Pihtipudas Suomi24-korpuksessa

Maisterintutkielmassani tutkin paikannimeä Pihtipudas Suomi24-keskustelupalstan pohjalta kootussa korpusaineistossa. Keskiössä ovat Pihtiputaan saamat kollokaatit tässä aineistossa. Tutkin kollokaatteja sekä korpusavusteisen nimistöntutkimuksen että korpusavusteisen diskurssintutkimuksen avulla. Yks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räisänen, Tiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66779
Description
Summary:Maisterintutkielmassani tutkin paikannimeä Pihtipudas Suomi24-keskustelupalstan pohjalta kootussa korpusaineistossa. Keskiössä ovat Pihtiputaan saamat kollokaatit tässä aineistossa. Tutkin kollokaatteja sekä korpusavusteisen nimistöntutkimuksen että korpusavusteisen diskurssintutkimuksen avulla. Yksi kollokaatti, MUMMO, nousee kollokaattien joukosta toistuvasti esille. Tähän kollokaattiin syvennyn muita enemmän. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia kollokaatteja paikannimi Pihtipudas saa? 2. Missä diskursseissa Pihtiputaan mummo esiintyy? Suomalaisella paikannimitutkimuksella on pitkä perinne osana suomalaista nimistöntutkimusta. Korpusavusteinen tutkimus tuo nimistöntutkimukseen uudenlaisen katsantokannan. Tässä tutkimuksessa korpusmenetelmien avulla käsitellään erityisesti kollokaatteja, joiden kautta päästään käsiksi Pihtiputaan ja Pihtiputaan mummon diskursseihin. Diskurssintutkimuksen keinoja on hyödynnetty usean eri tieteenalan tutkimuskentillä, ja viime aikoina sitä on alettu hyödyntää myös nimistöntutkimuksessa. Nimet ovat osa jokapäiväistä kielenkäyttöä yhtä lailla muiden kielenainesten kanssa. Tutkimusaineistona käytän Suomi24-keskustelupalstan pohjalta koottua korpusta, Suomi24-korpusta. Aineiston tekstit ovat vapaasti ja anonyymisti tuotettuja verkkokeskusteluja. Aineisto on kaikkien tutkijoiden avoimessa käytössä. Aineiston tutkiminen alkaa Korp-käyttöliittymän konkordanssihaulla. Tätä konkordanssitulosta ruodin ensiksi puhtaasti korpustutkimuksen keinoin AntConc-ohjelmalla. Ohjelman analysoimat frekventeimmät kollokaatit lajittelen sanaluokittain. Samalla käsittelen aineistosta nousevia diskursseja. Näihin diskursseihin paneudun syvällisemmin analyysini viimeisimmässä vaiheessa Pihtiputaan mummon kautta. Substantiivikollokaatit ovat frekventeimpiä Pihtiputaan saamista kollokaateista. Henkilöviitteisiä kollokaatteja esiintyy useammin kuin esimerkiksi muita paikannimiä. Kuvailevien adjektiivikollokaattien frekvenssi on pieni. MUMMO-kollokaattia eli Pihtiputaan mummoa ympäröivät diskurssit eroavat osin muita kollokaatteja ympäröivistä diskursseista. Esimerkiksi muiden kollokaattien diskursseissa on enemmän viitteitä syrjäseutuisuuteen, mutta Pihtiputaan mummon diskursseissa korostuvat huomattavasti enemmän tietämiseen ja talouteen liittyvät diskurssit. Tutkimustuloksista voi päätellä, että idiomi Pihtiputaan mummo elää edelleen sen alkuperäisessä merkityksessä ymmärrettävyyden mittarina. Lisäksi Pihtiputaan mummo on saanut uudenlaisen tehtävän köyhän ihmisen edustajana. Pihtiputaan mummo toistuu usein politiikkaan ja talouteen liittyvässä puheessa.