Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opinto-ohjaajien kokeman työn sosiaalisen tuen, työn intensifikaation ja työuupumuksen välisiä yhteyksiä toisiinsa. Tavoitteena oli myös tutkia sosiaalisen tuen mahdollista muuntavaa, eli niin sanottua suojaavaa vaikutusta työn intensifikaation ja työuupumuksen väl...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rauhala, Sanna, Lahtivuori, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66765
_version_ 1826225690088833024
author Rauhala, Sanna Lahtivuori, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rauhala, Sanna Lahtivuori, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rauhala, Sanna Lahtivuori, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rauhala, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opinto-ohjaajien kokeman työn sosiaalisen tuen, työn intensifikaation ja työuupumuksen välisiä yhteyksiä toisiinsa. Tavoitteena oli myös tutkia sosiaalisen tuen mahdollista muuntavaa, eli niin sanottua suojaavaa vaikutusta työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä. Työn sosiaalisella tuella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa esimieheltä ja työtovereilta saatavaa sosiaalista tukea. Työn intensifikaatiolla tarkoitetaan työelämän jatkuvaa tehostumista ja kiivastahtisuutta, sekä työntekijöiden kokemusta siitä. Työn intensifikaatio koostuu viidestä osa-alueesta, joista tässä tutkimuksessa tutkittiin neljää. Tutkimus on osa laajempaa Ohjaajat työssään 2017 -tutkimusta. Aineistona ovat peruskoulun ja toisen asteen opinto-ohjaajat (n = 777) ja aineisto on kerätty e-kyselynä. Työn intensifikaatiota mitattiin tutkimuksessa IDS (Intensification of Job Demands) -kyselyllä ja työuupumusta mitattiin 9-osaisella BBI (Bergen Burnout Inventory) -kyselyllä. Sosiaalisen tuen kysymykset liittyivät esimieheltä ja työtovereilta saatuun emotionaaliseen ja instrumentaaliseen tukeen. Työn sosiaalisen tuen, työn intensifikaation ja sen neljän osa-alueen, työuupumuksen sekä sosiaalisen tuen muuntavaa vaikutusta työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä tutkittiin lineaarisen hierarkkisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että työn intensifikaatio ja sen tässä tutkimuksessa tutkitut osa-alueet (lisääntynyt työn kiristyminen ja monien tehtävien yhtäaikainen tekeminen, lisääntynyt itsenäinen työn suunnittelu ja päätöksenteko, lisääntynyt itsenäinen urasuunnittelu ja oman uran hallinta sekä lisääntyneet taitovaatimukset) ovat yhteydessä korkeaan työuupumukseen. Tutkimuksessa ei tullut ilmi sosiaalisen tuen suojaavaa vaikutusta työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä työntekijän hyvinvoinnin kannalta kuormittavassa yhteydessä. Koska tutkimuksemme on poikittaistutkimus, emme voi luotettavasti tutkia ilmiöiden kausaalisia suhteita. Tästä tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää niin opinto-ohjaajien kuin laajemminkin opetusalan henkilöstön työhyvinvointia kehitettäessä. Tunnistamalla opinto-ohjaajan työn kuormittavia ja suojaavia tekijöitä voidaan tehdä toimenpiteitä, jotka turvaavat hyvinvointia työssä ja edesauttavat laadukkaan ohjaustyön toteutumista.
