Active learning and grammar exercises in EFL workbooks

Toiminnallisuus (active learning) on ollut paljon esillä nykyajan tutkimuksissa sekä alemmilla että korkeammilla kouluasteilla parempien oppimistuloksien takia. Toiminnalliset työtavat ovat perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä, joita korostetaan englannin kielen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuorela, Henna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66823
_version_ 1828193087018500096
author Vuorela, Henna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuorela, Henna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuorela, Henna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuorela, Henna
datasource_str_mv jyx
description Toiminnallisuus (active learning) on ollut paljon esillä nykyajan tutkimuksissa sekä alemmilla että korkeammilla kouluasteilla parempien oppimistuloksien takia. Toiminnalliset työtavat ovat perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä, joita korostetaan englannin kielen opetuksessa. Suomessa valtakunnallinen opetussuunnitelma määrittää englannin kielen opettamisen keinoja ja tätä opetussuunnitelmaa päivitetään tietyin aikavälein vastaamaan nykyaikaa, jolloin kieliopin opetusmenetelmätkin muuttuvat. Oppikirjat ovat Suomessa hyvin laajasti käytettyjä oppimateriaaleja. Niiden tutkiminen tarjoaa tietoa opetuksesta Suomessa yleensä, koska viimeaikaisten tutkimusten mukaan suurin osa vieraan kielen opettajista käyttää usein oppikirjoja opetuksessaan. Uusimpien oppikirjojen tulisi noudattaa uutta opetussuunnitelmaa, jossa korostetaan toiminnallisia työtapoja englannin kielen kohdalla. Oppikirja-analyyseja kielioppitehtävistä on tehty vain muutamia Suomessa, mutta ei toiminnallisten (active learning) kielioppitehtävien näkökulmasta aikaisemmin. Tämä antoi motivaation tutkimuksen tekemiselle yhdessä oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa. Tutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan, On the Go ja Spotlight, kielioppitehtäviä 7.–9. luokan tehtäväkirjoista. Aineistosta tutkittiin tehtävien määrät ja tehtävätyypit kussakin oppikirjasarjassa. Tutkielman päämääränä oli selvittää millaisia toiminnallisia (active learning) työtapoja tehtäväkirjojen kielioppitehtävissä esiintyy. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tehtäväkirjat luettiin läpi useampaan kertaan, ja kaikki kielioppitehtävät kategorisoitiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että puhtaasti toiminnallisia (active learning) kielioppitehtäviä On the Go ja Spotlight kirjasarjoista löytyy viidestä eri toiminnallisuuden kategoriasta: pelit, ristikot, päättelytehtävät, tutkimustehtävät ja pari-/ryhmätyöskentely. Tulokset osoittavat myös, että perinteisiä kielioppitehtäviä, kuten käännöslauseita, esiintyy kuitenkin edelleen enemmän kuin toiminnallisia tehtäviä. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä esimerkiksi oppilaiden näkökulmasta, sillä olisi tärkeää saada selville oppilaiden näkemyksiä toiminnallisista kielioppitehtävistä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuorela, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-16T12:00:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-16T12:00:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66823", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnallisuus (active learning) on ollut paljon esill\u00e4 nykyajan tutkimuksissa sek\u00e4 alemmilla ett\u00e4 korkeammilla kouluasteilla parempien oppimistuloksien takia. Toiminnalliset ty\u00f6tavat ovat perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) mukaan t\u00e4rkeit\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4, joita korostetaan englannin kielen opetuksessa. Suomessa valtakunnallinen opetussuunnitelma m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 englannin kielen opettamisen keinoja ja t\u00e4t\u00e4 opetussuunnitelmaa p\u00e4ivitet\u00e4\u00e4n tietyin aikav\u00e4lein vastaamaan nykyaikaa, jolloin kieliopin opetusmenetelm\u00e4tkin muuttuvat.\nOppikirjat ovat Suomessa hyvin laajasti k\u00e4ytettyj\u00e4 oppimateriaaleja. Niiden tutkiminen tarjoaa tietoa opetuksesta Suomessa yleens\u00e4, koska viimeaikaisten tutkimusten mukaan suurin osa vieraan kielen opettajista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 usein oppikirjoja opetuksessaan. Uusimpien oppikirjojen tulisi noudattaa uutta opetussuunnitelmaa, jossa korostetaan toiminnallisia ty\u00f6tapoja englannin kielen kohdalla.