Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja on tutkittu paljon varsinkin kouluympäristössä. Tutkimuksissa ko. taitojen opettamisella on lähes poikkeuksetta ollut positiivinen vaikutus tutkittavien elämään. Niiden parempi hallinta on parantunut oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja vähentänyt häiriökäyttäytymistä. Täst...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kenkkilä, Teemu, Tikkanen, Jarno
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66682
_version_ 1826225745537531904
author Kenkkilä, Teemu Tikkanen, Jarno
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kenkkilä, Teemu Tikkanen, Jarno Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kenkkilä, Teemu Tikkanen, Jarno Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kenkkilä, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Tunne- ja vuorovaikutustaitoja on tutkittu paljon varsinkin kouluympäristössä. Tutkimuksissa ko. taitojen opettamisella on lähes poikkeuksetta ollut positiivinen vaikutus tutkittavien elämään. Niiden parempi hallinta on parantunut oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja vähentänyt häiriökäyttäytymistä. Tästä syystä koemme niiden tutkimisen tärkeäksi. Sukupuolten välisiä eroja on kuitenkin tutkittu hieman vähemmän. Tämän yhden lukuvuoden tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen perustuvan tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sukupuolten välisiä eroja tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusjaksonaikana. Tavoitteena oli tarkastella oppilaiden koettuja taitoja tunne- ja vuorovaikutustaidoissa opetuksen aikana, millaisia sukupuolten välisiä eroja ko. taidoissa esiintyy sekä miten ne vaikuttavat koettuun psykologiseen turvallisuuteen. Koulussa ollaan paljon tekemisissä muiden yksilöiden ja ryhmien kanssa, joten tunne- ja vuorovaikutustaidot nousevat oleelliseen rooliin. Tutkimuksen kohteena oli kaksi koulua, neljä luokkaa ja ensimmäisellä mittauskerralla 83 oppilasta sekä toisella mittauskerralla 77. Aineisto kerättiin vuosina 2017-2018 ja analysoitiin vuosina 2018-2019. Aineisto kerättiin ensimmäisen kerran lukuvuoden alussa lokakuussa ja toisen kerran lukuvuoden lopussa toukokuussa. Keskiarvollisen vertailun pohjalta näyttäisi, että vastaajat kokevat omat tunne- ja vuorovaikutustaidot hyviksi tai melko hyviksi. Tytöt kokivat olevansa hieman poikia parempia molemmilla kerroilla kahdessa eri kategoriassa: empatia ja häiritsevyys. Muuten sukupuolten välillä ei ollut merkitseviä eroja. Erot eivät myöskään muuttuneet merkitsevästi lukuvuoden aikana. Tutkimus vahvistaa jo aiemmin saatuja tuloksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelun tarpeesta ja hyödystä sekä opettajan että oppilaiden näkökulmasta. Oppilaat kokivat ilmapiirin ja psykologisen turvallisuuden omassa ryhmässään hyväksi ja tämä saattaa johtua hyvistä koetuista tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Myös aiemmissa tutkimuksissa tyttöjen taidot oli havaittu poikia hieman paremmiksi. Opettajien koulutuksessa voisi yhä suuremmassa määrin huomioida, miten näitä taitoja voisi tietoisemmin liittää osaksi käytännön opetusta. Tietoinen tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja muun sisällöllisen opetuksen toteuttaminen eivät ole toisiaan poissulkevia.
