Informellt lärande av svenska och engelska lärarnas perspektiv

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkökulmia ruotsin ja englannin informaaliin oppimiseen. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä käsityksiä opettajilla on informaalista oppimisesta? 2. Minkälainen ero on englannin ja ruotsin informaalin oppimisen v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halonen, Noomi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66768
_version_ 1826225807764226048
author Halonen, Noomi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Halonen, Noomi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Halonen, Noomi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Halonen, Noomi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkökulmia ruotsin ja englannin informaaliin oppimiseen. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä käsityksiä opettajilla on informaalista oppimisesta? 2. Minkälainen ero on englannin ja ruotsin informaalin oppimisen välillä? ja 3. Mikä on opettajan rooli oppilaiden informaalissa oppimisessa? Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuu informaalin oppimisen määrittelystä, informaalien kontekstien ja tutkimustulosten esittelystä. Lisäksi käsittelen englannin ja ruotsin välisiä eroja sekä motivaation ja asenteiden vaikutusta. Esitän myös tutkijoiden näkemyksiä opettajan roolista. Aineistoa varten haastattelin neljää ruotsin ja/tai englannin opettajaa, jotka opettavat yläkoulussa ja/tai lukiossa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, ja analysoin ne käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat tunnistavat ilmiön ja pitävät informaalia oppimista tärkeänä sekä tunnistavat informaaleja konteksteja. Opettajat tunnistivat englannin dominoivan roolin ja uskovat sen vaikuttavan englannille altistumisen määrään ja oppilaiden kielitaitoon. Ruotsin informaali oppiminen vaatii oppilailta enemmän aloitteellisuutta. Negatiiviset asenteet ruotsia kohtaan saattoivat vähentää informaalin oppimisen määrää. Informaali oppiminen tulee esille luokassa eri tilanteissa. Opettajan rooli voi olla edistää informaalia oppimista eri tavoilla, eriyttää, motivoida tai olla vaikuttamatta siihen. Resurssien nähtiin vaikuttavan informaalin oppimisen edistämiseen. Oppimateriaaleissa on opettajien mielestä melko vähän informaalia oppimista tukevia tehtäviä.
first_indexed 2019-12-12T21:08:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halonen, Noomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-12T08:30:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-12T08:30:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 opettajien n\u00e4k\u00f6kulmia ruotsin ja englannin informaaliin oppimiseen. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mit\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 opettajilla on informaalista oppimisesta? 2. Mink\u00e4lainen ero on englannin ja ruotsin informaalin oppimisen v\u00e4lill\u00e4? ja 3. Mik\u00e4 on opettajan rooli oppilaiden informaalissa oppimisessa? Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuu informaalin oppimisen m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4, informaalien kontekstien ja tutkimustulosten esittelyst\u00e4. Lis\u00e4ksi k\u00e4sittelen englannin ja ruotsin v\u00e4lisi\u00e4 eroja sek\u00e4 motivaation ja asenteiden vaikutusta. Esit\u00e4n my\u00f6s tutkijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 opettajan roolista. Aineistoa varten haastattelin nelj\u00e4\u00e4 ruotsin ja/tai englannin opettajaa, jotka opettavat yl\u00e4koulussa ja/tai lukiossa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, ja analysoin ne k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat tunnistavat ilmi\u00f6n ja pit\u00e4v\u00e4t informaalia oppimista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 tunnistavat informaaleja konteksteja. Opettajat tunnistivat englannin dominoivan roolin ja uskovat sen vaikuttavan englannille altistumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja oppilaiden kielitaitoon. Ruotsin informaali oppiminen vaatii oppilailta enemm\u00e4n aloitteellisuutta. Negatiiviset asenteet ruotsia kohtaan saattoivat v\u00e4hent\u00e4\u00e4 informaalin oppimisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Informaali oppiminen tulee esille luokassa eri tilanteissa. Opettajan rooli voi olla edist\u00e4\u00e4 informaalia oppimista eri tavoilla, eriytt\u00e4\u00e4, motivoida tai olla vaikuttamatta siihen. Resurssien n\u00e4htiin vaikuttavan informaalin oppimisen edist\u00e4miseen. Oppimateriaaleissa on opettajien mielest\u00e4 melko v\u00e4h\u00e4n informaalia oppimista tukevia teht\u00e4vi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-12T08:30:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-12T08:30:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informellt l\u00e4rande av spr\u00e5k", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4rande utanf\u00f6r klassrummet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informell kontext", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Informellt l\u00e4rande av svenska och engelska : l\u00e4rarnas perspektiv", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912125238", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66768
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4cc42410-2bc8-4da9-9eec-b0efa2f45be7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912125238.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halonen, Noomi Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv informellt lärande av språk lärande utanför klassrummet informell kontext Ruotsin kieli Swedish 306 kielen oppiminen informaali oppiminen opettajat kieli ja kielet
title Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv
title_full Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv
title_fullStr Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv
title_full_unstemmed Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv
title_short Informellt lärande av svenska och engelska
title_sort informellt lärande av svenska och engelska lärarnas perspektiv
title_sub lärarnas perspektiv
title_txtP Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv
topic informellt lärande av språk lärande utanför klassrummet informell kontext Ruotsin kieli Swedish 306 kielen oppiminen informaali oppiminen opettajat kieli ja kielet
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish informaali oppiminen informell kontext informellt lärande av språk kielen oppiminen kieli ja kielet lärande utanför klassrummet opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66768 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912125238
work_keys_str_mv AT halonennoomi informelltlärandeavsvenskaochengelskalärarnasperspektiv