Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin 2–3 -vuotiaiden lasten ja kasvattajien välistä vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisena kohtaaminen lapsen ja kasvattajan välillä näyttäytyy sekä millaisia kohtaamista edistäv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sipilä, Tuija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66737
_version_ 1826225709959348224
author Sipilä, Tuija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sipilä, Tuija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sipilä, Tuija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sipilä, Tuija
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin 2–3 -vuotiaiden lasten ja kasvattajien välistä vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisena kohtaaminen lapsen ja kasvattajan välillä näyttäytyy sekä millaisia kohtaamista edistäviä tai estäviä tekijöitä tuokioilla esiintyy. Tutkimuksen teoreettista taustaa ohjasi Martin Buberin (1999) dialogisuusfilosofinen näkökulma. Tutkimusaineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston VUOKKO -pitkittäistutkimuksen aineistoa, joka on kerätty Keski-Suomen alueen päiväkodeissa keväällä 2016. Tähän tutkimukseen valittiin 2–3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmistä aamupiireiltä ja lounastuokioilta kuvattuja videotallenteita 11 kappaletta. Tutkimuksessa hyödynnettiin etnografista lähestymistapaa ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti grounded theorya mukaillen. Tutkimustulokset osoittivat, että kohtaaminen lapsen ja kasvattajan välillä näkyi katseessa, puheessa, eleissä ja kosketuksessa. Kohtaamista edistäviä tekijöitä olivat suunnitelmallisuus, lapsen yksilöllinen huomioiminen, mielenkiinnon säilyttäminen sekä kehuminen ja kannustaminen. Kohtaamista estäviä tekijöitä taas olivat tehtäväkeskeisyys, lapsen osallisuuden rajaaminen ja huomiotta jättäminen sekä mielenkiinnon menettäminen. Ennakointi voi näyttäytyä sekä edistävänä että estävänä tekijänä. Vuorovaikutustilanteiden etenemistä ohjasivat dialogisuus ja suunnitelmallisuus tai monologisuus ja tehtäväkeskeisyys. Tämän tutkimuksen tulokset lisäävät tietoa lapsen ja kasvattajan välisten vuorovaikutustilanteiden etenemisestä ja kohtaamisen merkityksestä varhaiskasvatuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sipil\u00e4, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-11T11:06:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-11T11:06:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66737", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin 2\u20133 -vuotiaiden lasten ja kasvattajien v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen aamupiireill\u00e4 ja lounastuokioilla. Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisena kohtaaminen lapsen ja kasvattajan v\u00e4lill\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy sek\u00e4 millaisia kohtaamista edist\u00e4vi\u00e4 tai est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 tuokioilla esiintyy. Tutkimuksen teoreettista taustaa ohjasi Martin Buberin (1999) dialogisuusfilosofinen n\u00e4k\u00f6kulma. \nTutkimusaineisto on osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston VUOKKO -pitkitt\u00e4istutkimuksen aineistoa, joka on ker\u00e4tty Keski-Suomen alueen p\u00e4iv\u00e4kodeissa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valittiin 2\u20133-vuotiaiden lasten p\u00e4iv\u00e4kotiryhmist\u00e4 aamupiireilt\u00e4 ja lounastuokioilta kuvattuja videotallenteita 11 kappaletta. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin etnografista l\u00e4hestymistapaa ja aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti grounded theorya mukaillen. \nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 kohtaaminen lapsen ja kasvattajan v\u00e4lill\u00e4 n\u00e4kyi katseessa, puheessa, eleiss\u00e4 ja kosketuksessa. Kohtaamista edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat suunnitelmallisuus, lapsen yksil\u00f6llinen huomioiminen, mielenkiinnon s\u00e4ilytt\u00e4minen sek\u00e4 kehuminen ja kannustaminen. Kohtaamista est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 taas olivat teht\u00e4v\u00e4keskeisyys, lapsen osallisuuden rajaaminen ja huomiotta j\u00e4tt\u00e4minen sek\u00e4 mielenkiinnon menett\u00e4minen. Ennakointi voi n\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4 sek\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 ett\u00e4 est\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Vuorovaikutustilanteiden etenemist\u00e4 ohjasivat dialogisuus ja suunnitelmallisuus tai monologisuus ja teht\u00e4v\u00e4keskeisyys.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tietoa lapsen ja kasvattajan v\u00e4listen vuorovaikutustilanteiden etenemisest\u00e4 ja kohtaamisen merkityksest\u00e4 varhaiskasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-11T11:06:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-11T11:06:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvattaja-lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireill\u00e4 ja lounastuokioilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912115203", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kohtaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66737
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a23ffd6f-747d-43a6-aef7-aadea430ce55\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912115203.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sipilä, Tuija Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla kasvattaja-lapsi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 grounded theory kasvattajat varhaiskasvatus vuorovaikutus kohtaaminen
title Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
title_full Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
title_fullStr Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
title_full_unstemmed Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
title_short Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
title_sort lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
title_txtP Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
topic kasvattaja-lapsi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 grounded theory kasvattajat varhaiskasvatus vuorovaikutus kohtaaminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus grounded theory kasvattaja-lapsi kasvattajat kohtaaminen varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66737 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912115203
work_keys_str_mv AT sipilätuija lapsenjakasvattajankohtaamisiavarhaiskasvatuksenaamupiireilläjalounastuokioilla