Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista valmistuneiden ohjaajien käsityksiä työssä kohtaamistaan haasteista sekä keinoista vastata näihin haasteisiin. Tarkoituksena oli niin ikään selvittää, minkälaista asiantuntijuutta ja minkälaisia valmiuksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaartinen, Henna, Manthos, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66666
_version_ 1826225687276552192
author Kaartinen, Henna Manthos, Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaartinen, Henna Manthos, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaartinen, Henna Manthos, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaartinen, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista valmistuneiden ohjaajien käsityksiä työssä kohtaamistaan haasteista sekä keinoista vastata näihin haasteisiin. Tarkoituksena oli niin ikään selvittää, minkälaista asiantuntijuutta ja minkälaisia valmiuksia työelämän haasteiden kohtaamiseen ohjaajat ovat käsitystensä mukaan Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista saaneet. Tutkimus linkittyy myös Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutusten kehittämistyöhön, sillä siinä tarkasteltiin ohjaajien käsityksiä sekä koulutusten onnistumisista että kehittämiskohteista. Tutkimus toteutettiin fenomenografista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän ohjaajaa. Ohjaajista viisi oli suorittanut Jyväskylän yliopiston oppilaanohjauksen ja opinto-ohjauksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot ja neljä valmistunut ohjausalan maisteriohjelmasta. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää hyödyntäen. Haastateltujen ohjaajien käsitysten mukaan Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutukset ovat kehittäneet erityisesti vuorovaikutusasiantuntijuutta, käytännön asiantuntijuutta sekä syvällistä ymmärrystä itsestä ja ohjauksesta. Koulutus on myös antanut ohjaajille valmiuksia erilaisissa tilanteissa toimimiseen ja myötävaikuttanut heidän ammatillisuutensa kehittymiseen. Ohjaajien käsitysten mukaan sekä Jyväskylän yliopiston oppilaanohjauksen ja opinto-ohjauksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot että ohjausalan maisteriohjelma ovat koulutuksina hyvin onnistuneita kokonaisuuksia. Kiitosta saavat erityisesti koulutuksiin sisäänrakennetut tärkeät ja syvälliset teemat sekä vahva kokemus vertaisuudesta läpi koulutuksen. Koulutus tarjoaa ohjaajien mukaan avaimia myös oman ohjausfilosofian löytämiseen. Kehityskohteista merkittävimmät liittyvät puolestaan opintojen aikaisen työelämäkytköksen sekä substanssiosaamisen kehittämiseen keskittyvien sisältöjen vahvistamiseen, joihin ohjaajien käsitysten mukaan ohjausalan koulutusten olisi hyvä tarjota vielä nykyistä enemmän eväitä.
first_indexed 2019-12-05T21:01:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaartinen, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manthos, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-05T10:57:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-05T10:57:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ohjausalan koulutuksista valmistuneiden ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 kohtaamistaan haasteista sek\u00e4 keinoista vastata n\u00e4ihin haasteisiin. Tarkoituksena oli niin ik\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista asiantuntijuutta ja mink\u00e4laisia valmiuksia ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n haasteiden kohtaamiseen ohjaajat ovat k\u00e4sitystens\u00e4 mukaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ohjausalan koulutuksista saaneet. Tutkimus linkittyy my\u00f6s Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ohjausalan koulutusten kehitt\u00e4misty\u00f6h\u00f6n, sill\u00e4 siin\u00e4 tarkasteltiin ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 sek\u00e4 koulutusten onnistumisista ett\u00e4 kehitt\u00e4miskohteista. \n\nTutkimus toteutettiin fenomenografista l\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n ohjaajaa. Ohjaajista viisi oli suorittanut Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston oppilaanohjauksen ja opinto-ohjauksen teht\u00e4viin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot ja nelj\u00e4 valmistunut ohjausalan maisteriohjelmasta. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \n\nHaastateltujen ohjaajien k\u00e4sitysten mukaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ohjausalan koulutukset ovat kehitt\u00e4neet erityisesti vuorovaikutusasiantuntijuutta, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n asiantuntijuutta sek\u00e4 syv\u00e4llist\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 itsest\u00e4 ja ohjauksesta. Koulutus on my\u00f6s antanut ohjaajille valmiuksia erilaisissa tilanteissa toimimiseen ja my\u00f6t\u00e4vaikuttanut heid\u00e4n ammatillisuutensa kehittymiseen. Ohjaajien k\u00e4sitysten mukaan sek\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston oppilaanohjauksen ja opinto-ohjauksen teht\u00e4viin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot ett\u00e4 ohjausalan maisteriohjelma ovat koulutuksina hyvin onnistuneita kokonaisuuksia. Kiitosta saavat erityisesti koulutuksiin sis\u00e4\u00e4nrakennetut t\u00e4rke\u00e4t ja syv\u00e4lliset teemat sek\u00e4 vahva kokemus vertaisuudesta l\u00e4pi koulutuksen. Koulutus tarjoaa ohjaajien mukaan avaimia my\u00f6s oman ohjausfilosofian l\u00f6yt\u00e4miseen. Kehityskohteista merkitt\u00e4vimm\u00e4t liittyv\u00e4t puolestaan opintojen aikaisen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4kytk\u00f6ksen sek\u00e4 substanssiosaamisen kehitt\u00e4miseen keskittyvien sis\u00e4lt\u00f6jen vahvistamiseen, joihin ohjaajien k\u00e4sitysten mukaan ohjausalan koulutusten olisi hyv\u00e4 tarjota viel\u00e4 nykyist\u00e4 enemm\u00e4n ev\u00e4it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-05T10:57:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-05T10:57:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "113", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ohjausalan koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksesta saadut valmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjausasiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjausty\u00f6n haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksen kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ohjausalan koulutuksesta ty\u00f6h\u00f6ni saamat valmiudet : Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta valmistuneiden k\u00e4sityksi\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912055138", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66666
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/23cabed8-bba8-4481-bba2-1986196fc71e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912055138.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaartinen, Henna Manthos, Sofia Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutus koulutuksesta saadut valmiudet ohjausasiantuntijuus ohjaustyön haasteet koulutuksen kehittäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaajat koulutus kompetenssi opinnot asiantuntijuus
title Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
title_full Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
title_fullStr Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
title_full_unstemmed Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
title_short Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet
title_sort ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
title_sub Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
title_txtP Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
topic Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutus koulutuksesta saadut valmiudet ohjausasiantuntijuus ohjaustyön haasteet koulutuksen kehittäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaajat koulutus kompetenssi opinnot asiantuntijuus
topic_facet 103 Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiantuntijuus kompetenssi koulutuksen kehittäminen koulutuksesta saadut valmiudet koulutus ohjaus (neuvonta ja opastus) ohjausasiantuntijuus ohjaustyön haasteet opinnot opinto-ohjaajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66666 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912055138
work_keys_str_mv AT kaartinenhenna ohjausalankoulutuksestatyöhönisaamatvalmiudetjyväskylänyliopistostavalmistuneiden