Kriittisen ajattelun konstellaatio kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä

Tämän tutkielma tarkastelee mitä kriittinen ajattelu tarkoittaa kasvatustieteiden kontekstissa, miten sitä perustellaan kasvatustavoitteena ja millaista subjektiviteettia kriittisellä ajattelulla tuotetaan. Tutkimus on menetelmältään teoreettis-filosofinen. Sen teoreettisena lähtökohtana on Theodor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kudjoi, Ekku
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66799
_version_ 1828193087014305792
author Kudjoi, Ekku
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kudjoi, Ekku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kudjoi, Ekku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kudjoi, Ekku
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielma tarkastelee mitä kriittinen ajattelu tarkoittaa kasvatustieteiden kontekstissa, miten sitä perustellaan kasvatustavoitteena ja millaista subjektiviteettia kriittisellä ajattelulla tuotetaan. Tutkimus on menetelmältään teoreettis-filosofinen. Sen teoreettisena lähtökohtana on Theodor Adornon käsitys filosofiasta konstellaationa, jossa pyritään hahmottamaan käsiteltävää ilmiöitä eri näkökulmista, samalla valottaen historiallis-yhteiskunnallista tilannetta jossa se ilmenee. Toinen metologinen viitepisteeni on Michel Foucault´n valtakriittinen filosofia, ja erityisesti hänen käsityksensä vallasta ja subjektiviteetin tuotannosta. Tutkimuksessani esitän, ettei kasvatustieteen kontekstissa voida puhua vain yhdessä kriittisyyden muodosta, vaan kriittisestä ajattelusta (critical thinking) ja kriittisestä pedagogiikasta, joilla on poikkeavat pyrkimykset. Kriittiselle ajattelulle keskeistä kriittisyydessä on objektiivis-rationaalinen ajattelu ja kriittiselle pedagogiikalle ideologian ja hegemonian tunnistaminen. Eroista huolimatta kumpikin perustelee kriittisyyden tärkeyttä kasvatustavoitteena autonomialla ja emansipaatiolla, joille perinteillä on niin ikään erilaisia merkityksiä. Kriittiselle ajattelulle autonomia on vapautta virheellisistä uskomuksista, kun taas kriittinen pedagogiikka tähtää myös yhteiskunnalliseen muutokseen, joka ei ole erotettavissa kriittisyyteen kasvattamisen prosessista. Kriittinen ajattelu pyrkii tuottamaan kriittisiä tiedonkuluttajia, jotka pystyvät tunnistamaan virheelliset totuusväittämät objektiivis-rationaalisen ajattelun ja logiikan avulla. Kriittisen pedagogiikan subjekti taas on orgaanisten intellektuellin etujoukko, joka pyrkii osoittamaan vallitsevan ideologian ja hegemonian valheellisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden. Tutkimukseni perusteella esitän, että kumpaakin perinnettä yhdistää transsendentaalinen käsitys subjektista, jonka oletetaan voivan irtautua vallasta. Lisäksi molemmissa perinteissä vapautuminen oletetaan ennen kaikkea järjen avulla tapahtuvaksi prosessiksi, jolloin jätetään huomioimatta ihmisen kokonaisvaltaisuus. Esitän taustateorioideni pohjalta, että näistä umpikujista eteneminen vaatii kriittisyyden perinteiltä kriittisyyden ulottamista subjektin muodostamiseen asti, sekä erilaisten tietämisen tapojen huomioimista.
