Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet

Tämän maisterintutkielman tutkimuskohteena on Jyväskylän yliopistossa kieltenlaitoksella (2016) toteutettu ryhmämentorointi pilottiprojekti ja sen tuomat hyödyt ruotsinkielen pääaineopiskelijalle. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata tutkimuskysymyksiin minkälaisia kokemuksia ja ajatuksia ruotsinkie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saarinen, Katja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66770
_version_ 1826225506516729856
author Saarinen, Katja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saarinen, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saarinen, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saarinen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tutkimuskohteena on Jyväskylän yliopistossa kieltenlaitoksella (2016) toteutettu ryhmämentorointi pilottiprojekti ja sen tuomat hyödyt ruotsinkielen pääaineopiskelijalle. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata tutkimuskysymyksiin minkälaisia kokemuksia ja ajatuksia ruotsinkielen pääaineopiskelijoilla on ryhmämentoroinnista sekä millaista hyötyä he saavat ohjelmasta urakehitystä ja tulevaa työelämää ajatellen. Tutkimuksessa tarkastellaan lisäksi muiden ryhmämentorointiin osallistuvien kieltenopiskelijoiden vastauksia samoihin kysymyksiin. Yhtenä tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten mentorointiohjelma on onnistunut toteuttamaan omat asettamansa tavoitteet opiskelijoiden tukemisesta. Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan mentorointiin käsitteenä, sen kehittymiseen ja erilaisiin tyyleihin sekä yleisiin käyttötapoihin ja käyttötarkoituksiin. Lisäksi taustassa esitellään suomessa aiemmin tehtyjä tutkimuksia mentorointikokemuksista korkeakouluissa. Myös vertaistuen teemaan syvennytään sen ollessa merkittävä tekijä ryhmämuotoisessa mentoroinnissa ja opiskelijoiden tukemisessa opintojen aikana. Tutkimuksessa aineistona on käytetty mentorointiohjelmaan osallistuneiden ruotsinkielen pääaineopiskelijoiden haastatteluja (5) sekä kaikkien mentorointiohjelmaan osallistuneiden kieltenopiskelijoiden (33) vastauksia elektroniseen kyselyyn. Tutkimuksessa haastattelut analysoitiin kvalitatiivisesti ja kyselyn vastaukset käsiteltiin pääasiassa kvantitatiivisesti. Tutkimuksessa havaittiin, että kieltenopiskelijoilla on tarve puhua työelämään ja urasuunnitteluun liittyvistä aiheista etenkin opintojen loppusuoralla. Kieliasiantuntijalinjalla opiskelevilla tarve on suurempi jo opintojen alkuvaiheella opettajaopiskelijoihin verrattuna. Tukea tulevaisuudensuunnitelmiin haetaan luontaisesti eniten opiskelutovereilta, jolloin ohjattu mentorointitoiminta opiskelutovereiden kanssa toimii oivana alustana tuen tarjoamiselle. Tuen tarve opiskelusta työelämään siirtyessä koettiin todelliseksi. Mentoroinnista saadun tuen koettiin olevan pääasiassa mentaalista; rohkaisevaa, itseluottamusta kohentavaa ja tulevaisuuteen luottamista lisäävää. Mentorointiohjelman päätavoitteet saavutettiin ja valtaosa opiskelijoita koki saavansa lisää itsetuntemusta sekä tukea ja luottamusta tulevaisuudensuunnitelmiin. Ohjelma käynnisti valtaosassa opiskelijoita ajatustyön, joka jatkuu itsenäisesti vielä ohjelman ulkopuolella. Osalla opiskelijoista (21%) esiintyi vielä tarvetta henkilökohtaiselle ohjaukselle. Myös mentorointiohjelman yleiset tavoitteet saavutettiin ja valtaosa koki saaneensa hyödyllisiä vinkkejä ja keskustelutukea tärkeisiin aiheisiin. Itsetuntemus lisääntyi ja ammatillinen identiteetti vahvistui. Vertaistuen ja mentorin vahvistava rooli koettiin suurena. Saadut tulokset antavat uutta tietoa kieltenopiskelijoiden kokemuksista ryhmämentoroinnista. Tulosten pohjalta voidaan kehittää tutkimuksen kohteena ollutta mentorointiohjelmaa sekä mahdollisesti pohtia yliopiston opintotarjontaa syvemmin. Kieltenopiskelijoilla esiintyy erilaista tuen tarvetta liittyen ammatillisiin kysymyksiin opintojen aikana. Jatkon kannalta olisi hedelmällistä tutkia edelleen mentorointiohjelmaan osallistuneiden kieltenopiskelijoiden tuntemuksia opintojen päätyttyä ja työelämään siirryttyä.