first_indexed 2024-09-11T08:53:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kenkkil\u00e4, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikkanen, Jarno", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-10T05:45:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-10T05:45:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66682", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tunne- ja vuorovaikutustaitoja on tutkittu paljon varsinkin kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksissa ko. taitojen opettamisella on l\u00e4hes poikkeuksetta ollut positiivinen vaikutus tutkittavien\nel\u00e4m\u00e4\u00e4n. Niiden parempi hallinta on parantunut oppilaiden kouluviihtyvyytt\u00e4 ja v\u00e4hent\u00e4nyt\nh\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 koemme niiden tutkimisen t\u00e4rke\u00e4ksi. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4\neroja on kuitenkin tutkittu hieman v\u00e4hemm\u00e4n.\nT\u00e4m\u00e4n yhden lukuvuoden tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen perustuvan tutkimuksen\ntarkoituksena oli tutkia sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja tunne- ja vuorovaikutustaitojen\nopetusjaksonaikana. Tavoitteena oli tarkastella oppilaiden koettuja taitoja tunne- ja\nvuorovaikutustaidoissa opetuksen aikana, millaisia sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja ko. taidoissa\nesiintyy sek\u00e4 miten ne vaikuttavat koettuun psykologiseen turvallisuuteen. Koulussa ollaan\npaljon tekemisiss\u00e4 muiden yksil\u00f6iden ja ryhmien kanssa, joten tunne- ja vuorovaikutustaidot\nnousevat oleelliseen rooliin.\nTutkimuksen kohteena oli kaksi koulua, nelj\u00e4 luokkaa ja ensimm\u00e4isell\u00e4 mittauskerralla 83\noppilasta sek\u00e4 toisella mittauskerralla 77. Aineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2017-2018 ja analysoitiin\nvuosina 2018-2019. Aineisto ker\u00e4ttiin ensimm\u00e4isen kerran lukuvuoden alussa lokakuussa ja\ntoisen kerran lukuvuoden lopussa toukokuussa. Keskiarvollisen vertailun pohjalta n\u00e4ytt\u00e4isi, ett\u00e4\nvastaajat kokevat omat tunne- ja vuorovaikutustaidot hyviksi tai melko hyviksi. Tyt\u00f6t kokivat\nolevansa hieman poikia parempia molemmilla kerroilla kahdessa eri kategoriassa: empatia ja\nh\u00e4iritsevyys. Muuten sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ei ollut merkitsevi\u00e4 eroja. Erot eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n\nmuuttuneet merkitsev\u00e4sti lukuvuoden aikana.\nTutkimus vahvistaa jo aiemmin saatuja tuloksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelun\ntarpeesta ja hy\u00f6dyst\u00e4 sek\u00e4 opettajan ett\u00e4 oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Oppilaat kokivat ilmapiirin\nja psykologisen turvallisuuden omassa ryhm\u00e4ss\u00e4\u00e4n hyv\u00e4ksi ja t\u00e4m\u00e4 saattaa johtua hyvist\u00e4\nkoetuista tunne- ja vuorovaikutustaidoista. My\u00f6s aiemmissa tutkimuksissa tytt\u00f6jen taidot oli\nhavaittu poikia hieman paremmiksi. Opettajien koulutuksessa voisi yh\u00e4 suuremmassa m\u00e4\u00e4rin\nhuomioida, miten n\u00e4it\u00e4 taitoja voisi tietoisemmin liitt\u00e4\u00e4 osaksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetusta. Tietoinen\ntunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja muun sis\u00e4ll\u00f6llisen opetuksen toteuttaminen eiv\u00e4t\nole toisiaan poissulkevia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-10T05:45:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-10T05:45:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sukupuolten v\u00e4liset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912105154", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66682
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc0a3a80-2c5e-4f86-b908-d0e5f0a97aa0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912105154.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kenkkilä, Teemu Tikkanen, Jarno Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana psykologinen turvallisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sukupuolierot sosiaaliset taidot tunnetaidot turvallisuus tunneäly
title Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
title_full Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
title_fullStr Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
title_full_unstemmed Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
title_short Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
title_sort sukupuolten väliset erot tunne ja vuorovaikutustaidoissa viides ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
title_txtP Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
topic psykologinen turvallisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sukupuolierot sosiaaliset taidot tunnetaidot turvallisuus tunneäly
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education psykologinen turvallisuus sosiaaliset taidot sukupuolierot tunnetaidot tunneäly turvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66682 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912105154
work_keys_str_mv AT kenkkiläteemu sukupuoltenväliseterottunnejavuorovaikutustaidoissaviidesjakuudesluokkalaisillaluk