first_indexed 2019-12-13T21:06:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kudjoi, Ekku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-13T13:07:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-13T13:07:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66799", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielma tarkastelee mit\u00e4 kriittinen ajattelu tarkoittaa kasvatustieteiden kontekstissa, miten sit\u00e4 perustellaan kasvatustavoitteena ja millaista subjektiviteettia kriittisell\u00e4 ajattelulla tuotetaan.\n\nTutkimus on menetelm\u00e4lt\u00e4\u00e4n teoreettis-filosofinen. Sen teoreettisena l\u00e4ht\u00f6kohtana on Theodor Adornon k\u00e4sitys filosofiasta konstellaationa, jossa pyrit\u00e4\u00e4n hahmottamaan k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4 eri n\u00e4k\u00f6kulmista, samalla valottaen historiallis-yhteiskunnallista tilannetta jossa se ilmenee. Toinen metologinen viitepisteeni on Michel Foucault\u00b4n valtakriittinen filosofia, ja erityisesti h\u00e4nen k\u00e4sityksens\u00e4 vallasta ja subjektiviteetin tuotannosta.\n\nTutkimuksessani esit\u00e4n, ettei kasvatustieteen kontekstissa voida puhua vain yhdess\u00e4 kriittisyyden muodosta, vaan kriittisest\u00e4 ajattelusta (critical thinking) ja kriittisest\u00e4 pedagogiikasta, joilla on poikkeavat pyrkimykset. Kriittiselle ajattelulle keskeist\u00e4 kriittisyydess\u00e4 on objektiivis-rationaalinen ajattelu ja kriittiselle pedagogiikalle ideologian ja hegemonian tunnistaminen. Eroista huolimatta kumpikin perustelee kriittisyyden t\u00e4rkeytt\u00e4 kasvatustavoitteena autonomialla ja emansipaatiolla, joille perinteill\u00e4 on niin ik\u00e4\u00e4n erilaisia merkityksi\u00e4. Kriittiselle ajattelulle autonomia on vapautta virheellisist\u00e4 uskomuksista, kun taas kriittinen pedagogiikka t\u00e4ht\u00e4\u00e4 my\u00f6s yhteiskunnalliseen muutokseen, joka ei ole erotettavissa kriittisyyteen kasvattamisen prosessista. Kriittinen ajattelu pyrkii tuottamaan kriittisi\u00e4 tiedonkuluttajia, jotka pystyv\u00e4t tunnistamaan virheelliset totuusv\u00e4itt\u00e4m\u00e4t objektiivis-rationaalisen ajattelun ja logiikan avulla. Kriittisen pedagogiikan subjekti taas on orgaanisten intellektuellin etujoukko, joka pyrkii osoittamaan vallitsevan ideologian ja hegemonian valheellisuuden ja ep\u00e4oikeudenmukaisuuden.\n\nTutkimukseni perusteella esit\u00e4n, ett\u00e4 kumpaakin perinnett\u00e4 yhdist\u00e4\u00e4 transsendentaalinen k\u00e4sitys subjektista, jonka oletetaan voivan irtautua vallasta. Lis\u00e4ksi molemmissa perinteiss\u00e4 vapautuminen oletetaan ennen kaikkea j\u00e4rjen avulla tapahtuvaksi prosessiksi, jolloin j\u00e4tet\u00e4\u00e4n huomioimatta ihmisen kokonaisvaltaisuus. Esit\u00e4n taustateorioideni pohjalta, ett\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 umpikujista eteneminen vaatii kriittisyyden perinteilt\u00e4 kriittisyyden ulottamista subjektin muodostamiseen asti, sek\u00e4 erilaisten tiet\u00e4misen tapojen huomioimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-13T13:07:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-13T13:07:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstellaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912135272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "subjektiviteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66799
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:08Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/90a6ba52-e448-4446-bac5-f9bc696ca396\/download","text":"URN NBN fi jyu-201912135272.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kudjoi, Ekku Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä konstellaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 valta kriittinen ajattelu kriittinen pedagogiikka kriittisyys subjektiviteetti
title Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä
title_full Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä
title_fullStr Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä
title_full_unstemmed Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä
title_short Kriittisen ajattelun konstellaatio
title_sort kriittisen ajattelun konstellaatio kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä
title_sub kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä
title_txtP Kriittisen ajattelun konstellaatio : kriittisyyden traditiot kasvatustieteissä
topic konstellaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 valta kriittinen ajattelu kriittinen pedagogiikka kriittisyys subjektiviteetti
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education konstellaatio kriittinen ajattelu kriittinen pedagogiikka kriittisyys subjektiviteetti valta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66799 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912135272
work_keys_str_mv AT kudjoiekku kriittisenajattelunkonstellaatiokriittisyydentraditiotkasvatustieteissä