Informellt lärande av svenska och engelska lärarnas perspektiv

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkökulmia ruotsin ja englannin informaaliin oppimiseen. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä käsityksiä opettajilla on informaalista oppimisesta? 2. Minkälainen ero on englannin ja ruotsin informaalin oppimisen v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halonen, Noomi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66768
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkökulmia ruotsin ja englannin informaaliin oppimiseen. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä käsityksiä opettajilla on informaalista oppimisesta? 2. Minkälainen ero on englannin ja ruotsin informaalin oppimisen välillä? ja 3. Mikä on opettajan rooli oppilaiden informaalissa oppimisessa? Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuu informaalin oppimisen määrittelystä, informaalien kontekstien ja tutkimustulosten esittelystä. Lisäksi käsittelen englannin ja ruotsin välisiä eroja sekä motivaation ja asenteiden vaikutusta. Esitän myös tutkijoiden näkemyksiä opettajan roolista. Aineistoa varten haastattelin neljää ruotsin ja/tai englannin opettajaa, jotka opettavat yläkoulussa ja/tai lukiossa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, ja analysoin ne käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat tunnistavat ilmiön ja pitävät informaalia oppimista tärkeänä sekä tunnistavat informaaleja konteksteja. Opettajat tunnistivat englannin dominoivan roolin ja uskovat sen vaikuttavan englannille altistumisen määrään ja oppilaiden kielitaitoon. Ruotsin informaali oppiminen vaatii oppilailta enemmän aloitteellisuutta. Negatiiviset asenteet ruotsia kohtaan saattoivat vähentää informaalin oppimisen määrää. Informaali oppiminen tulee esille luokassa eri tilanteissa. Opettajan rooli voi olla edistää informaalia oppimista eri tavoilla, eriyttää, motivoida tai olla vaikuttamatta siihen. Resurssien nähtiin vaikuttavan informaalin oppimisen edistämiseen. Oppimateriaaleissa on opettajien mielestä melko vähän informaalia oppimista tukevia tehtäviä.