Recent changes in teaching English pronunciation in Finland

Ääntäminen on olennainen osa kielenoppimista, mutta opettajat ovat perinteisesti nähneet sen opettamisen vaikeana ja käyttäneet siihen vähemmän aikaa kuin muihin kielen osa-alueisiin. Opetuksen vähyydestä huolimatta opetuksessa on käytetty monipuolisia opetusmetodeja, kuten ääneen lukemista ja minim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uotila, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66731
_version_ 1826225809728208896
author Uotila, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Uotila, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Uotila, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Uotila, Noora
datasource_str_mv jyx
description Ääntäminen on olennainen osa kielenoppimista, mutta opettajat ovat perinteisesti nähneet sen opettamisen vaikeana ja käyttäneet siihen vähemmän aikaa kuin muihin kielen osa-alueisiin. Opetuksen vähyydestä huolimatta opetuksessa on käytetty monipuolisia opetusmetodeja, kuten ääneen lukemista ja minimipareja. Aihetta on tutkittu Suomessa verrattain vähän ja aiempi tutkimus sijoittuu edellisten opetussuunnitelmien ajanjaksolle. Siksi viime vuosien muutosten, kuten uusien opetussuunnitelmien ja teknologian kehityksen vaikutuksia ääntämisen opetukseen tulee tutkia ääntämisen opetuksen nykyisen tilanteen ymmärtämiseksi. Tutkielma käsittelee muutoksia, joita suomalaisten koulujen englannin ääntämisen opetuksessa on tapahtunut viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ääntämisen opetus muuttunut kymmenen vuoden takaisesta, millaisia muutoksia on tapahtunut, sekä löytää muutoksiin johtaneita syitä. Tutkimusdata kerättiin sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kentistä koostuneen internet-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 44 englanninopettajaa, joista 42:n vastaukset huomioitiin kaikissa tutkielman osissa. Tulokset osoittavat, että ääntämisen opetuksen metodit ovat pysyneet suhteellisen samankaltaisina, mutta metodien yleisyydessä voidaan havaita muutoksia. Ääntämisen opetukseen käytetty aika on kasvanut tai pysynyt samana kuin kymmenen vuotta sitten. Yksi suurimmista muutoksiin vaikuttaneista tekijöistä on ollut teknologian kehitys, joka näkyy esimerkiksi puheen äänittämisen merkittävänä yleistymisenä. Muita merkittäviä muutoksiin vaikuttaneita tekijöitä ovat olleet muun muassa oppikirjat, digitaalinen oppimateriaali, sekä yhteiskunnalliset syyt, kuten globalisaatio ja englanninkielisen median yleistyminen. Näiden tulosten avulla saadaan tietoa ääntämisen opetuksen nykytilanteesta ja havaitaan opetuksessa tapahtuneita muutoksia ja niiden taustalla vaikuttavia syitä. Tutkielman suppeudesta johtuen tutkimus toimii pohjana mahdolliselle jatkotutkimukselle.
first_indexed 2019-12-11T21:10:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uotila, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-11T10:37:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-11T10:37:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4minen on olennainen osa kielenoppimista, mutta opettajat ovat perinteisesti n\u00e4hneet sen opettamisen vaikeana ja k\u00e4ytt\u00e4neet siihen v\u00e4hemm\u00e4n aikaa kuin muihin kielen osa-alueisiin. Opetuksen v\u00e4hyydest\u00e4 huolimatta opetuksessa on k\u00e4ytetty monipuolisia opetusmetodeja, kuten \u00e4\u00e4neen lukemista ja minimipareja. Aihetta on tutkittu Suomessa verrattain v\u00e4h\u00e4n ja aiempi tutkimus sijoittuu edellisten opetussuunnitelmien ajanjaksolle. Siksi viime vuosien muutosten, kuten uusien opetussuunnitelmien ja teknologian kehityksen vaikutuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen tulee tutkia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen nykyisen tilanteen ymm\u00e4rt\u00e4miseksi. \n \nTutkielma k\u00e4sittelee muutoksia, joita suomalaisten koulujen englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa on tapahtunut viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, onko \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetus muuttunut kymmenen vuoden takaisesta, millaisia muutoksia on tapahtunut, sek\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 muutoksiin johtaneita syit\u00e4. Tutkimusdata ker\u00e4ttiin sek\u00e4 monivalintakysymyksist\u00e4 ett\u00e4 avoimista kentist\u00e4 koostuneen internet-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 44 englanninopettajaa, joista 42:n vastaukset huomioitiin kaikissa tutkielman osissa. \n \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen metodit ovat pysyneet suhteellisen samankaltaisina, mutta metodien yleisyydess\u00e4 voidaan havaita muutoksia. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen k\u00e4ytetty aika on kasvanut tai pysynyt samana kuin kymmenen vuotta sitten. Yksi suurimmista muutoksiin vaikuttaneista tekij\u00f6ist\u00e4 on ollut teknologian kehitys, joka n\u00e4kyy esimerkiksi puheen \u00e4\u00e4nitt\u00e4misen merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 yleistymisen\u00e4. Muita merkitt\u00e4vi\u00e4 muutoksiin vaikuttaneita tekij\u00f6it\u00e4 ovat olleet muun muassa oppikirjat, digitaalinen oppimateriaali, sek\u00e4 yhteiskunnalliset syyt, kuten globalisaatio ja englanninkielisen median yleistyminen. N\u00e4iden tulosten avulla saadaan tietoa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen nykytilanteesta ja havaitaan opetuksessa tapahtuneita muutoksia ja niiden taustalla vaikuttavia syit\u00e4. Tutkielman suppeudesta johtuen tutkimus toimii pohjana mahdolliselle jatkotutkimukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-11T10:37:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-11T10:37:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Recent changes in teaching English pronunciation in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912115197", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66731
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/217a8d1c-f853-4aec-984b-87198d1da182\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912115197.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uotila, Noora Recent changes in teaching English pronunciation in Finland pronunciation teaching EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen opetus English language pronunciation teaching and instruction
title Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
title_full Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
title_fullStr Recent changes in teaching English pronunciation in Finland Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
title_full_unstemmed Recent changes in teaching English pronunciation in Finland Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
title_short Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
title_sort recent changes in teaching english pronunciation in finland
title_txtP Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
topic pronunciation teaching EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen opetus English language pronunciation teaching and instruction
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language englannin kieli opetus pronunciation pronunciation teaching teaching and instruction ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66731 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912115197
work_keys_str_mv AT uotilanoora recentchangesinteachingenglishpronunciationinfinland