Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena

Koulua käyvien lasten ja varhaisnuorten luokittelu järjestysnumeroituihin luokkiin on vuosisatoja vanha, itsestään selvä käytäntö. Sitä ei ole juurikaan kasvatustieteellisessä tutkimuksessa problematisoitu. Tässä tutkielmassa jako vuosiluokkiin nähdään yhtenä esimerkkinä kouluinstituutioon liittyvis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Majuri, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66660
_version_ 1828193086572855296
author Majuri, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Majuri, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Majuri, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Majuri, Elina
datasource_str_mv jyx
description Koulua käyvien lasten ja varhaisnuorten luokittelu järjestysnumeroituihin luokkiin on vuosisatoja vanha, itsestään selvä käytäntö. Sitä ei ole juurikaan kasvatustieteellisessä tutkimuksessa problematisoitu. Tässä tutkielmassa jako vuosiluokkiin nähdään yhtenä esimerkkinä kouluinstituutioon liittyvistä, luonnollistuneista käytänteistä, joihin kietoutuu laajempi tieteellinen asiantuntijadiskurssi ja sen legitimoima hallinta. Jako iän mukaisiin koululuokkiin rakenteistaa niin lapsuutta ja varhaisnuoruutta kuin opettajan työtä, ja voi olettaa, että ikähierarkian oppimisella on paitsi arkipäiväisiä, myös laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia ja seurauksia. Pro gradussa tehdään vuosiluokan näkymättömyys näkyväksi teoretisoimalla vuosiluokkajärjestelmää historiallisena, kontigenttina koulutuksellisen hallinnan rakenteena, joka on muodostunut ja pysynyt voimassa suhteissa kasvatustieteelliseen tiedonmuodostukseen ja muihin instituutioihin. Tutkielmassa luodaan teoreettinen perusta koululuokkajärjestelmän historialliselle tutkimukselle Michel Foucault’n filosofian ja kriittisen historiankirjoituksen viitekehyksessä. Foucault’n tiedonarkeologian käsitteistö osoittautuu vuosiluokkajärjestelmän tutkijalle hyödylliseksi työkalupakiksi, josta löytyy välineitä nykyisyyden kannalta merkitykselliseen, instituutiohistorialliseen koulun tutkimukseen. Tutkielman kritiikki ei kohdistu itse vuosiluokkajärjestelmään sinänsä, vaan sen näkymättömyyteen kasvatustieteellisessä tutkimuksessa. Vuoden 2014 opetussuunnitelman uudistukset ajankohtaistavat ja mahdollistavat myös vuosiluokkajärjestelmän luonnollisuuden purkamisen. Näin avautuu tila koulun ikäjärjestystä koskevalle keskustelulle.
first_indexed 2024-09-11T08:51:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Majuri, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-05T10:29:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-05T10:29:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66660", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulua k\u00e4yvien lasten ja varhaisnuorten luokittelu j\u00e4rjestysnumeroituihin luokkiin on vuosisatoja vanha, itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6. Sit\u00e4 ei ole juurikaan kasvatustieteellisess\u00e4 tutkimuksessa problematisoitu. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa jako vuosiluokkiin n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 esimerkkin\u00e4 kouluinstituutioon liittyvist\u00e4, luonnollistuneista k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4, joihin kietoutuu laajempi tieteellinen asiantuntijadiskurssi ja sen legitimoima hallinta. Jako i\u00e4n mukaisiin koululuokkiin rakenteistaa niin lapsuutta ja varhaisnuoruutta kuin opettajan ty\u00f6t\u00e4, ja voi olettaa, ett\u00e4 ik\u00e4hierarkian oppimisella on paitsi arkip\u00e4iv\u00e4isi\u00e4, my\u00f6s laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia ja seurauksia. Pro gradussa tehd\u00e4\u00e4n vuosiluokan n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6myys n\u00e4kyv\u00e4ksi teoretisoimalla vuosiluokkaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 historiallisena, kontigenttina koulutuksellisen hallinnan rakenteena, joka on muodostunut ja pysynyt voimassa suhteissa kasvatustieteelliseen tiedonmuodostukseen ja muihin instituutioihin. \nTutkielmassa luodaan teoreettinen perusta koululuokkaj\u00e4rjestelm\u00e4n historialliselle tutkimukselle Michel Foucault\u2019n filosofian ja kriittisen historiankirjoituksen viitekehyksess\u00e4. Foucault\u2019n tiedonarkeologian k\u00e4sitteist\u00f6 osoittautuu vuosiluokkaj\u00e4rjestelm\u00e4n tutkijalle hy\u00f6dylliseksi ty\u00f6kalupakiksi, josta l\u00f6ytyy v\u00e4lineit\u00e4 nykyisyyden kannalta merkitykselliseen, instituutiohistorialliseen koulun tutkimukseen. \nTutkielman kritiikki ei kohdistu itse vuosiluokkaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n sin\u00e4ns\u00e4, vaan sen n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6myyteen kasvatustieteellisess\u00e4 tutkimuksessa. Vuoden 2014 opetussuunnitelman uudistukset ajankohtaistavat ja mahdollistavat my\u00f6s vuosiluokkaj\u00e4rjestelm\u00e4n luonnollisuuden purkamisen. N\u00e4in avautuu tila koulun ik\u00e4j\u00e4rjestyst\u00e4 koskevalle keskustelulle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-05T10:29:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-05T10:29:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuosiluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluinstituutio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Foucault", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedonarkeologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen historiankirjoitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulun vuosiluokkaj\u00e4rjestelm\u00e4 tiedonarkeologisena tutkimuskohteena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912055132", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaitos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatustiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rekonstruktio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66660
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:13Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2af42df7-07bf-4019-877f-94a8ae1ed373\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912055132.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Majuri, Elina Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena vuosiluokka kouluinstituutio Foucault tiedonarkeologia kriittinen historiankirjoitus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kehitys ikä koululaitos koulut diskurssi valta opettajat oppilaat kasvatustiede rekonstruktio
title Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena
title_full Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena
title_fullStr Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena
title_full_unstemmed Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena
title_short Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena
title_sort koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena
title_txtP Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena
topic vuosiluokka kouluinstituutio Foucault tiedonarkeologia kriittinen historiankirjoitus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kehitys ikä koululaitos koulut diskurssi valta opettajat oppilaat kasvatustiede rekonstruktio
topic_facet 103 Foucault Luokanopettajakoulutus Teacher Education diskurssi ikä kasvatustiede kehitys kouluinstituutio koululaitos koulut kriittinen historiankirjoitus opettajat oppilaat rekonstruktio tiedonarkeologia valta vuosiluokka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66660 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912055132
work_keys_str_mv AT majurielina koulunvuosiluokkajärjestelmätiedonarkeologisenatutkimuskohteena