Språkmedveten undervisning i svenska ett materialpaket till årskurs 7

Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda seitsemännelle vuosiluokalle aineistopaketti, jonka lähtökohtana on kielitietoisuus. Aineistopaketti perustuu teoreettiseen viitekehykseen ja 7.-luokkalaisilla teetettyyn kyselyyn. Tutkielma on osa Jyväskylän yliopiston Häng med i svängarna – på svenska! -hank...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vähäjylkkä, Lotta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66795
_version_ 1826225735803600896
author Vähäjylkkä, Lotta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vähäjylkkä, Lotta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vähäjylkkä, Lotta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vähäjylkkä, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda seitsemännelle vuosiluokalle aineistopaketti, jonka lähtökohtana on kielitietoisuus. Aineistopaketti perustuu teoreettiseen viitekehykseen ja 7.-luokkalaisilla teetettyyn kyselyyn. Tutkielma on osa Jyväskylän yliopiston Häng med i svängarna – på svenska! -hanketta. Teoriatausta sisältää keskeisen kielitietoisuus-käsitteen tarkastelua eri näkökulmista. Kielitietoisuus on keskeinen osa uusinta peruskoulun opetussuunnitelmaa, mutta käsitteenä se on monimutkainen ja sitä voidaan tarkastella laajasti tai suppeasti. Käsite sisältää myös useita alakäsitteitä, jotka sekoittuvat helposti keskenään. Lisäksi käsittelen teoriataustassa teini-ikään liittyviä piirteitä ja niiden vaikutusta kielten opetukseen. Esittelen teoriataustassa myös ruotsin kielen asemaa Suomessa sekä digitaalisten välineiden käyttöä kielten opetuksessa. Materiaalipaketin suunnittelun tukena käytin 7.-luokkalaisille suunnattua kyselyä, jossa selvitin heidän ajatuksiaan ruotsin ja muiden kielen käytöstä koulussa ja sen ulkopuolella. Toteutin kyselyn kevään 2019 aikana kahdessa keskisuomalaisessa koulussa. Analysoin aineiston Webropol-analyysityökalun avulla sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti. Vastauksista kävi ilmi, että vaikka useimmat olivat saaneet tarpeeksi tietoa ruotsin kielen käyttömahdollisuuksista koulun ulkopuolella, he eivät kokeneet tarvitsevansa sitä vapaaajallaan. Kyselyn tulosten mukaan ruotsin kieli nähdään sekä hyödyllisenä että turhana kielenä. Teoriataustan ja kyselyn pohjalta loin materiaalipaketin, joka sisältää kuusi teemaa ja 20 tehtävää alatehtävineen. Osa tehtävistä on suunniteltu Häng med i svängarna – på svenska! -hankkeen puitteissa. Materiaalipaketin tarkoituksena on lisätä ja herättää kielitetoisuutta oppilaissa, ja tehtävät ovat sovellettavissa eri ikäluokille. Aineisto on vapaasti käytettävissä JYXissä.
first_indexed 2019-12-13T21:06:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4h\u00e4jylkk\u00e4, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-13T12:59:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-13T12:59:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66795", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on luoda seitsem\u00e4nnelle vuosiluokalle aineistopaketti, jonka l\u00e4ht\u00f6kohtana on kielitietoisuus. Aineistopaketti perustuu teoreettiseen viitekehykseen ja 7.-luokkalaisilla teetettyyn kyselyyn. Tutkielma on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston H\u00e4ng med i sv\u00e4ngarna \u2013 p\u00e5 svenska! -hanketta. Teoriatausta sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 keskeisen kielitietoisuus-k\u00e4sitteen tarkastelua eri n\u00e4k\u00f6kulmista. Kielitietoisuus on keskeinen osa uusinta peruskoulun opetussuunnitelmaa, mutta k\u00e4sitteen\u00e4 se on monimutkainen ja sit\u00e4 voidaan tarkastella laajasti tai suppeasti. K\u00e4site sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s useita alak\u00e4sitteit\u00e4, jotka sekoittuvat helposti kesken\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi k\u00e4sittelen teoriataustassa teini-ik\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 piirteit\u00e4 ja niiden vaikutusta kielten opetukseen. Esittelen teoriataustassa my\u00f6s ruotsin kielen asemaa Suomessa sek\u00e4 digitaalisten v\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kielten opetuksessa. Materiaalipaketin suunnittelun tukena k\u00e4ytin 7.-luokkalaisille suunnattua kysely\u00e4, jossa selvitin heid\u00e4n ajatuksiaan ruotsin ja muiden kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koulussa ja sen ulkopuolella. Toteutin kyselyn kev\u00e4\u00e4n 2019 aikana kahdessa keskisuomalaisessa koulussa. Analysoin\naineiston Webropol-analyysity\u00f6kalun avulla sek\u00e4 kvalitatiivisesti ett\u00e4 kvantitatiivisesti. Vastauksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 vaikka useimmat olivat saaneet tarpeeksi tietoa ruotsin kielen k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksista koulun ulkopuolella, he eiv\u00e4t kokeneet tarvitsevansa sit\u00e4 vapaaajallaan. Kyselyn tulosten mukaan ruotsin kieli n\u00e4hd\u00e4\u00e4n sek\u00e4 hy\u00f6dyllisen\u00e4 ett\u00e4 turhana kielen\u00e4. Teoriataustan ja kyselyn pohjalta loin materiaalipaketin, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kuusi teemaa ja 20\nteht\u00e4v\u00e4\u00e4 alateht\u00e4vineen. Osa teht\u00e4vist\u00e4 on suunniteltu H\u00e4ng med i sv\u00e4ngarna \u2013 p\u00e5 svenska! -hankkeen puitteissa. Materiaalipaketin tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 ja her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kielitetoisuutta oppilaissa, ja teht\u00e4v\u00e4t ovat sovellettavissa eri ik\u00e4luokille. Aineisto on vapaasti k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 JYXiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-13T12:59:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-13T12:59:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kmedvetenhet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "materialpaket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00f6gstadium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Spr\u00e5kmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till \u00e5rskurs 7", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912135268", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66795
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d1d0c3d-dc5f-47ec-b254-4f976a641808\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912135268.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vähäjylkkä, Lotta Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7 kielitietoisuus svenska språket språkmedvetenhet materialpaket högstadium Ruotsin kieli Swedish 306 oppimateriaali ruotsin kieli yläkoulu
title Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
title_full Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
title_fullStr Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7 Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
title_full_unstemmed Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7 Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
title_short Språkmedveten undervisning i svenska
title_sort språkmedveten undervisning i svenska ett materialpaket till årskurs 7
title_sub ett materialpaket till årskurs 7
title_txtP Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
topic kielitietoisuus svenska språket språkmedvetenhet materialpaket högstadium Ruotsin kieli Swedish 306 oppimateriaali ruotsin kieli yläkoulu
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish högstadium kielitietoisuus materialpaket oppimateriaali ruotsin kieli språkmedvetenhet svenska språket yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66795 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912135268
work_keys_str_mv AT vähäjylkkälotta språkmedvetenundervisningisvenskaettmaterialpakettillårskurs7