Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten opiskelijoiden opetukseen liittämät tunteet ja toimijuus eroavat toisistaan....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Mäkinen, Sini, Eskonsipo, Roosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66745
_version_ 1826225713397628929
author Mäkinen, Sini Eskonsipo, Roosa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Sini Eskonsipo, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Sini Eskonsipo, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten opiskelijoiden opetukseen liittämät tunteet ja toimijuus eroavat toisistaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto koostui visuaalisista narratiiveista. Tutkimuksen kohteena oli yhteensä 34 piirrosta suomalaisilta ja ranskalaisilta luokanopettajaopiskelijoilta. Aikaisemman, 2010-luvulla toteutetun hankkeen yhteydessä kerättyjen piirrosten tehtävänantona oli piirtää itsensä opettamassa. Osallistujilta pyydettiin myös lyhyt kirjallinen selostus kuvasta. Piirrosten analysointi toteutettiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että positiiviset tunteet ovat yhteydessä vahvaan toimijuuden kokemukseen. Tulokset osoittivat myös, että negatiiviset tunteet ovat yhteydessä heikkoon toimijuuden kokemukseen. Luokanopettajaopiskelijoiden kokemaa toimijuutta eniten rajoittavat tekijät olivat opettamisen ulkopuoliset asiat, kuten ajanpuute ja uusien työvälineiden käyttö. Rakkaus lapsiin ja toiveikkuus tulevasta nähtiin omaa toimijuutta tukevana tekijänä. Ranskalaisilla opiskelijoilla oli havaittavissa enemmän negatiivisia tunteita ja heidän toimijuutensa ei näyttäytynyt yhtä vahvana kuin suomalaisilla. Eroavaisuudet suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden välillä saattaa johtua maiden erilaisista koulutusohjelmista. Luokanopettajan työ on tunnerikasta ja se vaikuttaa opettajan toimijuuden kokemukseen. Opettajankoulutuksessa tulisikin ottaa paremmin huomioon opiskelijoiden tunnetaitojen tukeminen.
first_indexed 2019-12-11T21:10:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskonsipo, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-11T11:40:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-11T11:40:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heid\u00e4n kokemaansa toimijuuteen. Lis\u00e4ksi tutkimuksen kohteena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten suomalaisten ja ranskalaisten opiskelijoiden opetukseen liitt\u00e4m\u00e4t tunteet ja toimijuus eroavat toisistaan.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto koostui visuaalisista narratiiveista. Tutkimuksen kohteena oli yhteens\u00e4 34 piirrosta suomalaisilta ja ranskalaisilta luokanopettajaopiskelijoilta. Aikaisemman, 2010-luvulla toteutetun hankkeen yhteydess\u00e4 ker\u00e4ttyjen piirrosten teht\u00e4v\u00e4nantona oli piirt\u00e4\u00e4 itsens\u00e4 opettamassa. Osallistujilta pyydettiin my\u00f6s lyhyt kirjallinen selostus kuvasta. Piirrosten analysointi toteutettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimuksemme tulokset osoittivat, ett\u00e4 positiiviset tunteet ovat yhteydess\u00e4 vahvaan toimijuuden kokemukseen. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 negatiiviset tunteet ovat yhteydess\u00e4 heikkoon toimijuuden kokemukseen. Luokanopettajaopiskelijoiden kokemaa toimijuutta eniten rajoittavat tekij\u00e4t olivat opettamisen ulkopuoliset asiat, kuten ajanpuute ja uusien ty\u00f6v\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00f6. Rakkaus lapsiin ja toiveikkuus tulevasta n\u00e4htiin omaa toimijuutta tukevana tekij\u00e4n\u00e4. Ranskalaisilla opiskelijoilla oli havaittavissa enemm\u00e4n negatiivisia tunteita ja heid\u00e4n toimijuutensa ei n\u00e4ytt\u00e4ytynyt yht\u00e4 vahvana kuin suomalaisilla.\nEroavaisuudet suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 saattaa johtua maiden erilaisista koulutusohjelmista. Luokanopettajan ty\u00f6 on tunnerikasta ja se vaikuttaa opettajan toimijuuden kokemukseen. Opettajankoulutuksessa tulisikin ottaa paremmin huomioon opiskelijoiden tunnetaitojen tukeminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-11T11:40:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-11T11:40:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaaliset narratiivit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912115210", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66745
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/11ae70ec-91ec-495b-b9e3-0bd31f101ff6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912115210.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Sini Eskonsipo, Roosa Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa luokanopettajaopiskelijat visuaaliset narratiivit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus opettajat opettajankoulutus tunteet opiskelijat opettajuus
title Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
title_full Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
title_fullStr Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
title_full_unstemmed Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
title_short Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
title_sort opettaminen tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
title_txtP Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
topic luokanopettajaopiskelijat visuaaliset narratiivit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus opettajat opettajankoulutus tunteet opiskelijat opettajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajaopiskelijat opettajankoulutus opettajat opettajuus opiskelijat toimijuus tunteet visuaaliset narratiivit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66745 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912115210
work_keys_str_mv AT mäkinensini opettaminentunteetjatoimijuussuomalaistenjaranskalaistenluokanopettajaopiskelijoiden