first_indexed 2019-12-12T21:08:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarinen, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-12T08:37:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-12T08:37:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66770", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tutkimuskohteena on Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa kieltenlaitoksella (2016) toteutettu ryhm\u00e4mentorointi pilottiprojekti ja sen tuomat hy\u00f6dyt ruotsinkielen p\u00e4\u00e4aineopiskelijalle. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata tutkimuskysymyksiin mink\u00e4laisia kokemuksia ja ajatuksia ruotsinkielen p\u00e4\u00e4aineopiskelijoilla on ryhm\u00e4mentoroinnista sek\u00e4 millaista hy\u00f6ty\u00e4 he saavat ohjelmasta urakehityst\u00e4 ja tulevaa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 ajatellen. Tutkimuksessa tarkastellaan lis\u00e4ksi muiden ryhm\u00e4mentorointiin osallistuvien kieltenopiskelijoiden vastauksia samoihin kysymyksiin. Yhten\u00e4 tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten mentorointiohjelma on onnistunut toteuttamaan omat asettamansa tavoitteet opiskelijoiden tukemisesta. \nTeoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tutustutaan mentorointiin k\u00e4sitteen\u00e4, sen kehittymiseen ja erilaisiin tyyleihin sek\u00e4 yleisiin k\u00e4ytt\u00f6tapoihin ja k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksiin. Lis\u00e4ksi taustassa esitell\u00e4\u00e4n suomessa aiemmin tehtyj\u00e4 tutkimuksia mentorointikokemuksista korkeakouluissa. My\u00f6s vertaistuen teemaan syvennyt\u00e4\u00e4n sen ollessa merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 ryhm\u00e4muotoisessa mentoroinnissa ja opiskelijoiden tukemisessa opintojen aikana. \nTutkimuksessa aineistona on k\u00e4ytetty mentorointiohjelmaan osallistuneiden ruotsinkielen p\u00e4\u00e4aineopiskelijoiden haastatteluja (5) sek\u00e4 kaikkien mentorointiohjelmaan osallistuneiden kieltenopiskelijoiden (33) vastauksia elektroniseen kyselyyn. Tutkimuksessa haastattelut analysoitiin kvalitatiivisesti ja kyselyn vastaukset k\u00e4siteltiin p\u00e4\u00e4asiassa kvantitatiivisesti. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 kieltenopiskelijoilla on tarve puhua ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja urasuunnitteluun liittyvist\u00e4 aiheista etenkin opintojen loppusuoralla. Kieliasiantuntijalinjalla opiskelevilla tarve on suurempi jo opintojen alkuvaiheella opettajaopiskelijoihin verrattuna. Tukea tulevaisuudensuunnitelmiin haetaan luontaisesti eniten opiskelutovereilta, jolloin ohjattu mentorointitoiminta opiskelutovereiden kanssa toimii oivana alustana tuen tarjoamiselle. Tuen tarve opiskelusta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtyess\u00e4 koettiin todelliseksi. Mentoroinnista saadun tuen koettiin olevan p\u00e4\u00e4asiassa mentaalista; rohkaisevaa, itseluottamusta kohentavaa ja tulevaisuuteen luottamista lis\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4.\nMentorointiohjelman p\u00e4\u00e4tavoitteet saavutettiin ja valtaosa opiskelijoita koki saavansa lis\u00e4\u00e4 itsetuntemusta sek\u00e4 tukea ja luottamusta tulevaisuudensuunnitelmiin. Ohjelma k\u00e4ynnisti valtaosassa opiskelijoita ajatusty\u00f6n, joka jatkuu itsen\u00e4isesti viel\u00e4 ohjelman ulkopuolella. Osalla opiskelijoista (21%) esiintyi viel\u00e4 tarvetta henkil\u00f6kohtaiselle ohjaukselle. My\u00f6s mentorointiohjelman yleiset tavoitteet saavutettiin ja valtaosa koki saaneensa hy\u00f6dyllisi\u00e4 vinkkej\u00e4 ja keskustelutukea t\u00e4rkeisiin aiheisiin. Itsetuntemus lis\u00e4\u00e4ntyi ja ammatillinen identiteetti vahvistui. Vertaistuen ja mentorin vahvistava rooli koettiin suurena.\nSaadut tulokset antavat uutta tietoa kieltenopiskelijoiden kokemuksista ryhm\u00e4mentoroinnista. Tulosten pohjalta voidaan kehitt\u00e4\u00e4 tutkimuksen kohteena ollutta mentorointiohjelmaa sek\u00e4 mahdollisesti pohtia yliopiston opintotarjontaa syvemmin. Kieltenopiskelijoilla esiintyy erilaista tuen tarvetta liittyen ammatillisiin kysymyksiin opintojen aikana.\nJatkon kannalta olisi hedelm\u00e4llist\u00e4 tutkia edelleen mentorointiohjelmaan osallistuneiden kieltenopiskelijoiden tuntemuksia opintojen p\u00e4\u00e4tytty\u00e4 ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirrytty\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-12T08:37:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-12T08:37:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gruppmentorskap", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kamrast\u00f6d", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kstuderande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskstuderande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pilotprojektet Gruppmentorskap p\u00e5 Institutionen f\u00f6r spr\u00e5k vid Jyv\u00e4skyl\u00e4 universitet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912125240", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaistuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mentorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66770
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d58969a2-9a5c-43d8-aa89-389374a69a80\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912125240.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarinen, Katja Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet gruppmentorskap kamrastöd språkstuderande svenskstuderande Ruotsin kieli Swedish 306 opiskelijat vertaistuki mentorointi
title Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet
title_full Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet
title_fullStr Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet
title_full_unstemmed Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet
title_short Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet
title_sort pilotprojektet gruppmentorskap på institutionen för språk vid jyväskylä universitet
title_txtP Pilotprojektet Gruppmentorskap på Institutionen för språk vid Jyväskylä universitet
topic gruppmentorskap kamrastöd språkstuderande svenskstuderande Ruotsin kieli Swedish 306 opiskelijat vertaistuki mentorointi
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish gruppmentorskap kamrastöd mentorointi opiskelijat språkstuderande svenskstuderande vertaistuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66770 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912125240
work_keys_str_mv AT saarinenkatja pilotprojektetgruppmentorskappåinstitutionenförspråkvidjyväskyläuniversitet