_mv AT ojamiesannalaine vieraantumisestayhteisöllisyyteenaikalaiskriittinennäkökulmasuomalaistennuorten