\nOppikirja-analyyseja kielioppiteht\u00e4vist\u00e4 on tehty vain muutamia Suomessa, mutta ei toiminnallisten (active learning) kielioppiteht\u00e4vien n\u00e4k\u00f6kulmasta aikaisemmin. T\u00e4m\u00e4 antoi motivaation tutkimuksen tekemiselle yhdess\u00e4 oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa. Tutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan, On the Go ja Spotlight, kielioppiteht\u00e4vi\u00e4 7.\u20139. luokan teht\u00e4v\u00e4kirjoista. Aineistosta tutkittiin teht\u00e4vien m\u00e4\u00e4r\u00e4t ja teht\u00e4v\u00e4tyypit kussakin oppikirjasarjassa. Tutkielman p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia toiminnallisia (active learning) ty\u00f6tapoja teht\u00e4v\u00e4kirjojen kielioppiteht\u00e4viss\u00e4 esiintyy. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Teht\u00e4v\u00e4kirjat luettiin l\u00e4pi useampaan kertaan, ja kaikki kielioppiteht\u00e4v\u00e4t kategorisoitiin.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 puhtaasti toiminnallisia (active learning) kielioppiteht\u00e4vi\u00e4 On the Go ja Spotlight kirjasarjoista l\u00f6ytyy viidest\u00e4 eri toiminnallisuuden kategoriasta: pelit, ristikot, p\u00e4\u00e4ttelyteht\u00e4v\u00e4t, tutkimusteht\u00e4v\u00e4t ja pari-/ryhm\u00e4ty\u00f6skentely. Tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 perinteisi\u00e4 kielioppiteht\u00e4vi\u00e4, kuten k\u00e4\u00e4nn\u00f6slauseita, esiintyy kuitenkin edelleen enemm\u00e4n kuin toiminnallisia teht\u00e4vi\u00e4. Jatkotutkimusta voitaisiin tehd\u00e4 esimerkiksi oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, sill\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada selville oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 toiminnallisista kielioppiteht\u00e4vist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-16T12:00:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-16T12:00:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "active learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammar exercises", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Active learning and grammar exercises in EFL workbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912165315", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "qualitative research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grammar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "activation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66823
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:32Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1f837dfb-74c7-4cca-95b7-35cb330c19e1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912165315.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuorela, Henna Active learning and grammar exercises in EFL workbooks active learning grammar exercises Englannin kieli English 301 englannin kieli kvalitatiivinen tutkimus sisällönanalyysi oppimateriaali kielioppi oppiminen aktivointi English language qualitative research content analysis study material grammar learning activation
title Active learning and grammar exercises in EFL workbooks
title_full Active learning and grammar exercises in EFL workbooks
title_fullStr Active learning and grammar exercises in EFL workbooks Active learning and grammar exercises in EFL workbooks
title_full_unstemmed Active learning and grammar exercises in EFL workbooks Active learning and grammar exercises in EFL workbooks
title_short Active learning and grammar exercises in EFL workbooks
title_sort active learning and grammar exercises in efl workbooks
title_txtP Active learning and grammar exercises in EFL workbooks
topic active learning grammar exercises Englannin kieli English 301 englannin kieli kvalitatiivinen tutkimus sisällönanalyysi oppimateriaali kielioppi oppiminen aktivointi English language qualitative research content analysis study material grammar learning activation
topic_facet 301 Englannin kieli English English language activation active learning aktivointi content analysis englannin kieli grammar grammar exercises kielioppi kvalitatiivinen tutkimus learning oppimateriaali oppiminen qualitative research sisällönanalyysi study material
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66823 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912165315
work_keys_str_mv AT vuorelahenna activelearningandgrammarexercisesineflworkbooks