Étude comparative des stratégies de communication dans les séries de manuels Escalier et On the go

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja vertailla, kuinka ranskan oppikirjasarja Escalier ja englannin oppikirjasarja On the Go huomioivat sisällössään erilaiset viestintästrategiat, tukien näin samalla suullisen viestinnällisen kielitaidon kehittymistä. Viestintästrategioiden ja niiden tutkiminen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jaatinen, Jenni
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fra
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66663
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja vertailla, kuinka ranskan oppikirjasarja Escalier ja englannin oppikirjasarja On the Go huomioivat sisällössään erilaiset viestintästrategiat, tukien näin samalla suullisen viestinnällisen kielitaidon kehittymistä. Viestintästrategioiden ja niiden tutkiminen oppikirjoista on tärkeää ja perusteltua, sillä kieltenopetus on jo pitkään painottanut viestinnällisyyttä sekä suullisen kielitaidon hallintaa. Tutkielman ensimmäisessä osassa kartoitamme kieltenopetusta ohjaavia tekijöitä: Eurooppalaista viitekehystä, Perusopetuksen ja Lukion opetussuunnitelmien perusteita, sekä itse oppikirjojen roolia opetuksessa. Toisessa osassa käsitellään viestinnällisen kielitaidon määritelmää ja sen eri osa-alueita, jotka jaetaan viitekehyksen sekä eri teorioiden mukaisesti kieliopilliseen, sosiolingvistiseen, strategiseen sekä vuorovaikutukselliseen osa-alueeseen. Toisessa osassa tarkastellaan myös viestintästrategioiden määritelmää, joka jaetaan viitekehykseen sekä eri teorioihin perustuen vuorovaikutus- ja kompensaatiostrategioihin. Kolmannessa osassa tutkitaan ensin, kuinka oppikirjojen sisältö tukee oppilaiden suullisen viestinnällisen kielitaidon kehittymistä. Molemmat oppikirjat sisältävät erilaisia tilannesidonnaisia viestintästrategioita hyödyntäviä dialogeja, jotka toimivat mallina oppilaiden välisille keskusteluille. Lisäksi molemmista oppikirjasarjoista löytyi suullisia harjoituksia, jotka ohjaavat oppilaita esimerkiksi kertomaan, keskustelemaan, näyttelemään, haastattelemaan, kysymään ja vastaamaan sekä reagoimaan tilanteeseen sopivalla tavalla. Tämän jälkeen tutkitaan kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen, minkälaisia vuorovaikutus- ja kompensaatiostrategioita oppikirjojen mallit ja harjoitukset sisältävät. Tutkimus osoittaa, että molemmat sarjat tarjoavat vuorovaikutusstrategioita sisältäviä malleja ja harjoituksia, jotka tukevat viestinnällisen suullisen kielitaidon kehittymistä. Eri strategiat ja niiden määrä painottuvat sarjoissa kuitenkin hieman eri tavoin. Sen sijaan kompensaatiostrategioita esiintyy molemmissa oppikirjoissa todella vähän tai ei lainkaan, vaikka esimerkiksi kiertoilmauksien käyttö voisi olla hyödyllistä vieraan kielen oppijoille. Tutkimuksen tuloksista selviää, että On the Go ottaa viestintästrategiat hieman monipuolisemmin huomioon kuin Escalier, niin tekstien kuin harjoitusten osalta.