"I think I would have learned much more than I now did" factors affecting foster children's motivation to study English

Motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti kielitieteen kentällä vuosikymmeniä. Motivaatio itsessään on melko abstrakti käsite, ja sen määrittely onkin ollut tutkijoille haastavaa. Motivaation tutkimuksen peruskysymyksillä yritetään löytää vastausta siihen, mikä saa ihmisen teke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huovinen, Aino
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66741
_version_ 1826225812664221696
author Huovinen, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huovinen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huovinen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huovinen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti kielitieteen kentällä vuosikymmeniä. Motivaatio itsessään on melko abstrakti käsite, ja sen määrittely onkin ollut tutkijoille haastavaa. Motivaation tutkimuksen peruskysymyksillä yritetään löytää vastausta siihen, mikä saa ihmisen tekemään tiettyjä asioita, ja mikä saa hänet jatkamaan tekemistä niiden parissa. Vaikka motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti eri kielissä ja eri kohderyhmillä, sijaishuollossa olevien lasten kielten opiskelua, saati heidän motivaatiotaan kielten opiskeluun, ei ole tutkittu. Sijaishuollossa olevien lasten ja nuorten koulunkäyntiin ja akateemiseen suoriutumiseen liittyvä tutkimus on pitkälti keskittynyt erinäisiin haasteisiin ja ongelmiin, joita he usein kohtaavat kouluaikanaan. Jotta opettajat voisivat kehittää opetustaan ja käytettäviä oppimateriaaleja, tutkimuksessa on tärkeää ottaa huomioon myös motivaation näkökulma. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sijaishuollossa olevien nuorten motivaatioon myönteisesti ja kielteisesti vaikuttavia tekijöitä englannin opiskelussa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina lastensuojelulaitoksessa Itä-Suomessa elokuussa 2019. Tutkimukseen osallistui 2 laitokseen sijoitettua yläkoulukäistä nuorta. Tutkimushaastattelut rajattiin kahteen teemaan: englannin opiskelu koulussa, sekä kontakti englannin kieleen vapaa-ajalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksesta ilmenee, että koulussa erityisesti opettajan opetustyyli tai käytetyt opetuskeinot vaikuttavat nuorten motivaatioon. Vastauksien näyttäminen koettiin motivaatiota heikentävänä keinona opetuksessa, kun taas kannustaminen ja avun tarjoaminen koettiin motivaatiota lisäävänä. Lisäksi tulokset osoittavat, että nuorten oma kokemusmaailma ja henkilökohtaiset mielenkiinnon kohteet vaikuttavat siihen, miten he ovat mieluiten tekemisissä englannin kielen kanssa vapaa-ajallaan. Tärkeimpänä tutkimus kuitenkin osoitti, etteivät nuorten antamat vastaukset motivaatiosta merkittävästi eroa aiemmista tutkimuksista. Sijaishuollossa oleville nuorille kannustavat opettajat ja relevantit oppimateriaalit ovat motivaation syntymisen ja ylläpitämisen kannalta yhtä tärkeitä kuin kaikille muillekin oppilaille.
first_indexed 2019-12-11T21:10:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovinen, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-11T11:21:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-11T11:21:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66741", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti kielitieteen kent\u00e4ll\u00e4 vuosikymmeni\u00e4. Motivaatio itsess\u00e4\u00e4n on melko abstrakti k\u00e4site, ja sen m\u00e4\u00e4rittely onkin ollut tutkijoille haastavaa. Motivaation tutkimuksen peruskysymyksill\u00e4 yritet\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00e4\u00e4 vastausta siihen, mik\u00e4 saa ihmisen tekem\u00e4\u00e4n tiettyj\u00e4 asioita, ja mik\u00e4 saa h\u00e4net jatkamaan tekemist\u00e4 niiden parissa. Vaikka motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti eri kieliss\u00e4 ja eri kohderyhmill\u00e4, sijaishuollossa olevien lasten kielten opiskelua, saati heid\u00e4n motivaatiotaan kielten opiskeluun, ei ole tutkittu. Sijaishuollossa olevien lasten ja nuorten koulunk\u00e4yntiin ja akateemiseen suoriutumiseen liittyv\u00e4 tutkimus on pitk\u00e4lti keskittynyt erin\u00e4isiin haasteisiin ja ongelmiin, joita he usein kohtaavat kouluaikanaan. Jotta opettajat voisivat kehitt\u00e4\u00e4 opetustaan ja k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 oppimateriaaleja, tutkimuksessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ottaa huomioon my\u00f6s motivaation n\u00e4k\u00f6kulma. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 sijaishuollossa olevien nuorten motivaatioon my\u00f6nteisesti ja kielteisesti vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 englannin opiskelussa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina lastensuojelulaitoksessa It\u00e4-Suomessa elokuussa 2019. Tutkimukseen osallistui 2 laitokseen sijoitettua yl\u00e4kouluk\u00e4ist\u00e4 nuorta. Tutkimushaastattelut rajattiin kahteen teemaan: englannin opiskelu koulussa, sek\u00e4 kontakti englannin kieleen vapaa-ajalla. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n\nTutkimuksesta ilmenee, ett\u00e4 koulussa erityisesti opettajan opetustyyli tai k\u00e4ytetyt opetuskeinot vaikuttavat nuorten motivaatioon. Vastauksien n\u00e4ytt\u00e4minen koettiin motivaatiota heikent\u00e4v\u00e4n\u00e4 keinona opetuksessa, kun taas kannustaminen ja avun tarjoaminen koettiin motivaatiota lis\u00e4\u00e4v\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset osoittavat, ett\u00e4 nuorten oma kokemusmaailma ja henkil\u00f6kohtaiset mielenkiinnon kohteet vaikuttavat siihen, miten he ovat mieluiten tekemisiss\u00e4 englannin kielen kanssa vapaa-ajallaan. T\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 tutkimus kuitenkin osoitti, etteiv\u00e4t nuorten antamat vastaukset motivaatiosta merkitt\u00e4v\u00e4sti eroa aiemmista tutkimuksista. Sijaishuollossa oleville nuorille kannustavat opettajat ja relevantit oppimateriaalit ovat motivaation syntymisen ja yll\u00e4pit\u00e4misen kannalta yht\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4 kuin kaikille muillekin oppilaille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-11T11:21:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-11T11:21:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2 learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demotivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"I think I would have learned much more than I now did\" : factors affecting foster children's motivation to study English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912115206", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattilapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "foster children", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66741
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e023256b-f45f-453b-b484-ce79768f604d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912115206.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huovinen, Aino "I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English second language learning L2 learning demotivation Englannin kieli English 301 kielen oppiminen motivaatio opiskelumotivaatio kasvattilapset language learning motivation (mental objects) study motivation foster children
title "I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
title_full "I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
title_fullStr "I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English "I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
title_full_unstemmed "I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English "I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
title_short "I think I would have learned much more than I now did"
title_sort i think i would have learned much more than i now did factors affecting foster children s motivation to study english
title_sub factors affecting foster children's motivation to study English
title_txtP "I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
topic second language learning L2 learning demotivation Englannin kieli English 301 kielen oppiminen motivaatio opiskelumotivaatio kasvattilapset language learning motivation (mental objects) study motivation foster children
topic_facet 301 Englannin kieli English L2 learning demotivation foster children kasvattilapset kielen oppiminen language learning motivaatio motivation (mental objects) opiskelumotivaatio second language learning study motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66741 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912115206
work_keys_str_mv AT huovinenaino ithinkiwouldhavelearnedmuchmorethaninowdidfactorsaffectingfosterchildrensmotivation