Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadussa on eroja 6. ja 7. luokilla. Lisäksi tarkasteltiin opettajan työkokemuksen yhteyttä vuorovaikutuksen laatuun sekä missä määrin 6. luokan luokanopettajien ja 7. luokan matematiikan ja äidinkielen opettajie...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Waljus, Johannes, Sorsamäki, Ella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66661
_version_ 1826225715484295168
author Waljus, Johannes Sorsamäki, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Waljus, Johannes Sorsamäki, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Waljus, Johannes Sorsamäki, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Waljus, Johannes
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadussa on eroja 6. ja 7. luokilla. Lisäksi tarkasteltiin opettajan työkokemuksen yhteyttä vuorovaikutuksen laatuun sekä missä määrin 6. luokan luokanopettajien ja 7. luokan matematiikan ja äidinkielen opettajien vuorovaikutuksen laatu eroaa toisistaan. Tutkimus tehtiin osana laajempaa Alkuportaat-tutkimushanketta ja siihen osallistui yhteensä 140 opettajaa: 46 kuudennen luokan luokanopettajaa ja 94 seitsemännen luokan aineenopettajaa. Aineisto koostui videoiduista oppitunneista sekä kyselylomakkeella kerätyistä opettajien taustatiedoista. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioitiin CLASS-S -havainnointimenetelmän avulla asteikolla 1-7, jossa arvot 1-2 indikoivat heikkoa vuorovaikutuksen laatua, 3-5 keskimääräistä laatua ja 6-7 korkeaa laatua. Aineisto analysoitiin korrelatiivisen tarkastelun lisäksi monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Tulokset osoittivat, että 6. ja 7. luokan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu erosi toisistaan. 7. luokan opettajilla vuorovaikutuksen laatu oli korkeampaa ohjauksellisen tuen osa-alueilla kuin 6. luokan luokanopettajilla. Työkokemus oli myönteisesti yhteydessä korkealaatuisempaan käyttäytymisen säätelyyn sekä tuotteliaisuuteen. Yläkoulun matematiikan opettajilla havaittiin korkealaatuisempaa ohjauksellista tukea kuin yläkoulun äidinkielen ja alakoulun opettajilla. Sen sijaan 7. luokan äidinkielen ja 6. luokan opettajilla oli korkealaatuisempaa oppilaiden näkökulmien huomioimista kuin 7. luokan matematiikan opettajilla. Tämä tutkimus on ensimmäinen, jossa tarkastellaan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun eroja luokanopettajien ja aineenopettajien keskuudessa. Tulokset antavat viitteitä siitä, että yläkoulun aineenopettajilla ohjauksellisen tuen laatu on korkeampaa kuin alakoulun luokanopettajilla.
first_indexed 2019-12-05T21:01:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Waljus, Johannes", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorsam\u00e4ki, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-05T10:43:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-05T10:43:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66661", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen \nlaadussa on eroja 6. ja 7. luokilla. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin opettajan ty\u00f6kokemuksen yhteytt\u00e4 \nvuorovaikutuksen laatuun sek\u00e4 miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin 6. luokan luokanopettajien ja 7. luokan \nmatematiikan ja \u00e4idinkielen opettajien vuorovaikutuksen laatu eroaa toisistaan. \nTutkimus tehtiin osana laajempaa Alkuportaat-tutkimushanketta ja siihen osallistui yhteens\u00e4 140 opettajaa: 46 kuudennen luokan luokanopettajaa ja 94 seitsem\u00e4nnen \nluokan aineenopettajaa. Aineisto koostui videoiduista oppitunneista sek\u00e4 kyselylomakkeella ker\u00e4tyist\u00e4 opettajien taustatiedoista. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioitiin CLASS-S -havainnointimenetelm\u00e4n avulla asteikolla 1-7, jossa arvot 1-2 indikoivat heikkoa vuorovaikutuksen laatua, 3-5 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 laatua ja 6-7 korkeaa laatua. \nAineisto analysoitiin korrelatiivisen tarkastelun lis\u00e4ksi monimuuttujaisella varianssianalyysill\u00e4. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 6. ja 7. luokan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu \nerosi toisistaan. 7. luokan opettajilla vuorovaikutuksen laatu oli korkeampaa ohjauksellisen tuen osa-alueilla kuin 6. luokan luokanopettajilla. Ty\u00f6kokemus oli my\u00f6nteisesti yhteydess\u00e4 korkealaatuisempaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen s\u00e4\u00e4telyyn sek\u00e4 tuotteliaisuuteen. Yl\u00e4koulun matematiikan opettajilla havaittiin korkealaatuisempaa ohjauksellista tukea \nkuin yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja alakoulun opettajilla. Sen sijaan 7. luokan \u00e4idinkielen ja 6. \nluokan opettajilla oli korkealaatuisempaa oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmien huomioimista kuin \n7. luokan matematiikan opettajilla. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on ensimm\u00e4inen, jossa tarkastellaan opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun eroja luokanopettajien ja aineenopettajien keskuudessa. Tulokset antavat \nviitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 yl\u00e4koulun aineenopettajilla ohjauksellisen tuen laatu on korkeampaa \nkuin alakoulun luokanopettajilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-05T10:43:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-05T10:43:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutuksen avulla oppimisen malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912055133", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66661
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ace6f916-293c-4303-8297-3b31e68690ef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912055133.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Waljus, Johannes Sorsamäki, Ella Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla vuorovaikutuksen avulla oppimisen malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat aineenopettajat vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde opetus
title Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla
title_full Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla
title_fullStr Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla
title_full_unstemmed Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla
title_short Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla
title_sort opettaja oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6 ja 7 luokilla
title_txtP Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun erot 6. ja 7. luokilla
topic vuorovaikutuksen avulla oppimisen malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat aineenopettajat vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aineenopettajat opettaja-oppilassuhde opettajat opetus vuorovaikutuksen avulla oppimisen malli vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66661 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912055133
work_keys_str_mv AT waljusjohannes opettajaoppilasvuorovaikutuksenlaadunerot6ja7luokilla