Early language teaching and its methods in Finnish primary school English

Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen peruskouluissa. Varhennettu kielenopetus perustuu lasten herkkyyteen ja valmiu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saloniemi, Suvi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66761
Description
Summary:Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen peruskouluissa. Varhennettu kielenopetus perustuu lasten herkkyyteen ja valmiuksiin oppia vierasta kieltä ja tutkielma pyrkii arvioimaan, miten tämä näkyy käytännössä varhennetun kielenopetuksen luokkatilanteessa Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten alaluokkien englanninopettajat opettavat varhennettua kieltä käytännössä ja mitä menetelmiä he käyttävät opetuksessaan. Tarkoituksena on myös selvittää, miten oppilaiden nuori ikä vaikuttaa opettajien metodien valintoihin opetuksessaan, perustuen aikaisempiin tutkimuksiin lasten oppimisesta. Myös opettajan näkemyksiä, ja kokemuksia varhennetusta kielenopetuksesta ja sen toimivuudesta tarkastellaan tutkielmassa. Käytetty aineisto koostuu kahdeksan toisen luokan englannin oppitunnin observoinneista, sekä yhden opettajan haastattelusta. Tulosten mukaan varhennetussa kielenopetuksessa käytettiin yleisesti suullisia opetusmetodeja, joita käytiin toiminnallisen oppimisen kautta. Opettaja otti lasten nuoren iän huomioon, ei ainoastaan metodologiassaan, mutta myös ottamalla lapsen kehityskauden huomioon tunnin kulussa ja tuntien jatkuvuudessa. Opettaja koki varhennetun kielenopetuksen erittäin positiivisena ja koki sen edistävän kielen oppimista merkittävästi, ja tarjoavan merkittäviä kokemuksia kielenoppimisesta oppilaille. Rajallisuudestaan huolimatta tutkielma esittää monipuolisia näkökulmia varhennettuun kielenopetukseen ja sen menetelmiin alakoulun englannin opetuksessa, sekä tarjoaa tietoa opettajien asenteista ja kokemuksista sen toimivuutta kohtaan.