first_indexed 2019-12-12T21:08:24Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rauhala, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtivuori, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-12T08:20:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-12T08:20:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66765", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opinto-ohjaajien kokeman ty\u00f6n sosiaalisen tuen, ty\u00f6n intensifikaation ja ty\u00f6uupumuksen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 toisiinsa. Tavoitteena oli my\u00f6s tutkia sosiaalisen tuen mahdollista muuntavaa, eli niin sanottua suojaavaa vaikutusta ty\u00f6n intensifikaation ja ty\u00f6uupumuksen v\u00e4lisess\u00e4 yhteydess\u00e4. Ty\u00f6n sosiaalisella tuella tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa esimiehelt\u00e4 ja ty\u00f6tovereilta saatavaa sosiaalista tukea. Ty\u00f6n intensifikaatiolla tarkoitetaan ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n jatkuvaa tehostumista ja kiivastahtisuutta, sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemusta siit\u00e4. Ty\u00f6n intensifikaatio koostuu viidest\u00e4 osa-alueesta, joista t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin nelj\u00e4\u00e4.\nTutkimus on osa laajempaa Ohjaajat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n 2017 -tutkimusta. Aineistona ovat peruskoulun ja toisen asteen opinto-ohjaajat (n = 777) ja aineisto on ker\u00e4tty e-kyselyn\u00e4. Ty\u00f6n intensifikaatiota mitattiin tutkimuksessa IDS (Intensification of Job Demands) -kyselyll\u00e4 ja ty\u00f6uupumusta mitattiin 9-osaisella BBI (Bergen Burnout Inventory) -kyselyll\u00e4. Sosiaalisen tuen kysymykset liittyiv\u00e4t esimiehelt\u00e4 ja ty\u00f6tovereilta saatuun emotionaaliseen ja instrumentaaliseen tukeen. Ty\u00f6n sosiaalisen tuen, ty\u00f6n intensifikaation ja sen nelj\u00e4n osa-alueen, ty\u00f6uupumuksen sek\u00e4 sosiaalisen tuen muuntavaa vaikutusta ty\u00f6n intensifikaation ja ty\u00f6uupumuksen v\u00e4lisess\u00e4 yhteydess\u00e4 tutkittiin lineaarisen hierarkkisen regressioanalyysin avulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 ty\u00f6n intensifikaatio ja sen t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkitut osa-alueet (lis\u00e4\u00e4ntynyt ty\u00f6n kiristyminen ja monien teht\u00e4vien yht\u00e4aikainen tekeminen, lis\u00e4\u00e4ntynyt itsen\u00e4inen ty\u00f6n suunnittelu ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko, lis\u00e4\u00e4ntynyt itsen\u00e4inen urasuunnittelu ja oman uran hallinta sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyneet taitovaatimukset) ovat yhteydess\u00e4 korkeaan ty\u00f6uupumukseen. Tutkimuksessa ei tullut ilmi sosiaalisen tuen suojaavaa vaikutusta ty\u00f6n intensifikaation ja ty\u00f6uupumuksen v\u00e4lisess\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4n hyvinvoinnin kannalta kuormittavassa yhteydess\u00e4. Koska tutkimuksemme on poikittaistutkimus, emme voi luotettavasti tutkia ilmi\u00f6iden kausaalisia suhteita. \nT\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 niin opinto-ohjaajien kuin laajemminkin opetusalan henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6hyvinvointia kehitett\u00e4ess\u00e4. Tunnistamalla opinto-ohjaajan ty\u00f6n kuormittavia ja suojaavia tekij\u00f6it\u00e4 voidaan tehd\u00e4 toimenpiteit\u00e4, jotka turvaavat hyvinvointia ty\u00f6ss\u00e4 ja edesauttavat laadukkaan ohjausty\u00f6n toteutumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-12T08:20:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-12T08:20:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n intensifikaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6n sosiaalisen tuen rooli ty\u00f6n intensifikaation ja ty\u00f6uupumuksen v\u00e4lisess\u00e4 yhteydess\u00e4 opinto-ohjaajilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912125227", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66765
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:32Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rauhala, Sanna Lahtivuori, Emilia Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla työuupumus työn intensifikaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaajat uupumus työ sosiaalinen tuki työn kuormittavuus
title Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla
title_full Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla
title_fullStr Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla
title_full_unstemmed Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla
title_short Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla
title_sort työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto ohjaajilla
title_txtP Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla
topic työuupumus työn intensifikaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaajat uupumus työ sosiaalinen tuki työn kuormittavuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education opinto-ohjaajat sosiaalinen tuki työ työn intensifikaatio työn kuormittavuus työuupumus uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66765 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912125227
work_keys_str_mv AT rauhalasanna työnsosiaalisentuenroolityönintensifikaationjatyöuupumuksenvälisessäyhteydessäopint