Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students

Tämä tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia uskomuksia eräässä suomalaisessa yliopistossa opiskelevilla vieraiden kielten pääaineopettajaopiskelijoilla on kielten oppimisesta. Sen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta kyseisistä uskomuksista, sillä ne ovat merkittävä tekijä kielten opetuksessa. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holopainen, Emmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66740
_version_ 1826225804804096001
author Holopainen, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holopainen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holopainen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holopainen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia uskomuksia eräässä suomalaisessa yliopistossa opiskelevilla vieraiden kielten pääaineopettajaopiskelijoilla on kielten oppimisesta. Sen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta kyseisistä uskomuksista, sillä ne ovat merkittävä tekijä kielten opetuksessa. Tutkimuksella oli kaksi päämäärää: (1) selvittää millaisia kielten oppimiseen liittyviä uskomuksia tutkittavilla opiskelijoilla on sekä (2) verrata tuloksia samankaltaiseen tutkimukseen, joka on toteutettu Turkissa (Altan 2006), ja kartoittaa voidaanko näitä tuloksia toistaa tai laajentaa muihin kansallisuuksiin. Tämä tutkimus toteutettiin kertaluontoisella, suljetulla verkkokyselyllä, ja siihen osallistui englannin, ruotsin, venäjän, saksan ja ranskan pääaineopiskelijoita. Analyysi kuitenkin keskityttiin ainoastaan englannin, ruotsin ja venäjän opiskelijoihin, sillä saksan ja ranskan opiskelijoita ei osallistunut tarpeeksi suurta määrää. Tulokset osoittivat, että osallistuneilla opiskelijoilla on joukko erilaisia uskomuksia kielten oppimisesta, joiden pätevyysaste vaihteli, sekä vertailtavien kieliryhmien väliltä löytyi paljon yhtäläisyyksiä, minkä osoitti uskomuksista muodostunut, hyvin samankaltainen kokonaiskuva ryhmien välillä. Lisäksi tulosten vertailu paljasti, että jokaisen ryhmän uskomuksista muodostui heille ominaisia piirteitä. Tulosten vertailu Altanin (2006) tutkimuksen kanssa toi ilmi odotettua vähemmän samankaltaisuuksia ja enemmän eroavaisuuksia suomalaisten ja turkkilaisten opiskelijoiden ja heidän kielenoppimiseensa liittyvien uskomusten välillä.
first_indexed 2019-12-11T21:10:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holopainen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-11T11:18:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-11T11:18:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66740", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyi selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia uskomuksia er\u00e4\u00e4ss\u00e4 suomalaisessa yliopistossa opiskelevilla vieraiden kielten p\u00e4\u00e4aineopettajaopiskelijoilla on kielten oppimisesta. Sen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 tietoisuutta kyseisist\u00e4 uskomuksista, sill\u00e4 ne ovat merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 kielten opetuksessa. Tutkimuksella oli kaksi p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4: (1) selvitt\u00e4\u00e4 millaisia kielten oppimiseen liittyvi\u00e4 uskomuksia tutkittavilla opiskelijoilla on sek\u00e4 (2) verrata tuloksia samankaltaiseen tutkimukseen, joka on toteutettu Turkissa (Altan 2006), ja kartoittaa voidaanko n\u00e4it\u00e4 tuloksia toistaa tai laajentaa muihin kansallisuuksiin. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin kertaluontoisella, suljetulla verkkokyselyll\u00e4, ja siihen osallistui englannin, ruotsin, ven\u00e4j\u00e4n, saksan ja ranskan p\u00e4\u00e4aineopiskelijoita. Analyysi kuitenkin keskityttiin ainoastaan englannin, ruotsin ja ven\u00e4j\u00e4n opiskelijoihin, sill\u00e4 saksan ja ranskan opiskelijoita ei osallistunut tarpeeksi suurta m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 osallistuneilla opiskelijoilla on joukko erilaisia uskomuksia kielten oppimisesta, joiden p\u00e4tevyysaste vaihteli, sek\u00e4 vertailtavien kieliryhmien v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyi paljon yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4, mink\u00e4 osoitti uskomuksista muodostunut, hyvin samankaltainen kokonaiskuva ryhmien v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi tulosten vertailu paljasti, ett\u00e4 jokaisen ryhm\u00e4n uskomuksista muodostui heille ominaisia piirteit\u00e4. Tulosten vertailu Altanin (2006) tutkimuksen kanssa toi ilmi odotettua v\u00e4hemm\u00e4n samankaltaisuuksia ja enemm\u00e4n eroavaisuuksia suomalaisten ja turkkilaisten opiskelijoiden ja heid\u00e4n kielenoppimiseensa liittyvien uskomusten v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-11T11:18:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-11T11:18:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learner", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912115205", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraat kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "beliefs", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "foreign languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66740
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aff8f265-4b4a-498f-bcc8-09eb71eb0a62\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912115205.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holopainen, Emmi Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students language learner Englannin kieli English 301 opiskelijat uskomukset kielen oppiminen vieraat kielet students beliefs language learning foreign languages
title Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
title_full Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
title_fullStr Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
title_full_unstemmed Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
title_short Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
title_sort exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
title_txtP Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
topic language learner Englannin kieli English 301 opiskelijat uskomukset kielen oppiminen vieraat kielet students beliefs language learning foreign languages
topic_facet 301 Englannin kieli English beliefs foreign languages kielen oppiminen language learner language learning opiskelijat students uskomukset vieraat kielet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66740 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912115205
work_keys_str_mv AT holopainenemmi exploringlanguagelearningbeliefsofforeignlanguageteacherstudents