Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tekijöitä yhteisopettajuutta tukevan ja edistävän toimintakulttuurin taustalla on, sekä mitä hyötyjä yhteisopettajuuteen liittyy sekä toisaalta myös sitä, millaisia haasteita yhteisopettajuudessa voi esiintyä. Tutkimuksen kohteena olivat luo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Näsi, Jenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66670
_version_ 1828193086581243904
author Näsi, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Näsi, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Näsi, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Näsi, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tekijöitä yhteisopettajuutta tukevan ja edistävän toimintakulttuurin taustalla on, sekä mitä hyötyjä yhteisopettajuuteen liittyy sekä toisaalta myös sitä, millaisia haasteita yhteisopettajuudessa voi esiintyä. Tutkimuksen kohteena olivat luokanopettajien sekä koulun rehtorin kokemukset. Tutkimus edustaa etnografista tapaustutkimusta, joka on luonteeltaan laadullinen. Tapauksen muodosti Suomessa sijaitseva koulu, jossa yhteisopettajuutta toteutettiin alakoulun jokaisella luokka-asteella. Aineisto kerättiin kyselyn avulla, mihin osallistui yhteensä kuusi luokanopettajaa sekä koulun rehtori. Lisäksi aineistoa rikastutettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin. Kertynyt aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, abduktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia yhteisopettajuutta koskevia tutkimustuloksia yhteisopettajuuden hyötyjen ja haasteiden osalta. Eritoten työssä jaksaminen, ammatillinen kasvu sekä monipuolisen ja laadukkaan perusope-tuksen mahdollistaminen koettiin yhteisopettajuuden hyödyiksi, ja haasteina pidettiin yhteensopivan työparin löytämistä, arjen sujuvuutta sekä suunnittelu-aikaa. Poiketen aiemmista tutkimuksista, tässä tutkimuksessa tuotiin esille myös taustalla olevaa toimintakulttuuria. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kehitysmyönteinen, sekä kannustava ja positiivinen työyhteisö mahdollistavat yhteisopettajuuden muotoutumisen osaksi koko koulun toimintakulttuuria.
first_indexed 2019-12-09T21:06:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "N\u00e4si, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-09T09:07:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-09T09:07:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia tekij\u00f6it\u00e4 yhteisopettajuutta tukevan ja edist\u00e4v\u00e4n toimintakulttuurin taustalla on, sek\u00e4 mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 yhteisopettajuuteen liittyy sek\u00e4 toisaalta my\u00f6s sit\u00e4, millaisia haasteita yhteisopettajuudessa voi esiinty\u00e4. Tutkimuksen kohteena olivat luokanopettajien sek\u00e4 koulun rehtorin kokemukset.\nTutkimus edustaa etnografista tapaustutkimusta, joka on luonteeltaan laadullinen. Tapauksen muodosti Suomessa sijaitseva koulu, jossa yhteisopettajuutta toteutettiin alakoulun jokaisella luokka-asteella. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselyn avulla, mihin osallistui yhteens\u00e4 kuusi luokanopettajaa sek\u00e4 koulun rehtori. Lis\u00e4ksi aineistoa rikastutettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin. Kertynyt aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla, abduktiivista l\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4en.\nTutkimuksen tulokset tukevat aiempia yhteisopettajuutta koskevia tutkimustuloksia yhteisopettajuuden hy\u00f6tyjen ja haasteiden osalta. Eritoten ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen, ammatillinen kasvu sek\u00e4 monipuolisen ja laadukkaan perusope-tuksen mahdollistaminen koettiin yhteisopettajuuden hy\u00f6dyiksi, ja haasteina pidettiin yhteensopivan ty\u00f6parin l\u00f6yt\u00e4mist\u00e4, arjen sujuvuutta sek\u00e4 suunnittelu-aikaa. Poiketen aiemmista tutkimuksista, t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tuotiin esille my\u00f6s taustalla olevaa toimintakulttuuria. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ett\u00e4 kehitysmy\u00f6nteinen, sek\u00e4 kannustava ja positiivinen ty\u00f6yhteis\u00f6 mahdollistavat yhteisopettajuuden muotoutumisen osaksi koko koulun toimintakulttuuria.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-09T09:07:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-09T09:07:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "127", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hy\u00f6dyist\u00e4 ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912095142", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66670
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:58Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/814f4ed9-e537-4bf1-9c21-15d6c0322681\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912095142.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Näsi, Jenni Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista tapaustutkimus etnografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteisopettajuus opettajuus toimintakulttuuri luokanopettajat
title Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista
title_full Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista
title_short Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista
title_sort luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista
title_sub etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista
topic tapaustutkimus etnografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteisopettajuus opettajuus toimintakulttuuri luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education etnografia luokanopettajat opettajuus tapaustutkimus toimintakulttuuri yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66670 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912095142
work_keys_str_mv AT näsijenni luokanopettajienkokemuksiayhteisopettajuudenhyödyistäjahaasteistaetnografinentapaustut