Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista valmistuneiden ohjaajien käsityksiä työssä kohtaamistaan haasteista sekä keinoista vastata näihin haasteisiin. Tarkoituksena oli niin ikään selvittää, minkälaista asiantuntijuutta ja minkälaisia valmiuksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaartinen, Henna, Manthos, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66666
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista valmistuneiden ohjaajien käsityksiä työssä kohtaamistaan haasteista sekä keinoista vastata näihin haasteisiin. Tarkoituksena oli niin ikään selvittää, minkälaista asiantuntijuutta ja minkälaisia valmiuksia työelämän haasteiden kohtaamiseen ohjaajat ovat käsitystensä mukaan Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista saaneet. Tutkimus linkittyy myös Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutusten kehittämistyöhön, sillä siinä tarkasteltiin ohjaajien käsityksiä sekä koulutusten onnistumisista että kehittämiskohteista. Tutkimus toteutettiin fenomenografista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän ohjaajaa. Ohjaajista viisi oli suorittanut Jyväskylän yliopiston oppilaanohjauksen ja opinto-ohjauksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot ja neljä valmistunut ohjausalan maisteriohjelmasta. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää hyödyntäen. Haastateltujen ohjaajien käsitysten mukaan Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutukset ovat kehittäneet erityisesti vuorovaikutusasiantuntijuutta, käytännön asiantuntijuutta sekä syvällistä ymmärrystä itsestä ja ohjauksesta. Koulutus on myös antanut ohjaajille valmiuksia erilaisissa tilanteissa toimimiseen ja myötävaikuttanut heidän ammatillisuutensa kehittymiseen. Ohjaajien käsitysten mukaan sekä Jyväskylän yliopiston oppilaanohjauksen ja opinto-ohjauksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot että ohjausalan maisteriohjelma ovat koulutuksina hyvin onnistuneita kokonaisuuksia. Kiitosta saavat erityisesti koulutuksiin sisäänrakennetut tärkeät ja syvälliset teemat sekä vahva kokemus vertaisuudesta läpi koulutuksen. Koulutus tarjoaa ohjaajien mukaan avaimia myös oman ohjausfilosofian löytämiseen. Kehityskohteista merkittävimmät liittyvät puolestaan opintojen aikaisen työelämäkytköksen sekä substanssiosaamisen kehittämiseen keskittyvien sisältöjen vahvistamiseen, joihin ohjaajien käsitysten mukaan ohjausalan koulutusten olisi hyvä tarjota vielä nykyistä enemmän eväitä.